BERNHARD MONUMENT
Umělecký gang Depresivní děti touží po penězích zabydluje monumentální prostory Památníku na Vítkově. Umělci v průběhu května až listopadu obsadí pěti představeními nejrůznější prostory: od Slavnostní síně, přes bývalé kolumbárium až po laboratoř, kde byl uchováván mrtvý Klement Gottwald. Všechny hry pochází přímo z pera - nebo jsou alespoň inspirovány dílem - významného rakouského dramatika, Thomase Bernharda.
Projekt přinese samé novinky
Depresivní děti již v minulosti divadelní cyklus v prostorách Památníku realizovaly, jednalo se o Noci v mauzoleu v roce 2006. Co se nyní změnilo? „Především nás oslovilo samo Národní muzeum, že by po rekonstrukci Památníku a jeho znovuotevření veřejnosti rádo realizovalo nějaký zajímavý doprovodný program,“ říká jeden z režisérů cyklu, Jakub Čermák, „rozhodně jsme nechtěli vstupovat podruhé do stejné řeky, proto jsem vymysleli zcela odlišný koncept. V průběhu celého roku uvedeme 5 představení, každé je zasazeno do jiné dekády druhé poloviny 20.století a každé tedy akcentuje jiné společenské téma. Zapadá to tak do kontextu současného využití Památníku, který slouží jako expozice novodobých dějin.“
Ve hrách se tak objeví témata jako postnacistická společnost, intelektuální elita 60.let, udavačství a normalizace nebo posedlost krásou a zdravým životním stylem.
Bez zajímavosti není, že většina představení v Čechách doposud uvedena nebyla, jedná se o české premiéry. „Výjimkou je inscenace Lovecké společnosti, se kterou celý cyklus začínáme, tu jsme odpremiérovali již vloni,“ doplňuje druhý režisér, Martin Falář, „dramatické texty také doplňují dvě velmi volné adaptace. Je to představení s názvem Kulturštrůdl, které je inspirováno románem Mýcení a rozhovory se soudobými českými spisovateli a potom připravované interaktivní představení Kalkwerk, které vychází z románu Vápenka.“
Repertoár do konce roku doplní ještě Prezident, kterého umělci ukotvili do období studené války (80.léta) a nakonec Alžběta II., která se odehraje v 90.letech. Nové milénium, tedy současnost, bude zastupovat poslední dějství hry Slavnost pro Borise.
Filozofický text a balet zvířátek
Jak bylo uvedeno výše, cyklus otevírá představení Lovecká společnost. Vysloužilý generál, jeho žena, mladý spisovatel nebo princ a princezna, ti všichni se skrývají v polských lesích před lovcem nacistů Wiesenthalem. Toho také na jevišti spatříme.
Jak napovídá název, téma lovu neodkazuje pouze ke klasickému honu, ale také k situaci členů dramatu. Přesto na scéně nechybí ani lesní zvířátka, která do filozofických textů o smrti tančí své baletní vystoupení. Jak zvířátka dopadnou ovšem tvůrci nechtějí prozrazovat.
Lovecká společnost bude uvedena ve dnech 29.května až 1.června, vždy od 19,30hodin.
100% koncentrát
Pro skutečně otrlé diváky a milovníky Bernhardových textů či poetiky Depresivních dětí je určen samotný závěr akce, kdy budou v jediném týdnu uvedena všechna představení. Divák, který je zhlédne všechny, tak kromě uměleckého zážitku získá i jistý přehled o dějinách 20.století.
„Jestli to skutečně někdo vydrží, to si netroufáme zatím odhadnout,“ připouští Martin Falář, „ale věříme, že to bude ve výsledku kratší než tetralogie Prsten Nibelungův, ten má dohromady 17 hodin a k těm se nechceme ani přiblížit!“
Tato koncentrovaná přehlídka ovšem nebude znamenat jen vypětí pro diváky, ale také pro herce a technický personál. Vzhledem k tomu, že řada představení se odehrává v různých prostorách Památníku, bude nutností stěhovat dekoraci i světla z jednoho místa na druhé.
Kdo prý prokáže, že viděl všechna představení, obdrží zatím blíže nespecifikovaný dárek.
Kolik zvedal Thomas Bernhard na benchi?
Sdružení Depresivní děti touží po penězích si zvolilo již před lety nejen provokativní název, ale nyní sáhlo i po mírně kontroverzním vizuálu. Na plakátech je vyobrazen velice svalnatý muž, v komiksové bublině nás přesvědčuje o tom, že je to Thomas Bernhard a že nás miluje.
Tvář slavnému spisovateli propůjčil český model Kamil Kumorek, vítěz soutěže modelů Fitness Europe Championships v Miláně.
Svalovce na plakátu vysvětluje Jakub Čermák takto: „Přišlo nám vtipné, že vizuál bude zcela pozitivní, když Thomas Bernhard ve svých textem popisuje zpravidla různě vystupňovanou nenávist k okolnímu světu. A chtěli jsme, aby byl přitažlivý, protože pro nás jako autor přitažlivý je. Svalovce jsme si vybrali, protože Bernharda považujeme za největšího bouchače rakouské literatury!“
Projekt je realizován za partnerství Národního muzea, s laskavou podporou hl.m.Prahy a Ministerstva kultury ČR.
Další info:
Zdroj: depresivni.deti@gmail.com