Beethovenův Fidelio zazní ve středu v Praze po 20 letech
Po 20 letech zazní v Praze ve středu opera Fidelio od Ludwiga van Beethovena, v koncertním provedení ji uvede ve Dvořákově síni Rudolfina festival Pražské jaro. V tuzemsku málo uváděném díle se představí zahraniční i čeští pěvci, Pražský filharmonický sbor (PFS) a Pražská komorní filharmonie (PKF). Podle jejího šéfdirigenta Jakuba Hrůši je Fidelio pro hudebníka jednou z největších výzev, co existují.
"Pro PKF je to úžasná příležitost. Hrajeme vlastně hudbu, která je nám blízká v tom dobrém slova smyslu. Náš tradiční repertoár spadá přesně do této oblasti. Fidelia jsme jako celek nikdy předtím nehráli. Tím pádem je to situace, kdy orchestr cítí stylově velmi dobře, ale zároveň poznává novou hudbu, takže je to velká zábava," řekl dnes Hrůša na tiskové konferenci v Praze.
V hlavních rolích se představí americká sopranistka Carol Wilsonová jako Leonora, rakouský tenorista Nikolai Schukoff jako Florestan a německý basbarytonista Jan - Hendrik Rootering v roli Rocca. V dalších rolích vystoupí zástupci mladé české operní generace Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková a Richard Samek.
Fidelio je podle Hrůši vzhledem k době, ve které byl napsán, dílo velice symfonické. Opera o dvou dějstvích měla premiéru měla v roce 1805. Beethoven ji tvořil 12 let, na žádném jiném díle nepracoval tak dlouho. Dokonce pro každé přepracování vytvořil nové předehry. Hrůša se vývojem opery zabýval prý dlouho, nejraději má první verzi. Pomůže podle něj pochopit otázky, které ve Fideliovi právě kvůli mnoha verzím vznikají.
V Rudolfinu podle Hrůši zazní Fidelio v poslední verzi z roku 1814. V pražském Národním divadle byla tato opera provedena naposledy v roce 1992. Větší pozornosti se těší více na německých scénách, kde bývá uváděna při slavnostních příležitostech.
Pěvci Wilsonová a Rootering již v zahraničí provedli Fidelia několikrát, Schukoff bude debutovat. "Těším se na koncert, hrajeme se skvělým orchestrem, který do Fidelia přináší nové barvy. Tenhle kus, myslím, potřebuje dramatickou intenzitu," uvedla Wilsonová. Podle Rooteringa této opeře koncertní provedení "sluší". "Měli bychom si uvědomit, že hudba sama o sobě je v opeře cenná," dodal.
Festival Pražské jaro začal 12. května a skončí tuto neděli 3. června.