15.11.2005 00:00

Bavorská státní činohra se představila v pražské Arše

PRAHA 15. listopadu (ČTK) - Inscenaci hry Rolanda Schimmelpfenniga Žena z dřívějška, kterou nastudoval nizozemský režisér Antoine Uitdehaag, představila v pražském Divadle Archa Bavorská státní činohra z Mnichova. V rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka ji uvede i ve středu.

Autor si v textu klade zdánlivě jednoduchou otázku: Co se stane, když budeme brát lásku vážně jako radikální utopii, možná tu poslední, v niž by moderní člověk ještě chtěl věřit.

"I moderní člověk před oltářem říká slova: Dokud nás smrt nerozdělí. Pokládá je za pravdivá, ačkoli ví, že jsou skutečností jen zřídka. Nechce si uvědomit nezměrný rozsah svého slibu," uvádí se v programu inscenace.

Kritici označují sedmatřicetiletého Schimmelpfenniga mezi zavedenými mladými dramatiky za architekta nálad a situací. A navíc za odborníka na lidské monády a rozdělitelné bytí ve dvou.

Schimmelpfennig je jedním z nejplodnějších a nejen v Německu nejhranějších autorů. Také na českých scénách není neznámý. Například pražské Divadlo Na zábradlí uvedlo předloni jeho hru nazvanou Push-up 1-3, jeho Arabskou noc nastudovali v Liberci a v Ústí nad Labem a hru Před tím/Potom v Divadle Komedie.

Po cestách do Turecka a USA byl tento autor nějakou dobu dramaturgem v berlínské Schaubühne. Praktický divadelní provoz ho však neuspokojil, a tak odešel, aby si jako autor vytvářel svůj vlastní "divadelní svět", vyznačující se fantastičností a poetickou imaginací.

Bavorská státní činohra je spojena s historií mnichovské městské architektury, zvláště s historií divadelních budov, které byly v průběhu více než 250 let jejím sídlem. Na počátku bylo Rezidenztheater postavené v polovině 17. století, které patří k nejkrásnějším rokokovým divadlům v Evropě. V roce 1818 bylo v těsném sousedství postaveno Národní divadlo a vedlejší scéna byla na tři desítky let uzavřena. Cenné vybavení interiéru bylo rozebráno a uloženo na bezpečných místech i za druhé světové války. Budova však byla zničena. Na troskách vznikla nová scéna s nejmodernějším technickým jevištním zařízením. Dnešní soubor má k dispozici ještě další dva prostory.

Jiří Borovička khj

Autor článku: ČTK