Arbitráž kvůli kulturním grantům už nehrozí, byl uzavřen smír
Praha 13. února (ČTK) - České republice již nehrozí arbitráž kvůli pražským kulturním grantům, spor státu a divadelníka Petra Kratochvíla skončil dohodou. Kratochvíl, který je spoluvlastníkem divadla Ta Fantastika a americkým občanem, podal před půl rokem žalobu k mezinárodnímu arbitrážnímu soudu kvůli tomu, že ČR podle něj neochránila jeho investice.
Ministr financí Miroslav Kalousek v těchto dnech novinářům řekl, že Kratochvíl se v dohodě vzdal i jakýchkoli dalších nároků plynoucích z jeho investice. Dohoda neobsahuje žádnou finanční kompenzaci, kterou by stát na základě uzavřeného smíru měl Kratochvílovi platit. Kalousek uvedl, že šance Kratochvíla "nebyly malé", proto ocenil, že žalobu stáhl.
Ministr také uvedl, že napsal pražskému primátorovi Pavlu Bémovi dopis, ve kterém ho žádá, aby kulturní granty měly stanovena jasná pravidla a aby grantová politika nedeformovala trh. Novinářům však dopis neukázal a na dotaz, co se stane, pokud jej Bém nevyslyší, řekl: "Pak strašně zesmutním." Jednat s Bémem o grantovém systému nebude, protože ministerstvo financí není magistrátu nijak nadřízeno.
Dopis podle Kratochvíla potvrzuje, že jeho obavy o regulérnost finančních toků v rámci udělování grantů byly oprávněné.
Kratochvíl podal žalobu u arbitrážního soudu loni v létě poté, co spolu s některými pražskými divadelníky protestoval proti systému kulturních grantů. Kolem něj je sporů více, ten, kterým se zabývá Kratochvíl a upozorňují na něj i zástupci neziskové sféry, se týká kulturních subjektů se statutem obchodní společnosti.
Obě strany však vidí problém jinde - neziskové organizace a nezávislí odborníci upozorňují na to, že obchodní společnosti jsou limitovány v tom, kolik peněz mohou z veřejných rozpočtů dostat. A v Praze se podle odborníků toto evropské pravidlo v případě některých příjemců grantů porušuje.
Kratochvíl soudí, že obchodní společnosti by peníze z veřejných zdrojů neměly dostávat vůbec. Pokud je ale dostávají, mají je podle něj dostávat všechny. Kratochvíl se netajil tím, že chtěl stávající systém grantů změnit. Pražští radní se žaloby lekli a systém pozměnili.
Důsledkem žaloby ale bylo hlavně pozastavení grantů, které pro letošní rok dosud nejsou rozděleny. Nový systém zavádí především dotaci na prodanou vstupenku, kterou dnes Kratochvíl chválil, ale kterou kritizují zástupci neziskových organizací i třeba divadla menších forem či scény orientované na náročnějšího diváka. Dotace na vstupenku přispívá těm, kdo na vstupném nejvíce vydělávají.
Před týdnem se členové magistrátního kulturního výboru na projednávání grantů ptali, zda má dotaci dostat někdo, kdo žaluje Česko u arbitrážního soudu. Ta Fantastika by měla podle nových výpočtů dostat v rámci dotace na vstupenku několik milionů korun. Půlroční spor však byl dnes náhle uzavřen.
Kratochvíl se obrátil i na Evropskou komisi a Evropský soudní dvůr. Podle něj pražský systém grantů narušuje hospodářskou soutěž v rámci Evropské unie. Předpokládá, že i tyto instituce mu dají za pravdu. Jeho právní zástupce také vyhodnocuje počínání grantové komise, kterou dnes opět Kratochvíl označil za arogantní a jejíž člence na tiskové konferenci zakázali promluvit. Kratochvíl se prý teprve rozhodne, zda bude něco po komisi vymáhat.
Podle pravidla de minimis mohou organizace založené za účelem generování zisku, což obchodní společnosti jsou, dostávat dotace z veřejných peněz jen výjimečně a do výše 200.000 eur během tří let. Členka grantové komise Marta Smolíková na pravidlo de minimis upozorňuje magistrát přes rok, ten stále odpovídá tak, že "to hlídá".
Markéta Horešovská