Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry získala Kasha Jandáčková
Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné divadelní hry v roce 2024 získala režisérka Kasha Jandáčková za inscenaci s názvem uváděnou v pražském Divadle Letí. Text izraelské autorky Sivan Ben Yishai se zabývá otázkami ženské sexuality, tělesností a stereotypy spojenými s vnímáním ženského těla ve společnosti. Vítěznou inscenaci vybrala Rada Ceny Marka Ravenhilla ze sedmi finalistů, kteří vzešli z více než stovky inscenací nových textů. Organizátoři dnes na pražské Štvanici předali ocenění v podobě kožichu.
Porota ocenila, že Divadlo Letí zprostředkovalo českému publiku text významné německy píšící dramatičky Ben Yishai a vytvořilo inscenaci, která motivuje k otevřené společenské diskusi. „Přestože text i inscenace rozhodně čerpají z feministických východisek, tvůrčí tým v čele s režisérkou Kashou Jandáčkovou se jimi neohání nikterak prvoplánově a přináší empatickou, byť mnohdy také štiplavou a ironickou výpověď, která bere do hry i mužskou perspektivu. Vznikl počin přístupný publiku různého genderu i věku, který nerozděluje, ale motivuje k celospolečenské diskusi," uvedla divadelní kritička Petra Janák Zachatá. "Pro někoho může být osvětou, někomu promluví z duše, jiného možná i rozčílí či zahanbí, ale je těžké si představit, že by někdo vůči inscenaci zůstal netečný," dodala.
Režisérka si převzala kožich, který letos navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Jana Smetanová. Slavnostní vyhlášení se uskutečnilo pod širým nebem u Divadla Vila Štvanice a následoval speciální večer s názvem Večeře s novou hrou. Program nabídl čtení čtyř původních textů od Anny Saavedry, Marie Novákové, Davida Košťáka a Vítka Peřiny.
Mezi další nominované inscenace letošního ročníku patřily Máma z Divadla pod Palmovkou, Ještě chvilku z Národního divadla v Praze, Monument pro Hradiště uvedený ve Slováckém divadle, Reality z produkce Divadla Husa na provázku, Marie Stuartovna z Divadla Petra Bezruče a Návrat krále ze Švandova divadla na Smíchově.
Cena Marka Ravenhilla, která se letos udělila počtrnácté, je součástí projektu Centrum současné dramatiky. Ocenění je určeno českým tvůrcům za inscenace nových dramatických textů vzniklých v posledních deseti letech. Výběr vítěze zohledňuje nejen kvalitu samotného textu, ale i jeho scénické zpracování.
Šestapadesátiletý Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm, což přijal.
Loni získal Cenu Marka Ravenhilla režisér Adam Svozil za inscenaci Autorka v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.