Britské kritiky oceňují inscenaci Havlových aktovek
Londýn 13. listopadu (zpravodaj ČTK) - Britští recenzenti oceňují londýnskou inscenaci dvou aktovek Václava Havla Vernisáž a Protest, které uvádí divadlo Orange Tree. Divadlo nastudovalo aktovky v rámci podzimní havlovské sezóny, která začala v září zahraniční premiérou Havlovy poslední hry Odcházení.
Obě hry ze 70. let spojuje postava Havlova alter ega Ferdinanda Vaňka. Britským kritikům se shodně víc líbí Protest. V něm Vaněk přichází s peticí za kolegou spisovatelem Staňkem, který uzavřel dohodu s tehdejším komunistickým režimem a může vydávat, ale Vaňkovi vysvětluje, proč petici podepsat nemůže.
Znovuuvedením těchto her nás divadlo Orange Tree zavádí zpět do Československa 70. let, píší Financial Times. "Už to je zajímavé (a zábavné, už kostýmy jsou ohromná legrace). Ale inscenace (uměleckého šéfa divadla) Sama Walterse nabízí mnohem víc než historické postřehy: to, co hry říkají o morálních kompromisech, stále sedí," uvedl list. "Obě hry dohromady zkoumají neklidné liberální svědomí a kluzké cesty ústupků."
Logika Protestu je "fascinující a znepokojivá" a naznačuje složité postavení disidentů: i když na ně lidé spoléhají, že za ně budou mluvit, tak je podle Staňka současně "potají nenávidí, protože je považují za své špatné svědomí". A fakt, že jsme se my všichni z něčeho někdy vymluvili podobným způsobem jako Staněk, nám dává důvod k zamyšlení, napsaly Financial Times.
Tato hra evidentně vyrůstá z Havlovy zkušenosti, napsal The Guardian, který dal představení tři hvězdičky z pěti. Spolu s Vernisáží smutně ukazuje, proč "lidé tajně nenávidí disidenty". I ten nejzdvořilejší jako Vaněk začne dráždit a odhaluje svědomí lidí, kteří se přizpůsobili režimu, píše The Guardian. Hra ale projevuje i sebeironii, překonává své dobové kořeny a odhaluje nadčasovou povahu liberálního pokrytectví. Společně obě aktovky prokazují Havlovo umění, jakým analyzoval neklid vytvářený disidenty, uvedl The Guardian.
Také kritik The Times dal inscenaci tři hvězdičky. "Obě hry jsou jízlivě vtipné a i když jsou režírovány v trochu příliš rychlém tempu, aby přinesly dramatické uspokojení, kypí tichým hněvem," uvedly The Times. "Útok této hry (Protestu) na pokrytectví je stále naléhavě aktuální," zdůraznily.
Odpoledník Evening Standard dal inscenaci Vernisáž/Protest dokonce čtyři hvězdičky a dal ji do kontrastu s Odcházením, jímž příliš nadšen nebyl. Divadlo Orange Tree začalo nevýrazně s premiérou nejnovější Havlovy hry, ale nyní naštěstí přešlo na mnohem jistější půdu staršími aktovkami z doby, kdy Havlovy hry byly zakázány paranoidní komunistickou vládou, napsal recenzent Evening Standard.
Také divadelní server WhatsOnStage dal inscenaci Protestu a Vernisáže čtyři hvězdičky. Protest je komediálním mistrovským kouskem o tom, jak "stavíme naše svědomí proti požadavkům na přežití a pragmatických ohledů". Obě hry ostře odhalují tragédii a tyranii ústupků v politických záležitostech, napsal WhatsOnStage, který vyzdvihl Waltersovu "naprosto přesnou a vtipnou režii".
Stanislav Mundil lab