01.10.2004 00:00

Brněnský balet sklidil ovace v Santa Fé

 

 

Od 30. srpna do 6. září hostoval baletní soubor NDB s baletem Oněgin v Santa Fé. Pod vedením choreografa Vasilije Medveděva představení nazkoušeli sólisté souboru NDB Jana Přibylová a Martin Žák a dvacet členů sboru. V dalších hlavních rolích se představili Igor Kolb, sólista   Mariinského     divadla v     Petrohradu,    Maria Eichwald, sólistka stuttgartského baletu a Vjačeslav Samodurov z Královského baletu v Londýně. Dvě přestavení baletu Oněgin se konala 3. a 4. září ve 20,00 hodin v Opeře v Santa Fé ve státu Nové Mexiko v USA. Hostování v Santa Fé bylo vůbec prvním vystoupením českého baletu na území Spojených Států a umělci sklidili velký úspěch.

Šéf souboru a zároveň ředitel NDB, Zdeněk Prokeš, se vrátil stejně nadšený, jako jeho tanečníci. Standing ovation přece potěší každého umělce.

 

Žádný baletní soubor v České republiky ještě v USA nevystupoval. Jak se vám podařilo získat tak významné pozvání?

Důležitou osobou  byl Vasilij Medveděv, kterého americká strana oslovila. On si pro svojí inscenaci vybral náš soubor, protože s ním už několikrát spolupracoval, zná kvality tanečníků a ví, jak pracují. Sólové role patřily Janě Přibylové, Martinu Žákovi a třem ruským tanečníkům, kteří jsou v současnosti prvními sólisty významných baletních souborů v Evropě: Igoru Kolbovi, který je sólistou Mariinského divadla v Petrohradu, Marii Eichwald, sólistce Stuttgartského baletu a Vjačeslavu Samodurovi z Královského baletu v Londýně. Dále v inscenaci účinkovalo dvacet členů sboru.

 

Celé léto balet hostoval v Rakousku. Kolik času jste vůbec měli na zkoušení?

Dost málo. Sbor zkoušel týden před prázdninami a hlavní zkoušky se konaly poslední týden v srpnu. Sólisté vlastně zkoušeli jen ten jeden srpnový týden. O jejich profesionalitě svědčí, že všechno zvládli ve výborné kvalitě a krátký čas zkoušení se na výsledku neprojevil.  Musím také dodat, že pracovat spolu s ruskými tanečníky je pro náš soubor profesní obohacení.

 

Jaká je geneze baletu Oněgin?

Poprvé byl uveden v roce 2000 v Národním divadle v Praze taktéž v choreografii Vasilije Medveděva, který za tuto práci pak dostal v USA The Pushkin Legacy Ballet Award. V součastnosti ho tedy máme nazkoušený i my, ale zatím nepočítáme s jeho zařazením do standardně uváděného repertoáru. Na rozdíl od Prahy, kde použili nahrávku, se nám podařilo získat živý orchestr, což je mnohem lepší práce pro soubor a sugestivnější zážitek pro diváky.

 

Jak se vám spolupracovalo se Symfonickým orchestrem Opery v Santa Fe?

Orchestr byl obdivuhodně profesionální. Měli jen dvě samostatné zkoušky, pak dvě zkoušky s tanečníky a provedení bylo bezvadné. Dirigent orchestru Andrej Anikhanov je zároveň šéfdirigentem v Musorgského divadle v Petrohradu a balety diriguje často, což se na jistotě provedení výrazně projevilo.

 

Kdo se dále podílel na vzniku inscenace?

Libreto podle Puškinova románu zpracoval Valerij Modestov, choreografem, jak už jsem říkal je Vasilij Medveděv, kostýmy a scéna jsou dílem našeho dlouholetého spolupracovníka Josefa Jelínka. Tvrdou práci odvedl asistent choreografa Stanislav Fečo, který pilně zkoušel se sborem i sólisty. Produkce v Novém Mexiku byla prací agentury Pushkin Group, Ltd., jejímž šéfem je jeden z Puškinových potomků, pan Kenneth Pushkin.

 

Jsou diváci v Novém Mexiku baletní fajnšmekři?

Asi jako jinde na světě. Hlediště bylo po oba večery plné, sóla byla odměňována bouřlivým potleskem a na závěr jsme sklidili ovace v stoje. Co víc bych si mohl jako šéf baletu přát.

 

Čím na Vás město  i jeho první divadelní dům udělali největší dojem?

Santa Fe je sice hlavním městem státu Nové Mexiko, ale má jen šedesát tisíc obyvatel. Příjemně mě překvapilo, že je plné galerií a výstavních síní. V Novém Mexiku totiž žije spousta výtvarných umělců a všichni chtějí mít kde vystavovat.

Provoz Opery v Santa Fé je skvěle zorganizovaný, pro diváky i umělce je to velmi účelně koncipovaná budova. Zájezdy bývají někdy trochu stresující, zvlášť když se tanečníci musí rychle vyrovnat s časovým posunem a podat bezchybný výkon. Nicméně musím říct, že tamnější organizátoři se o náš soubor starali dokonale, všechno fungovalo a nic nám nechybělo.

 

Naváže balet NDB na započatou spolupráci?

V příštím roce se rýsuje další hostování s touto inscenací. Jediná termínová možnost jsou ale opět prázdniny, protože jinak bychom výrazně narušili provoz NDB, a také by byla potíž získat tak výborné mezinárodní obsazení sólových rolí. Taková hostování jsou jedinečnou příležitostí představit naše umění na americkém kontinentu a zároveň na vlastní kůži vyzkoušet, jak fungují zahraniční divadla. Pro všechny je to výtečná škola a zároveň seberealizace.

                                                                                                       

 Lenka Pospíšilová                                                  

Autor článku: příspěvky veřejnosti