Brněnské Národní divadlo nastudovalo velkolepý balet Raymonda
Brno 18. února (ČTK) - Velkolepý klasický balet Alexandra Glazunova Raymonda nastudoval v Národním divadle v Brně choreograf a režisér Jaroslav Slavický. Hlavní roli hraběnky Raymondy, o kterou svedou boj jinošský rytíř a saracénský šejk, tančí v premiérovém obsazení držitelka ceny Thálie Jana Přibylová. Podle Slavického patří její úloha k nejnáročnějším v klasickém repertoáru.
"Balet Raymonda, to je především skvělá hudba, virtuózní technika tanečníků, velké sbory, ale na druhé straně také trochu slabší libreto," řekl dnes novinářům dramaturg Karel Littera. Nedostatky jednoduchého libreta by měla napravit úprava, kterou Slavický vypracoval pro brněnské uvedení. Balet zkrátil, částečně změnil sled scén a přidal několik tanečních čísel. "Chtěl jsem zvýraznit příběh a lépe vyjádřit vztah Raymondy ke dvěma mužským hrdinům," uvedl Slavický.
Balet se odehrává ve středověké jižní Francii, což odráží scéna i kostýmy Josefa Jelínka. "Inspiraci pro scénu jsem hledal na starých goblénech. V kostýmech rozlišuji dva světy. Ten francouzský, to jsou především pastelové tóny, protipólem je arabský svět s ohnivou barevností," popsal Jelínek.
Představení zkoušejí brněnští divadelníci ve třech různých obsazeních. Raymondu vedle primabaleríny Přibylové tančí také Andrea Smejkalová a Ivona Jeličová. Roli jejího snoubence, mladého rytíře Jeana de Brien, získali Karel Audy, Jan Fousek a Michal Pimek. Jako podmanivý šejk Abderachman se představí Richard Kročil, Luděk Mrkos a znovu Karel Audy, jenž si tak vyzkouší obě hlavní mužské role. "Mají různý taneční slovník. Lépe se cítím jako Abderachman, v něm je více exprese a mohu se více emočně vyjádřit," řekl Audy.
Představitelka Raymondy zůstává na scéně skoro v celém představení. "Je to mimořádně fyzicky i technicky náročné," upozorňuje Slavický. "Těžké to je, ale divák to nesmí poznat," reagovala Přibylová.
Raymondu uvedli poprvé před 110 lety v Petrohradu. Vedle tehdy třicetiletého skladatele Glazunova má lví podíl na celosvětovém věhlasu baletu i legendární choreograf Marius Petipa. Balet se hrával i v Česku, brněnské Národní divadlo Raymundu nasadilo v letech 1931 a 1946. Naposledy nastudovali balet v roce 2001 v Národním divadle v Praze. Premiéra nového brněnského uvedení se uskuteční 22. února v Janáčkově divadle.
Jan Tomandl mol