26.09.2007 00:00

Blíží se Pražský divadelní festival německého jazyka

Dvanáctý ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka s podtitulem "Sen a probuzení" se uskuteční od 8. do 18. listopadu 2007. V jeho rámci se odehraje na sedmi pražských scénách - kromě obvyklých divadel jako je Národní divadlo, Laterna Magika nebo Divadlo Komedie přibyla nově scéna Divadla Hybernia - dvanáct představení, z nichž tři jsou věnovaná především dětským divákům. Festivalu se letos zúčastní divadelní soubory z Münchner Kammerspiele, Schauspiel Hannover, Rimini Protokoll a další přední divadla z německojazyčné oblasti.

Součástí programu je tradičně i inscenace oceněná cenou MAX, která je každoročně udělována nejlepší inscenaci původního německy psaného textu, která vznikla na území České republiky v uplynulé sezóně. Letošním vítězem se stal projekt Pražského komorního divadla "Světanápravce" od Thomase Bernharda v režii Dušana D. Pařízka. Pro obzvláště "zapálené" diváky máme, stejně jako v několika předchozích ročnících, opět připravený speciální prolog festivalu - divadelní výlet. Tentokrát podnikneme zájezd 3. 11. 2007 do Münchner Kammerspiele na představení "Tři sestry" režiséra Andrease Kriegenburga.

Vedle hlavního programu festivalu nebudou chybět ani doprovodné akce. O nich i dalších podrobnostech dvanáctého ročníku festivalu Vás budeme informovat na tiskové konferenci 25. 10. 2007 od 14.00 hodin na 1. balkóně historické budovy Národního divadla, na kterou Vás již v tuto chvíli srdečně zveme.

Generálními partnery festivalu jsou Česká spořitelna a Česko-německý fond budoucnosti, hlavními partnery RWE Transgas, Škoda Auto, Škofin, T-Mobile, Siemens a Mercedes Benz. Za výraznou podporu děkujeme Ministerstvu kultury ČR, Goethe-Institutu a spolupořadateli hlavnímu městu Praze.

Předprodej vstupenek na jednotlivá představení bude letos opět zajišťovat distribuční společnost TICKETPRO, a to od 15. října 2007.

PROGRAM 12. ROČNÍKU

8.11. Národní divadlo Praha - Pavel Kohout: Malá hudba moci
- Stavovské divadlo, světová premiéra
9.11. Rimini Protokoll - Karel Marx, Kapitál, díl I.
- Laterna Magika
10.11. Schauspiel Hannover - F. Wedekind: Probuzení jara!
- Národní divadlo
11.11. handgemenge - Královská cesta kolem světa
- Divadlo Minor, dětské představení
11.11. K.M.Brandauer - W. Shakespeare: Sen noci svatojánské
- Divadlo Hybernia
12.11. Guy Helminger
- Divadlo Viola, čtení
13.11. Pražské komorní divadlo - Thomas Bernhard: Světanápravce
- Divadlo Komedie, cena MAX

14.11. Münchner Kammerspiele - Ödön von Horváth: Víra, naděje, láska
- Divadlo Hybernia
16.11. Theatre d´Esch - Deník Anny Frankové
- Divadlo Komedie
17.11. Dixon - Určitě přijde i kouzelník
- Divadlo Komedie, dětské představení
18.11. Theater in der Josefstadt - P. Turrini: Můj Nestroy
- Stavovské divadlo

BLIŽŠÍ INFORMACE O PROGRAMU:

Letošní Pražský divadelní festival německého jazyka zahájíme v historický den bitvy na Bílé hoře světovou premiérou hry Pavla Kohouta "Malá hudba moci" uváděnou v Národním divadle v režii Michala Dočekala. V lijáku se převrátí auto, z jeho rádia zní Malá noční hudba. V několika málo minutách mezi neštěstím a jeho vyústěním spustí mozek řidiče barvitou přehlídku jeho života. Zažíváme s ním ještě jednou období šedesátých až osmdesátých let minulého století, svět rozdělený železnou oponou, v němž byli všichni naivní idealisté využíváni k mocenským politickým hrám. Osudový kabaret složený z komických a tragických výstupů upadá do horečnatého snu.

