16.05.2017 12:35

Arénu po prázdninách čeká Rok srozumitelných nedorozumění

Komorní scéna Aréna, trojnásobná držitelka ocenění Divadlo roku, představuje sezónu 2017/18, jejíž název tentokrát zní Rok srozumitelných nedorozumění.

„Náš každodenní život je plný nedorozumění a někdy si můžeme myslet, že nedorozuměním je i celá naše existence, když se rodíme, abychom nakonec zemřeli. Přesto se stále pokoušíme porozumět sami sobě i světu, ve kterém žijeme. Někdy jdeme dokonce tak daleko, že se náš svět pokoušíme učinit o něco srozumitelnějším. A právě tato snaha už od počátků divadla inspiruje dramatiky, aby ji ve svých hrách zachytili, a také se stala kritériem pro výběr čtyř titulů nové sezony,“ vysvětluje název sezóny dramaturg KSA Tomáš Vůjtek.

Komorní scéna Aréna během příští sezóny opět uvede čtyři nové inscenace, přičemž jedna z nich bude i českou a světovou premiérou. Diváci se mohou těšit na Vyrozumění Václava Havla v režii Vojtěcha Štěpánka, Tři sestry A. P. Čechova v režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího, zbrusu novou hru Chacharije Tomáše Vůjtka a Janusze Klimszy, který bude i jejím režisérem a Zabijáka Joe Tracyho Lettse, kterým se poprvé v Aréně představí režisér Jiří Pokorný.

Vyrozumění napsal Václav Havel v roce 1965 už jako zkušený autor absurdního divadla. V rámci zvýšení srozumitelnosti úředních dokumentů je zaveden do úředního styku umělý jazyk ptydepe, který má zamezit jakýmkoli nedorozuměním, neboť se v něm každé slovo od ostatních liší natolik, že neexistuje ani ta nejmenší možnost záměny. Boj o jeho prosazení je provázen intrikami, nakonec se však ukáže, že nový jazyk je natolik složitý, že se mu nikdo z úředníků není schopen naučit, a celý projekt je proto odvolán. Vyrozumění je vtipnou reflexí byrokratického myšlení, která díky bruselským nařízením nijak neztratila na své aktuálnosti.

Čechovovy Tři sestry z roku 1901 patří k nejhranějším titulům moderního dramatu. Tři dcery zesnulého generála žijí v provinčním městečku se svým bratrem a posléze i s jeho rodinou a vzpomínají na šťastné chvíle strávené v Moskvě, do které se chtějí vrátit. Společnost jim dělají důstojníci místní posádky, s kterými se pouštějí do planých filozofických debat, ale i závažných úvah o správně prožitém životě. Všichni se snaží porozumět smyslu své existence a v závěru se doberou zásadního poznání, že žít se zkrátka musí. Hra nabízí velké herecké příležitosti pro celý soubor a pro diváky skvělou příležitost nahlédnout se smutným humorem, že i v nás je leccos z nešťastných hrdinů této krásné hry.

Jakýmsi volným pokračovatelem veleúspěšné Brenpartije bude nová hra Chacharije, v níž Janusz Klimsza a Tomáš Vůjtek zachytili sociální poměry v Ostravě počátku třicátých let. Napříč společenským spektrem prožívají smyšlené i historické postavy své příběhy během jednoho jarního dne roku 1932, které se v závěru překvapivě protnou. Hra vychází ze skutečných dobových událostí, se kterými si hravě fabulačně pohrává. V národnostně smíšené Ostravě nebyla o různá nedorozumění nouze a text hry s nimi cíleně pracuje. Svůj prostor v ní dostanou i svérázné postavičky ze státu Halda, jejichž osudy diváci poznali již ve zmiňované Brenpartiji.

Posledním titulem bude černá komedie Tracyho Lettse Zabiják Joe. Autor, který dnes patří k nejhranějším americkým dramatikům, ji napsal jako svou prvotinu, ale velmi brzy se z ní stala kultovní záležitost. Bizarní rodinka ze sociální spodiny se snaží vyřešit svou finanční situaci najmutím profesionálního zabijáka. Vše se však zkomplikuje a vykonaná vražda jejich situaci ještě více zhorší. Navíc začne vycházet najevo pravda o jejich skutečných záměrech, z níž vyplyne, že celý komplot byl vlastně jedním velkým nedorozuměním.

Režisérská jména příští sezóny zůstávají - až na jedno - stejná jako v předchozích letech. Vedle uměleckého šéfa Ivana Krejčího (1966) a stálého hosta Janusze Klimszy (1961) se potřetí do Arény vrátí Vojtěch Štěpánek (1984). Zcela novým setkáním bude ale poslední inscenace sezony, kdy se souborem bude poprvé zkoušet Jiří Pokorný (1967), který před studiem režie na DAMU maturoval na jednom z ostravských gymnázií. V letech 1993-1997 byl režisérem a uměleckým vedoucím Činoherního studia v Ústí nad Labem. V letech 1999-2004 byl uměleckým šéfem HaDivadla a v letech 2002-2006 byl členem uměleckého vedení Divadla Na zábradlí.

Jako každý rok, tak i letos přichází Aréna v rámci předplatného s překvapením, tentokrát to bude speciální předplatitelská skupina. „V nabídce předplatného zůstává abonomá premiérové, sezónní, dopolední, vánoční a novoroční a novinkou příští sezóny bude tzv. speciální předplatné, které bude obsahovat balíček oceněných her Tomáše Vůjtka S nadějí, i bez ní, Slyšení a nejnovější Smíření,“ prozrazuje ředitelka KSA Renáta Huserová.

http://www.divadloarena.cz/

Autor článku: Alice Taussiková

Arénu po prázdninách čeká Rok srozumitelných nedorozumění

Zprávy

12.06.2025

Slavnostní večer v pražském Vzletu připomene 60 let Klubu mladých diváků

Slavnostní večer v pražském kulturním centru Vzlet dnes připomene 60 let od založení Klubu mladých diváků (KMD) fungujícího pod patronací Divadla v Dlouhé. Po celou divadelní sezonu 2024/2025 připomínala toto výročí řada událostí pro studenty, pedagogy i divadelní partnery. KMD v současnosti sdružuje přes 17.000 mladých diváků ze 467 členských skupin a propojuje školní skupiny ve věku 13 až 21 let s profesionální divadelní scénou.

11.06.2025

Pod Janáčkovým divadlem v Brně nakonec vznikne edukační centrum

V prostorách bývalé restaurace Bohéma, která se nachází v Janáčkově divadle, vznikne edukační centrum Národního divadla Brno. To budou moci využívat i další kulturní příspěvkové organizace zřízené městem. Rozhodli o tom dnes radní. 

10.06.2025

Nezávislá divadla bilancovala rok plný práce a výzev. Asociace nastavila priority do dalšího období

Asociace nezávislých divadel ČR (AND ČR) představila na své Valné hromadě 5. června 2025 v Divadle X10 výroční zprávu za uplynulý rok. Vedle zástupců členských organizací přijali pozvání také představitelé veřejné správy – vedle ministra kultury Martina Baxy to byli David Kašpar (MK ČR), Jiří Sulženko (MHMP), Květa Vinklátová (Liberecký kraj), Milan Němeček a Zuzana Zahradníčková (MK ČR) – i odborná veřejnost.