Ariadna a Slavík se v opeře potkají pouze dvakrát
Dvě jednoaktová díla zkomponovaná ve 20. století uvedená v koncertním provedení budou první premiérou opery Národního divadla v sezoně 2010/2011. Ariadnu od Bohuslava Martinů a Slavíka Igora Stravinského hudebně nastudoval šéfdirigent orchestru Národního divadla Tomáš Netopil.
”Posluchač bude mít možnost poznat dva světy opery 20. století. Neoklasicistní křehkou partituru Bohuslava Martinů a Stravinského bohatě probarvený svět pohádky,” říká o nejnovějším operním projektu šéfdirigent orchestru Národního divadla Tomáš Netopil, který bude díla 22. a 24. září 2010 dirigovat.
V hlavní roli se vedle domácí sólistky Simony Houda-Šaturové (Ariadna) představí ruská koloraturní sopranistka Olga Trifonova, jež má za sebou bohatý repertoár v opeře petrohradského Mariinského divadla a v roli Slavíka vystoupila v roce 2004 i v Metropolitní opeře v New Yorku. Jedná se o vůbec první uvedení Slavíka v Národním divadle. Hlavní mužské role zazpívá v obou operách slovenský barytonista Aleš Jenis (Theseus, Císař).
„Opera Slavík je až spirituální. Slavík je ušlechtilý, citlivý, krásný a zbožňovaný,“ přibližuje svou roli Olga Trifonova. Podle jejích zkušeností je jednodušší zpívat v představení a koncertní provedení považuje za náročnější. „Pro vytvoření vhodné atmosféry na koncertě je nutné vyšší soustředění, je zde prostorová omezenost, absence divadelního kostýmu a obecenstvo vnímá více pěvkyni než postavu z příběhu,“ vysvětluje Olga Trifonova.
"Ariadnou jsem naprosto nadšená. Nabídla mi všechno, co mám ráda: velké emoce, dramatické zvraty, úžasné lyrické pasáže a v neposlední řadě i intonační a rytmické záludnosti, které bylo potěšením odkrývat,“ těší se na koncert sopranistka Simona Houda-Šaturová, kterou tuto sezonu čeká v Národním divadle i hlavní role v Mozartově Únosu ze serailu.
„Stravinského inspirací se stala Andersenova stejnojmenná pohádka o čínském císaři a jeho dvořanech, kteří se odnaučili vnímat prostou krásu věcí kolem sebe. Předlohou Ariadny je pak antická báje o Mínotaurovi v podivuhodně surreálném pojetí francouzského dramatika Georgese Neveuxe, které vypráví především o pomíjivosti lidských citů, přesvědčení a života jako takového,“ přibližuje literární motivy dvou děl šéfdramaturg opery Národního divadla Ondřej Hučín.
Koncert zvukově zaznamená a na stanici Vltava odvysílá Český rozhlas.
Zdroj: j.gerbery@narodni-divadlo.cz