16.10.2025 14:31

Baník a Bezruči – dva ostravské fenomény na jednom jevišti

První premiéra 80. sezóny Divadla Petra Bezruče, Baníček, ale, ale, ale, vstupuje na jeviště 17. října 2025 a přináší unikátní spojení divadelní katarze a fotbalové vášně. Autorská práce uměleckého šéfa Jana Holce zkoumá, jak se svět stadiónu a jeviště může překvapivě prolínat.

Bo své fanoušky máme

Historie Baníku je sama o sobě příběhem města a lidí – klub, založený horníky v roce 1922, se stal symbolem Ostravy, jejích tradic a emocí. Fanoušci od samého začátku tvořili srdce tohoto týmu, jejich energie a vášně byly vždy nedílnou součástí fotbalového života. A právě tyto příběhy, fanouškovské rituály, chorály a prožitky inspirovaly tvůrce inscenace. „Fotbal a fanouškovství mě fascinují. Proměna osobnosti, kterou může fanoušek prožít, role, které v nás probouzí nepoznané pudové projevy, jsou skvělým materiálem pro inscenační práci,“ říká režisér Jan Holec.

Divadelní zápas roku

Autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale vznikala postupně a kolektivně. Každý z herců do ní přinesl svůj pohled, zkušenosti a pocity. Z herců vycházejí osobní příběhy a reflexe, které se dotýkají různých témat a vztahů – od sportovní vášně přes společenské otázky až po mezilidské situace. „Kouzlo autorských inscenací spočívá v kolektivní tvorbě, ve které člověk nikdy úplně neví, až kam ho to zavede. Fotbal se může jevit jako svět naprosto odlišný od toho divadelního. Tam i tam ale fungují silné emoce, fanoušci, rituální setkávání a tak dále. Možná zjistíme, že jsme jen dvě strany jedné mince?“ uvádí dramaturg Peter Galdík.

Vše je propojeno bezručáckými chorály, které připomínají atmosféru tribun, a inscenace zároveň baví herce i diváky svým humorem a nadsázkou. To, že někteří herci fotbalu úplně nerozumí, jen přispívá k hravosti inscenace – jak popisuje Jáchym Kučera: „Dovedu do míče kopnout a kam letí, to už je čistě na něm. Tím dolními končetinami končím. Co se týče horních, se třemi míči bych možná zažongloval, ale nezkoušel jsem to, neboť jsem nikdy v přítomnosti tří míčů nebyl.“

Herce oblékla a do sportovní šatny inscenaci umístila scénografka Pavla Kamanová, hudbu složil David Hlaváč, autorem bezručáckého chorálu je Vít Hofmann a světelný design připravil Tomáš Lohin.

Ukaž divadlo, dám ti jabko

Baníček, ale, ale, ale ukazuje, že hranice mezi hledištěm a jevištěm, mezi sportovní vášní a divadelní emocí, mohou být tenké. Když se tyto dva ostravské fenomény – fanoušci Baníku a Bezručů – střetnou, vzniká něco, co stojí za to zažít. Pojďte to zjistit.

Světová premiéra se uskuteční 17. října 2025 v 18:30 hodin v Divadle Petra Bezruče

 

Autor článku: Marcela Bednaříková, foto: Martin Špelda

Baník a Bezruči – dva ostravské fenomény na jednom jevišti

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.