Do šedých dějin minulého století se vrátíme i v následující inscenaci - do Prahy přijede s inscenací "Kapitál. První svazek" proslulé divadelní seskupení Rimini Protokoll - společenskokritický postdramatický koncept, který vznikl v reakci na tíživost konvenčního dramatu a divadla a šablonovitě postavenému světu. Vracíme se k tomu, co tolik ovlivnilo život téměř každého z nás: první svazek Marxova "Kapitálu" - kdopak z vás jím alespoň listoval? Za jakých okolností a proč? Jakou roli sehrála tato po Bibli nejvíce vydávaná kniha ve vašem životě? Inscenace je koprodukcí tří velkých divadelních domů německojazyčného prostoru - Schauspielhaus Zürich, Schauspiel Frankfurt a Schauspielhaus Düsseldorf. Experti své životy staví vedle Marxových bust a skládají z nejrůznějších perspektiv smutný, veselý, ironický kaleidoskop. Inscenace nepracuje s ideologií, která kdysi okouzlila třetinu planety, spíše poukazuje na konstanty lidského jednání, jež se Marxovi podařilo velmi trefně zachytit. Málokterá kniha tolik poznamenala ekonomickou teorii a skutečnost jako Marxův právě tak hanobený jako oslavovaný opus vědeckého socialismu. Málokterá kniha tak zásadně rozebírá zákony trhu, procesy práce a utváření hodnot. Málokterá inscenace tak neokázale a působivě nabízí nejdůležitější zboží - člověka.

Probuzení ze sna velkých ideologií minulého století vystřídá sen mýtický. "Sen noci svatojánské" pro čtyři ruce a jednoho jediného herce - nikoho menšího než Klause Maria Brandauera. Jeden z největších herců své generace se s naprostou samozřejmostí převtěluje do všech postav dramatu, zatímco zaznívá koncert dvou vynikajících pianistů Andrease Graua a Götze Schumachera. Uslyšíme hudbu F. Mendelssohna Bartholdyho, která vznikla více než 200 let po smrti Shakespeara, patří však k nejoblíbenějším zhudebněním britského velikána dramatu. Virtuózní herecké vybavení se spojuje s hudbou, která nám umožní spatřit Shakespearovy mýtické světy.

Z mnichovských "Kammerspiele" představíme letos dvě inscenace. "Víra, naděje, láska" v režii Stephana Kimmiga je hereckým koncertem proslulého mnichovského ansámblu a zároveň "lakonickým tancem smrti". Je to příběh dívky bez prostředků v pohádce, které říkáme kapitalismus. Jakou hodnotu má člověk, nemá-li ani peníze, ani doklady? Elizabeth chce z nouze prodat své tělo Anatomickému ústavu, důsledky její nevinné malé lži narůstají do nepřekonatelných rozměrů, příběh napsaný Ödönem von Horváthem počátkem třicátých let podle skutečné události spěje k nevyhnutelnému konci. Podobné konflikty se dnes dějí tak často, že režisér ani nemusel hru aktualizovat. Pevný režijní rukopis a skvělé herecké výkony vynesly inscenaci pozvání na prestižní festival Berliner Theatertreffen.

Do stinného světa, který si Čechovovi lidé rozsvěcují iluzemi a sny, se ovšem budeme muset vypravit na výlet, protože úchvatná výprava této inscenace není vhodná pro transport. Velká touha po návratu do Moskvy, tento výkřik "Tří sester", zazní tedy i pro nás v Mnichově. Uvidíme jejich každodenní dychtivost po lepším životě, v němž by se utopicky spojovalo štěstí, svoboda pokrok. Všechno je ale jinak, sestřičky tu obklopuje nuda a prázdnota, maloměšťáctví a zmar. Takže "Do Moskvy!" pro nás tentokrát znamená i "Do Mnichova!". "Münchner Kammerspiele" připravily jedinečnou inscenaci textu ruského klasika, režie se ve vlastní působivé scénografii ujal Andreas Kriegenburg. Touhy tří sester, dusivý život v banalitě a apatii, falešné iluze, zastavený čas, melancholie. Pohledy vpřed se obracejí do minulosti. Andreas Kriegenburg se s Čechovem setkal na jevišti poprvé, s mimořádným úspěchem a v překvapivém scénickém řešení. Vznikla výtvarná a bohatá inscenace velkého hereckého nasazení a velikých citů. Kriegenburg jemně a neodolatelně předkládá křehké předivo snění, které je stále více zapíráno tíživou skutečností.

