12.06.2025 10:41

Brontëové román Na Větrné hůrce ožije na jevišti Divadla J. K. Tyla v režii Jakuba Šmída

Činohra Divadla J. K. Tyla uvede ke konci sezóny dramatizaci slavného románu Emily Brontëové Na Větrné hůrce. V režii Jakuba Šmída vzniká inscenace, která balancuje na hraně romantické posedlosti a temného hororu. Ústřední dvojici Heathcliffa a Catherine ztvární Matyáš Darnady a Klára Kuchinková – herci procházejí vývojem postav od dětských let až po dospělost, což klade mimořádné nároky na jejich proměnlivost i emocionální nasazení. Premiéra se uskuteční 14. června ve Velkém divadle.

Inscenace Na Větrné hůrce v režii Jakuba Šmída představuje mimořádný kulturní počin, který propojuje klasické literární dědictví s inovativním divadelním zpracováním. Tento projekt je důkazem síly umění, které dokáže oslovit nejen milovníky literatury a divadla, ale i širší veřejnost napříč generacemi. Věřím, že inscenace díky svému výtvarnému pojetí, výrazným hereckým výkonům a psychologické hloubce přispěje k dalšímu rozvoji kulturní nabídky v našem městě. Jsem velmi potěšena, že Plzeň je místem, kde se setkávají tradice s moderním přístupem a kde umělecké projekty takovéto úrovně nacházejí své místo,“ uvádí Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Na Větrné hůrce, jediný román předčasně zesnulé Emily Brontëové (1818–1848), vydaný pod pseudonymem Ellis Bell, je dnes považován za jedno z vrcholných děl anglické literatury. Zachycuje vášnivý, temný a sebedestruktivní vztah Catherine Earnshawové a nalezence Heathcliffa, jehož život je poznamenán vykořeněností, touhou po pomstě a tragickým osudem. Na pozadí nehostinné krajiny yorkshirských vřesovišť sleduje osudy dvou rodin, v nichž se dávné křivdy a posedlosti dědí z generace na generaci.

Pro renomovaného režiséra Jakuba Šmída – známého z divadelní, filmové i televizní tvorby (mj. Laputa, Na krátko, Neplavci)je to první spolupráce s plzeňským divadlem. Podle něj přináší inscenace dvě zásadní výzvy: „První spočívá v tom, že postavy v příběhu stárnou – herci tedy musí ztvárnit své role od dětství až po stáří. Druhým úskalím je samotná doba, v níž se román odehrává – devatenácté století. Spolu se scénografem Petrem Vítkem jsme se pokusili najít současný vizuální jazyk, který by zachoval atmosféru, ale zároveň oslovil dnešního diváka.“ Režisér klade důraz na obraznost a asociativnost výtvarných prvků. „Důležité je pro nás i světlo, které je stylotvorným prvkem celé inscenace,“ dodává Jakub Šmíd.

Podle dramaturgyně Kláry Špičkové jde o romantické, syrové a místy až hororové dílo, které si psychologickou hloubkou nezadá s velikostí antických tragédií. „Posedlost zde překračuje pomíjivé hranice lidské existence. Příběh se může odehrát v jakékoliv době, v jakékoliv rodině. Není divu, že inspiruje už po mnoho let filmové tvůrce i světová divadla,“ říká Klára Špičková, jež s Jakubem Šmídem spolupracovala na výsledné textové podobě. Tvůrčí tým vychází z dramatizace Jana Mikuláška a Marty Ljubkové, která byla poprvé uvedena v roce 2012 v Divadle Petra Bezruče. Plzeňská úprava směřuje k větší stylizaci a lehkému nadhledu nad vyprávěním. „Text je zčásti ‚brechtovský‘ – postavy vystupují ze svých rolí, komentují dění i vlastní myšlenkové pochody,“ vysvětluje Jakub Šmíd.

Scénografie Petra Vítka tematizuje přírodní živly – včetně větru jako symbolu neklidu, proměny i destrukce. Inspirací se staly materiály jako igelity evokující déšť, zateplovací hmoty, větrníky či stylizované houpačky znázorňující dětství a vykořenění. „Postavy jsou extrémně propojené s krajinou, ve které žijí. Prostor je syrový, dominantním motivem je okno se závěsem, v němž se zjevuje Kateřina – připomínka lásky, která nikdy neskončila,“ popisuje výtvarník.

V České republice byl román v různých divadelních adaptacích uveden kromě Ostravy také ve Švandově divadle v Praze a v Olomouci.

 

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: (c) Irena Štěrbová

Brontëové román Na Větrné hůrce ožije na jevišti Divadla J. K. Tyla v režii Jakuba Šmída

Inscenace

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.

31.10.2025

Studio J.A.N.T.A.R. uvádí na Jatkách 78 autorskou inscenaci Čekání

Autorská inscenace Studia J.A.N.T.A.R. Čekání režiséra Otty Duška přichází s temnou, černě humornou a hluboce lidskou výpovědí o vnitřním zápase, vině a samotě. Premiéra se koná 3. listopadu 2025 na Malé scéně Jatek 78 v Holešovické tržnici.