05.05.2025 14:42

Apartmá v hotelu Plaza amerického dramatika Neila Simona v Divadle Šumperk

Divadlo Šumperk chystá tuto sobotu svou poslední premiéru současné sezony na velké scéně, uvede komedii Apartmá v hotelu Plaza. Hra od populárního amerického dramatika Neila Simona se na zdejší jeviště vrací téměř po 40 letech. Režie inscenace se tentokrát ujal Jiří Seydler, někdejší umělecký šéf činohry Slezského divadla v Opavě, který se do Šumperka v roli režiséra vrací již potřetí. ČTK to dnes řekl dramaturg divadla Michael Sodomka.

„Jde o konverzační komedii, kde tři příběhy spojuje jeden hotelový pokoj. V apartmá se vždy sejde jedna dvojice a řeší partnerské vztahy. Na scéně tak uvidíme vztahy v různých fázích - v jedné dvojici se řeší svatba, ve druhé povídce je pár, který byl spoustu let odloučen, a poslední pár, který je spolu pro změnu už velmi dlouho," uvedl Sodomka. Ačkoli hru autor napsal již v roce 1968, je podle něj stále všeobecně platná. „Každý, kdo zažil nějaké vztahy, by se v ní mohl najít," míní dramaturg.

Komedie se skládá z povídek Host z lepších kruhů, Host z Hollywoodu a Svatební hosté. V apartmá se například ocitne v den výročí jejich svatby Karen a její manžel Sam, který stále pracuje a až úzkostlivě se stará o svůj zevnějšek. Do stejného apartmánu zavede životní osud také filmového producenta Jesse a Muriel, kteří spolu kdysi chodili, ale od té doby se řadu let neviděli. Do třetice se v hotelovém pokoji ubytují manželé Norma a Roy, kteří v ten den vdávají dceru. Vše je připraveno, až na jediný zádrhel. Dcera se zamkla v koupelně a odmítá vyjít ven.

V hlavních rolích se představí Hana Vonzino, Barbora Niedobová, Alexandr Stankuš či René Šmotek. „Pro šumperské diváky může být také zajímavé, že se v inscenaci představí rovněž mladí hosté z hereckých škol, kteří vzešli z našich posledních konkurzů, diváci se tak mohou těšit i na nové tváře," doplnil Sodomka. O scénu se postaral Michal Hejmovský a o kostýmy Tomáš Kypta.

Současnou divadelní sezonu otevřelo šumperské divadlo v září premiérou hry spisovatele Milana Kundery Jakub a jeho pán, v říjnu následovala premiéra Kocoura v botách podle bratří Grimmů a v prosinci přišla na řadu premiéra hry rakouského dramatika Stefana Vögela Bella Donna. Divadlo tuto hru uvedlo jako první v České republice. V lednu následovala premiéra inscenace Malý princ a v březnu inscenace Senzibil: Temná strana Jeseníků. Šlo o první divadelní zpracování románu Markéty Pilátové o věčném souboji dobra a zla, který byl vydán v roce 2020. Na konci května je v malém sále v plánu ještě premiéra inscenace Vabank vyprávějící o životní jízdě rodáka ze Zábřehu, bývalého alpského lyžaře Ondřeje Banka.

 

Autor článku: ČTK: Alena Horáková, kš

Apartmá v hotelu Plaza amerického dramatika Neila Simona v Divadle Šumperk

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.