Brněnská divadla v novinkách čerpají z dějin i nezvyklých osudů
Historickými událostmi, literární klasikou i nezvyklými osudy se inspirují brněnští divadelníci v představeních, jež budou mít premiéru v druhé polovině sezony 2011/2012. K očekávaným inscenacím patří Černá madona brněnská, v níž se Národní divadlo Brno vrátí do časů obléhání města švédskými vojsky. Městské divadlo oživí legendu o ženě-papežce. Husa na provázku chystá představení o podivínském kyjovském fotografu Miroslavu Tichém, jenž letos zemřel. ČTK to zjistila z programů a od představitelů divadel.
Představení Černá madona brněnská v Národním divadle Brno spojí historické události a pověsti s vymyšlenými motivy. Cílem je podat plastický obraz toho, jak se v Brně žilo v roce 1645 při dlouhém obléhání. Brno se tehdy švédské přesile ubránilo jako jediné město na Moravě a Brňané si událost dodnes každoročně připomínají. V inscenaci, kterou připravuje režisér Zdeněk Plachý, se objeví například historické postavy velitele obránců Raduita de Souches, jezuitského kněze Martina Středy a švédského generála Torstenssona.
Divadelníci slibují dramatický příběh o vojenské cti, zradě a víře v boha. "V silném příběhu nechybí ani velká láska a sebeobětování vykoupené nadějí, je to příběh o zradě, o obrácení se k vyšším duchovním hodnotám, o dilematu volby mezi osobním a nadosobním. Příběh obsahuje mysteriózní prvky, spojené s historickými reáliemi i s konkrétními osudy jednotlivých postav," popsal v průvodním slovu k inscenaci dramaturg Martin Dohnal. Premiéra bude 27. ledna.
Národní divadlo Brno připravuje v druhé polovině sezony celkem 11 premiér. První přijde na řadu 6. ledna Offenbachova opereta Perikola, jako poslední pak 22. června Romeo a Julie. K očekávaným novinkám patří třeba také Stravinského balet Pták Ohnivák, opery Elektra a Rusalka a činohry Anna Karenina a Nenápadný půvab buržoazie.
Městské divadlo v Brně rozšíří svůj muzikálový repertoár o inscenaci Papežka. Představení vychází z bestselleru americké spisovatelky Donny W. Crossové o ženě, která v polovině 9. století usedla na papežský stolec. Česká premiéra Papežky je na programu 4. února, v titulní roli alternují Hana Holišová a Svetlana Slováková.
Své příznivce potěší Městské divadlo ještě romantickým muzikálem Divá Bára, který podle předlohy Boženy Němcové připravují Milan Uhde s Milošem Štědroněm. Dále soubor chystá klasické drama Cid, komedii dell'arte Tři v tom a druhý díl muzikálové trilogie Osudová komedie nazvaný Očistec. Autoři Stanislav Moša a Zdeněk Merta v Očistci zavedou diváky do ženského kláštera, který se stane útočištěm tří rockových muzikantů převlečených za jeptišky.
První premiérou Husy na provázku v druhé polovině sezony bude představení Tichý Tarzan. Režisérka Anna Petrželková se inspirovala osudem a dílem fotografa Tichého. Inscenace už ve svém podtitulu klade otázku, zda byl solitér a outsider Tichý bláznem, nebo géniem. Tichý se stal slavným až na sklonku života. Jeho snímky kyjovských žen jsou technicky nedokonalé, často poškozené, avšak vynikají mimořádnou atmosférou. Prodávají se až za statisíce korun. Premiéra je 13. ledna. V roli Tichého se podle webových stránek divadla představí žena, herečka Ivana Hloužková.
Husa na provázku chystá ještě shakespearovskou variaci Jiřího Jelínka Romeo, Julie a já. Režisér Jan Mikulášek se souborem nastuduje představení Doktor Faustus na motivy románu Thomase Manna. Sesterské HaDivadlo se v této sezoně opakovaně vrací k apokalyptickým tématům. Režisér Jiří Havelka tak připravuje inscenaci na námět mayského kalendáře s pracovním názvem Svět v ohrožení. Jiří Honzírek chystá autorskou inscenaci Apokalypsa: Zjevení svatého Jana.
Nezávislý Buranteatr se na závěr sezony popasuje s velkým dílem polského divadla. Připravuje vlastní verzi nedokončeného monumentálního dramatu Dziady (Tryzny) Adama Mickiewicze. Velkolepé básnické dílo, inspirované litevským obřadem vyvolávání mrtvých, se v Česku nehrálo víc než 100 let. Buranteatr chce dát inscenaci formu melodramatu.