Cenu Marka Ravenhilla získal Petr Hašek za inscenaci 27 pražského souboru Geisslers Hofcomoedianten
Cenu Marka Ravenhilla získal Petr Hašek za inscenaci 27 pražského souboru Geisslers Hofcomoedianten. Název odkazuje ke staroměstské exekuci ze dne 21. června 1621, známé také jako poprava 27 českých pánů, inscenace má podtitul Exekuční show Jana Mydláře. Cena se udílí za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu. Osmičlenná porota vybírala z přibližně 90 premiér vzniklých v roce 2022, do finále nominovala sedm inscenací. Režisér Petr Hašek si dnes cenu převzal v pražském Divadle Vila Štvanice.
Kromě vítězného titulu 27 měly nominace ještě inscenace Otec hlídá dceru Národního divadla Praha, Fifty Dejvického divadla, Události Jihočeského divadla, Discoland Divadla Na zábradlí, Dech divadla Meetfactory a Očistec si zaslouží každý divadelního spolku Depresivní děti touží po penězích.
„I když inscenace 27 na první i druhý dojem upoutá především prostorovým konceptem, hereckým nasazením a vůbec drivem pro Geisslers Hofcomoedianten typickým, základem pozoruhodné inscenace je pozoruhodná a chytrá hra. Je to opravdu počestné historické drama, které s dnešním nadhledem vypráví příběh bělohorské vzpoury, takže v něm čteme mnoho současných paralel," uvedl k výběru poroty její člen, teatrolog a divadelní kritik David Drozd.
Při dnešním předávání ceny se uváděla inscenace Nikdy Navždy hostujícího slovenského nezávislého Divadla Petra Mankoveckého. Divadlo Letí letošním ročníkem navázalo na loňský rok, kdy začalo v rámci předávání Ceny Marka Ravenhilla představovat tvorbu mimopražských a nyní už i zahraničních nezávislých divadel.
Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí text, který vznikl v období deseti let před příslušným udělením ceny. O udělení ceny rozhoduje Rada Ceny Marka Ravenhilla, jejíž členové zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal.
Šestapadesátiletý Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm - a on to přijal.
Geisslers Hofcomoedianten přes 20 let tvoří současné divadlo inspirované barokem. Neusilují ale o rekonstrukci původních barokních her a předloze dávají současný rozměr, objevují nadčasová témata, zapomenuté příběhy, odkazy slavných divadelních osobností a paralely mezi minulostí a současností. Od roku 2014 Geisslers pravidelně hrají na jevišti Divadla Vila Štvanice.