Brněnské divadlo tleskalo představení o německé teroristce
Brno 8. června (ČTK) - Brněnské Janáčkovo divadlo zcela zaplnili diváci, které přilákalo rozporuplné, ale respektované Choreografické divadlo Johanna Kresnika z německého Bonnu. Na programu bylo nejznámější Kresnikovo dílo nazvané Ulrika Meinhofová. Taneční hru o stejnojmenné německé teroristce ocenili diváci velkým potleskem, přestože zahrnovala i drastické scény.
Atmosféru dnešního civilizovaného světa nastínili hned v počátku tanečníci zvracející pod logem nadnárodních společností podnikajících v oboru rychlého občerstvení. V dalších obrazech nechyběl sex, nahé postavy, ani krev. I tak se představení jako celek divákům většinou líbilo, i když někteří vycházeli z hlediště trochu rozpačití.
Nadšený byl rektor Janáčkovy akademie múzických umění Václav Cejpek. "Mám hned dva pozitivní zážitky, že jsem to viděl a že to bylo v Brně tak dobře přijato," řekl ČTK. Někteří diváci přiznávali, že s hrdinkou i cítili. "Překvapilo nás, že z Ulriky udělal autor hrdinku," řekla ČTK jedna z divaček.
Ulrika Meinhofová, původní profesí novinářka, byla v letech 1970 až 1972 jednou z vůdčích osobností teroristické organizace Frakce rudé armády (RAF). Její činnost patří k nejožehavějším kapitolám západoněmecké poválečné historie. Frakce stála za výbuchy v policejních úřadovnách a na parkovištích v Augsburgu a Mnichově, v budově velitelství americké armády ve Frankfurtu nad Mohanem nebo v hamburském centru tiskového magnáta Axela Springera. Výsledkem bylo několik mrtvých a desítky zraněných. Sama Meinhofová spáchala sebevraždu ve vězeňské cele. Kontroverzní téma terorismu přilákalo kontroverzního umělce, řekl ČTK vedoucí projektu Taneční most Rudolf Kubičko, který brněnské vystoupení inicioval. Připustil, že publikum bylo zpočátku zdrženlivé. "Až se jim to rozleží v hlavě, tak ti, co nepřišli, budou litovat," dodal.
Tereza Fojtová fcz