Brněnské HaDivadlo představí pražskému publiku dvě novinky – Noc tribádek a Sekyru – v ARCHA+
Scéna Centra experimentálního divadla v Brně přiveze do Prahy své dvě nejnovější inscenace uvedené ve výroční Sezoně 50: Obzory. V Noci tribádek podle dramatu švédského dramatika Pera Olova Enquista v režii uměleckého šéfa Ivana Buraje exceluje pražskému publiku známá herečka Ivana Uhlířová. Druhá novinka, Sekyra podle románu slavného románu Ludvíka Vaculíka, představuje režijní návrat dlouholetého člena HaDivadla Břetislava Rychlíka.
V březnu se pražské publikum může těšit na hostování brněnské avantgardní scény HaDivadla, která se aktuálně nachází ve své padesáté sezoně pojmenované Obzory. Hostování se uskuteční v termínu 17. a 18. března v prostorách ARCHA+, kde HaDivadlo hostuje pravidelně stejně jako například další brněnská scéna Divadlo Husa na provázku.
S premiérou 16. prosince 2024 byla v HaDivadle uvedena švédská hra Noc tribádek autora Pera Olova Enquista, která zkoumá nejvýraznější postavu švédské dramatiky a nejznámějšího misogyna moderního divadla Augusta Strindberga, kterého v HaDivadle ztvárnila herečka Ivana Uhlířová spojená například s Pražským komorním divadlem či Studiem Hrdinů. Jde zároveň o poslední inscenaci Ivana Buraje jako uměleckého šéfa HaDivadla před jeho odchodem do pražského Divadla v Dlouhé. Kromě Uhlířové v inscenaci hraje Magdalena Kuntová jako Stridnbergova manželka Siri von Essen a Sara Venclovská v roli její milenky Marie Davidové.
Kromě samotné historické figury Augusta Strindberga inscenace tematizuje krizi současného mužství a náraz konzervativního a progresivního diskurzu. V inscenaci zaznívají myšlenky a fragmenty textů z knihy Carly Lonzi Klidně jdi: rozhovor s Pietrem Consagrou a doplňují tak Enquistův původní text. „Postava Strindberga se v Burajově režijním pojetí a oslnivém podání Ivany Uhlířové stává modelem současného muže, jenž za kouřovou clonou maskulinních hesel propadá zoufalství a nechává za sebou pouze stíny: iluzorních představ o sobě samém a vyčerpaných partnerek, které vysával jako upír,“ uvádí kritik Tomáš Kubart ve své recenzi pro kulturní čtrnáctideník A2.
Teprve ve třetí repríze bude v ARCHA+ uvedena inscenace Sekyra v režii Břetislava Rychlíka, která je vůbec prvním jevištním uvedením významného románu Ludvíka Vaculíka z roku 1966. Na jeviště se dostává v dramatizaci režiséra, dramaturgyně Anny Prstkové a herce a spoludramaturga Cyrila Drozdy. Postavu Ludvíka z Vaculíkova částečně autobiografického románu v pojetí HaDivadla ztvárňuje hostující herec ze Slováckého divadla Zdeněk Trčálek. V inscenaci vystupuje i hostující Isabela Smečka a neherec Jan Vaculík, syn autora literární předlohy, kteří doplňují stálice hereckého souboru jako Jiřího Miroslava Valůška či Radima Chybu.
„Sekyra je jedno z klíčových literárních děl druhé poloviny dvacátého století. Režisér Rychlík k němu nepřistoupil s pietou, ani ho nevytrhává z jeho valašských kořenů, a Sekyru inscenuje jako indiánské oratorium. Může si to dovolit i proto, že Ludvíka Vaculíka dobře znal. Nakonec, v tom se skrývá i pro nás důležité autorské ručení. Ludvíkovo vyrovnávání se s postavou svého otce, který pomáhal budovat socialismus, pak ozvláštňuje přítomnost Jana Vaculíka v postavě Náčelníka. Inscenaci to posouvá do roviny transgeneračního dialogu, který, pevně věřím, má co říct i k dnešku,“ uvádí dramaturg HaDivadla Milo Juráni.
Noc tribádek bude v ARCHA+ uvedena v pondělí 17. března od 20.00 a Sekyra následující den, v úterý 18. března též od 20.00. Oběma představením budou předcházet autorské úvody půl hodiny před začátkem, po skončení proběhnou besedy s tvůrčími týmy otevřené diváckým dotazům.