11.05.2023 10:23

Armida Antonína Dvořáka v Národním divadle jako „pohádka pro dospělé“ hoří vášnivou smyslností a klade i náboženské otázky

Poslední dokončené dílo Antonína Dvořáka Armida se na pražskou scénu vrací po třech desetiletích a svým tématem je nadčasové. V obsazení se objeví výkvět česko-slovenské pěvecké scény. První provedení se odehraje pod taktovkou Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana v rámci festivalu Pražské jaro už 19. května.

Opera Armida je unikátní v mnoha směrech: je posledním dokončeným hudebním dílem Antonína Dvořáka vůbec. Ačkoliv obsahuje typickou dvořákovskou milostnou či náboženskou lyriku a rozsáhlé dramatické pasáže s vysokou hudební dynamikou, je možné v ní vycítit i vliv Richarda Wagnera. Díky tomu klade velké nároky na své interprety. Konflikty v ní obsažené – motiv střetu islámu a křesťanství, obětování se a další morální dilemata – jsou vysoce aktuální dodnes.

Po enormním úspěchu Rusalky v roce 1901 se chtěl Antonín Dvořák věnovat tématu, které by bylo nadnárodní a mohlo zasáhnout co největší spektrum posluchačů. Našel ho v libretu Jaroslava Vrchlického na motivy eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém. Příběh saracénské kouzelnice Armidy, která se zamiluje do křesťanského rytíře Rinalda, inspiroval řadu autorů napříč hudební historií: od Monteverdiho, přes Lullyho, Glucka až po Rossiniho. Dvořákova Armida měla světovou premiéru v Národním divadle 25. března 1904.

Nynějšího pražského hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra ve spolupráci s Orchestrem Národního divadla. Sbor Národního divadla připravil Lukáš Kozubík. Z pohledu Roberta Jindry oplývá Armida obrovskou paletou hudebního výrazu: „Velmi jasně rozpoznáme Dvořákův rukopis, jde o dílo nebývale dramatické, velmi výrazně pracuje i s leitmotivy po vzoru Wagnerových hudebních dramat, ale také i s úplně novými harmonickými postupy, které jako by předznamenávaly impresionismus. I svým rozsahem a náročností pro všechny složky činí toto dílo něčím zcela výjimečným a vybočuje tak z běžného repertoáru. A věřím, že se díky úplně novému, inspirativnímu inscenačnímu pohledu Jiřího Heřmana uvedení Armidy na prknech Národního divadla po více než 30 letech stane událostí, která toto velkolepé dílo zapíše do většího diváckého povědomí.“

Byl to právě Robert Jindra, který ke spolupráci vyzval renomovaného režiséra Jiřího Heřmana. Ten působí jako umělecký šéf Janáčkovy opery Národního divadla Brno, do Prahy se však vždy rád vrací, ostatně zde vytvořil oceňovanou produkci nejhranější opery Antonína Dvořáka – Rusalka, dále zde inscenoval i Fibichův Pád Arkuna nebo Pucciniho operu Madama Butterfly. Jiří Heřman by chtěl divákům nabídnout nový pohled na toto dílo: „Nabídku jsem s nadšením přijal s podmínkou drobných úprav původního libreta Jaroslava Vrchlického. Ty jsme provedli společně s dramaturgyní Patricií Částkovou s citem pro aktuální jazyk i ohledem na srozumitelné vyznění. Na námětu mě přitahuje jeho mnohovrstevnatost. Je v něm obsaženo téma náboženství, které místo aby stmelovalo, rozděluje, a dále téma oběti. Aktéři jsou nucení si zvolit svou stranu konfliktu, což vede k tragickému konci. Celkově bych chtěl Armidu pojmout jako „pohádku pro dospělé“, která má své morální poselství.“ Vyznění díla velkou měrou napomůže i důmyslná scéna, jejímž autorem je Dragan Stojčevski, který s Jiřím Heřmanem spolupracoval už na mnohých jiných operních projektech, podobně jako autorka kostýmních návrhů Zuzana Rusínová.

„Dvořákova Armida je operou wagnerovských rozměrů,“ potvrzuje Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery. „Byl jsem překvapen plností a sílou jeho hudby, když mi Robert Jindra poprvé operu představil. V zahraničí je obecně známa především Rusalka, ale po téměř pěti letech v Praze, kdy jsem měl možnost slyšet několik jeho oper, se Dvořák zařadil mezi mé nejoblíbenější operní skladatele. S velkým očekáváním se na uvedení opery v režii mého kolegy Jiřího Heřmana těším.“

Generální ředitel Národního divadla Jan Burian doplňuje: „Inscenace je příspěvkem Národního divadla k oslavám nadcházejícího Roku české hudby.“

Náročných pěveckých partů se zhostí nejvýraznější představitelé současné české a slovenské pěvecké scény: roli Armidy ztvární Alžběta Poláčková, rytíře Rinalda Aleš Briscein, Ismena Svatopluk Sem, krále Hydraota František Zahradníček, rytířem Bohumírem bude Martin Bárta, poustevníka Petra ztvární Štefan Kocán, rytíře Svena Martin Šrejma, rytíře Ubalda Jan Šťáva, Muezína Radek Martinec a Sirénou bude Doubravka Součková. „Armida je odvážná mladá žena, bojovnice, naslouchající svému srdci, odhodlaná pro lásku udělat cokoliv,“ říká představitelka titulní role Alžběta Poláčková a pokračuje: „Armidinu vášeň a odhodlání dokonale podtrhuje Dvořákova hudba, její bohatá melodičnost, hudební fantazie − prostě čirá krása. Role je to opravdu velká a těžká. Je třeba si dobře rozvrhnout síly, jak pěvecké, tak fyzické a v neposlední řadě psychické.“

Premiéry se konají 19. a 21. 5., reprízy 26. 5. a 10. 6., 16. 6. a 25. 6. 2023

https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/armida-119296423

 

Autor článku: převzato z: https://www.narodni-divadlo.cz/, foto: Zdeněk Sokol

Armida Antonína Dvořáka v Národním divadle jako „pohádka pro dospělé“ hoří vášnivou smyslností a klade i náboženské otázky

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.