10.01.2018 12:56

Bergman se bude šeptat i křičet na jevišti DISKu

K oslavám stého výročí narození švédského režiséra a dramatika Ingmara Bergmana se připojuje i divadlo DISK. 25. ledna proběhne premiéra dramatizace jeho filmové povídky Šepoty a výkřiky. Absolventský ročník činoherního divadla v čele s režisérem Norbertem Závodským touto inscenací završí své roční působení na jevišti divadla DISK.

Čtyři ženy. Tři sestry a služebná. Navzájem takřka protikladné povahy. A přesto je spojuje bezprostředně prožívaná přítomnost. Tváří v tvář umírání jedné ze sester je každá z žen nucena ke konfrontaci se svou vlastní minulostí. Neustálá blízkost smrti a pocity osamělosti vstupují do jejich snů a představ a probouzí v nich místy bolestné vzpomínky.

„Klíčový motiv smrti v Bergmanově povídce nás postavil před nelehkou otázku, čím je pro nás, potažmo pro naši generaci, smrt. Co pro nás znamená? Vytěsňujeme ji ze svých životů jako něco neestetického, nebo se pro nás snad svou neustálou přítomností v médiích, počítačových hrách, knihách časem stala všední banalitou? Smrt, to je konec života. Zní to až příliš jednoduše, ale ve svém důsledku je tato definice dokonalá. S posledním vydechnutím ztrácíme možnost cokoliv měnit, zlepšovat, zasahovat do událostí kolem sebe. Umírající člověk se postupně dostává z pozice aktivně jednajícího jedince v pouhého pasivního pozorovatele. A zbývá mu jen doufat, že jeho smrt probudí život aspoň v jeho okolí,“ přibližuje vznik inscenace dramaturgyně Kateřina Slezáková.

„Smrt, to není jen okamžik samotného skonu, je to každodenní střet s naší vlastní omezeností uchopit nějaký okamžik a vzpomínku. Pochopit minulost i přítomnost a hledět do budoucnosti není bez smrti možné. Právě ta neustálá neuchopitelnost sama sebe a ostatních, to jak se proměňujeme v čase, to jak některé vzpomínky vyblednou a jiné se náhle objeví v novém světle, to je naše vzdorování i pochlebování smrti,“ dodává režisér Norbert Závodský.

Vedle smrti staví tvůrci motiv sexuálního uspokojení, tělesnosti. Podle Závodského k sobě sex a smrt neodmyslitelně patří. „Vlastně i to spouštění rakve můžeme brát jako průnik, proniknutí do země, něčeho nám bytostně blízkého, známého a přirozeného. Ve chvílích ztráty milovaného člověka toužíme po tělesné blízkosti, po ukojení. Podvědomě chceme přesvědčit své tělo, že my jsme neumřeli. Sex se stává nástrojem, kterým je možno popřít nebo přehlušit prožité utrpení,“ vysvětluje.

www.divadlodisk.cz

Autor článku: Kristýna Šestáková

Bergman se bude šeptat i křičet na jevišti DISKu

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.