22.01.2018 13:38

Autorská klaunérie Letem sokolím o velkém přátelství a boji o starou tělocvičnu v Divadle Bolka Polívky

Klaunský divadelní projekt Letem sokolím vzešel z potřeby dvou klaunů Michala Chovance a Ondřeje Klíče po tříleté intenzivní spolupráci na klaunských skečích vytvořit celovečerní představení. Premiéra moderní autorské klauniády pod supervizí Bolka Polívky a v režii Petra Jarčevského o neskutečném přátelství Břéti a Čeňka a jejich skutečném boji o starou tělocvičnu se uskuteční 26. ledna od 19.00 v Divadle Bolka Polívky.

Klaunské charaktery, gagy, humor, ale i společenský přesah a hlubší poselství: Letem sokolím vypráví o tom, že lhát se nemá, ani když víte, že máte pravdu. Inscenace si klade za cíl oživit dnes lehce pozapomenutý žánr klaunérie, který v Brně má svou nepopiratelnou tradici, jíž Divadlo Bolka Polívky systematicky podporuje.

„Mám radost, když se prostřednictvím klauna, tedy bytosti, jež je velice lidská, otevřená, emoční a zranitelná, podaří publikum rozesmát. Je to drobné vítězství nad všedními starostmi světa, je to malá oslava radostného lidství,“ říká Michal Chovanec.

Klaunérie Letem sokolím vypráví o podivuhodném přátelství dvou klaunů, náčelníka župy Břéti a jejího jediného aktivního člena Čeňka. Dvojice se ve staré sokolovně urputně snaží připravit na Všesokolský slet. Břéťův sokolský postoj přechází od bohulibého cvičení těla až k dogmatickému prosazování myšlenek zakladatele sokola Miroslava Tyrše, jehož nástupcem se cítí být. Získat uznání pro svou Župu 48 je jeho životním snem. Jeho touha dovede oba cvičence do mezních situací. Nad samotným příběhem však stojí klaunské existence Čeňka a Břéti a jejich permanentně problémového vztahu.

„Sokolské téma jsme použili už v jednom z prvních skečů v Re-Kabaretu a znovu jsme jej začali objevovat až při psaní scénáře. Naším představením, které je v prvé řadě myšleno jako klauniáda, která má pobavit, se tedy snažíme také vyjádřit k tématu sokolské ideje,“ dodává Ondřej Klíč.

Oba protagonisté, Michal Chovanec i Ondřej Klíč, čerpali pro svou inscenaci zkušenosti v rámci studia na mnoha mezinárodních workshopech u předních osobností z oborů klaunství, grotesky, pohybového a fyzického divadla jakými jsou Gary A. Edwards (USA), Ami Hattab (FRA), Aitor Basauri (GBR), Jos Houben (FRA), Giora Seeliger (AUT), Sergi Estebanell (ESP) a další. Nabyté dovednosti zužitkovávají také při klauniádách v nemocnicích, oba pracují jako Zdravotní klauni. V Divadle Bolka Polívky spolu účinkují v představení Šašek a syn, objevili se v posledních dvou Manéžích místo dvojice Barin a Fretti a stáli u zrodu Re-Kabaretu.

www.divadlobolkapolivky.cz

Autor článku: Michal Adamík

Autorská klaunérie Letem sokolím o velkém přátelství a boji o starou tělocvičnu v Divadle Bolka Polívky

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.