Z hannoverské činohry nám přijede sen o mládí. Proslulou hru F. Wedekinda "Probuzení jara" zde ve vlastní úpravě nastudoval německý režisér a autor Nuran David Calis, který "Tragédii dětí" citlivě přepsal do úst dnešních dospívajících a Wedekindovy reálie nahradil bližšími. Jaro procitá dnes. Přináší tužby a potřeby nehotových dospělých, strachy a přání, artikulované jejich jazykem a také jejich hudbou. Calis do vynikajícího mladého ansámblu včlenil hvězdu německého hip-hopu Rafaela "Spaxe" Szulce, pracuje s videoartem, inscenovanými i živými projekcemi. Ukazuje svíravé rodičovské objetí, rodiče také naplněné strachem o budoucnost svých dětí, o kterých se domnívají, že se s nástrahami života nevypořádají, a tak jim je ještě nešikovně prohlubují. Calis ztvárnil bezmocnost každé generace, která věřila, že rozumí svým dětem. Hannoverské "Probuzení jara" je inscenací s mimořádnou energií, výpovědí a bohatstvím scénických prostředků. Zdaleka není určena jen mladým, její dopad je nadgenerační a zasáhne každého z nás.

"Festival divadla německého jazyka" letos zakončíme činohrou z Rakouska - od rakouských sousedů letos přivezeme první provedení textu Petera Turriniho "Můj Nestroy" ve vídeňském "Theater in der Josefstadt" v režii Herberta Föttingera. Turriniho text otvírá poměrně neznámou kapitolu Nestroyova života, jeho více než třicetiletý vztah k herečce a zpěvačce Marii Weilerové, ženě, kterou miloval i nenáviděl, to druhé často víc. Smích a šaškování otevírá propasti Nestroyovy duše - sní o rolích tragéda. Text je podobenstvím divadla a nás, jeho publika, a přitom kresbou dvou zdánlivě protikladných povah, které se tolik přitahují. O závislostech, stereotypech, životních snech, co tak vtipně ztroskotávají. Manéž je volná! Z orchestřiště zní živá hudba parafrázující nestroyovské kuplety, se hřmotným, cirkusáckým přídechem, nebo naopak velmi tichými, až tklivými pasážemi. Jeviště je zaplněno figurkami jako z commedie dell´arte - trpaslík, tyrolská atletka, tlustá zápasnice, krásná principálka, převlečená opice. Föttingerovi se zdařilo utvářet kontrasty jasu flitrů a samoty prázdných prken. V hlavní roli uvidíme vynikajícího Karla Markovicse, kterého čeští diváci dobře znají zatím jen z kin a televizní obrazovky.

Je mnoho velkých snů, některé z nich předkládáme. Sen jako předobraz budoucího uspořádání poměrů, jakožto vyproštění z pout skutečnosti, snění jako zárodek společného "plánu" (smělé snění), jako etapa skutečnosti. Sen se zabíjí svým uskutečněním, skutečnost dokonává svou proměnu tím, že se snem splyne. Přijďte se zasnít… a probudit!

KONTAKT:

Pražský divadelní festival německého jazyka
Karlovo nám. 28, Praha 2
tel.: 222 232 303, 222 232 289
e-mail: office@theater.cz  
www.theater.cz

Zdroj: Theaterfestival  OFFICE, office@theater.cz

Autor článku: redakce