25.01.2006 00:00

Balet a emoce na stránkách Taneční zóny/Dance Zone

Nové číslo revue současného tance Taneční zóna/Dance Zone zaměřilo pozornost na to, jak jsou obrazy baletního umění hluboce zakořeněny v emocích člověka západní civilzace. Téma je otevřeno referátem o genderové studii věhlasné americké taneční badatelky Susane Leigh Foster o skrytém falickém kultu baletu, The Ballerina's Phallic Point, která rozkrývá síť sexuálních významů a vztahů baletního představení. Jí sekunduje stať Přeludy bledé Niny Vangeli, která také zkoumá to, co není v baletu zřejmé na první pohled - kult mrtvých. Symbolu labutě, jejíž ikona se neodmyslitelně ke klasickému tanci váže, je věnován příspěvek choreografa Michala Záhory v průřezu dějinami scénického tance. Scenáristka a režisérka Jana Knitlová vypráví, jak symbol labutě proniká do každodenního života ženy a běhu dní.

O emocionálním chaosu a řádu v životě tanečníků baletu hovoří se slovenským baletním scénografem Jozefem Bubákem choreografka a tanečnice Zuzana Kozánková. Česká baletní scéna je zohledněna rozhovorem Jany Návratové s prof. Vladimírem Vašutem, někdejším libretistou a dramaturgem Pražského komorního baletu u příležitosti 30. výročí souboru. Připomínkou slavné chvíle českého baletu je dokumentární materiál o největším kasovním trháku v dějinách Národního divadla - Excelsioru! Alternativní svět emocí, který logikou paradoxu rozvíjí hlavní téma čísla, zastupuje exkurse do světa mentálně postižených tanečníků, a to prostřednictvím práce arteterapeutky Eriky Landischové, která poskytla Taneční zóně rozhovor a odbornou studii na toto téma.

Nikdy nepřestávejte tančit! A čtěte Taneční zónu - zrcadlo tance!

Zdroj: Jana Návratová, šéfredaktorka

Autor článku: redakce