24.05.2011 14:46

Ceny Evalda Schorma rozdány

V letošním roce bylo nominováno 14 autorů, z nichž se do užšího finále dostali:

  • Ondřej Šulc za původní hru Deadalos aneb Podivuhodný let (DAMU)
  • Anna Saavedra za původní hru Dům U sedmi švábů (JAMU)
  • Tereza Kratochvílová za původní rozhlasovou hru Cestička ze školy (JAMU)
  • Michaela Žemlová za původní hru Ruty šuty les je krutý (FFUK)
  • Petr Maška za původní rozhlasovou hru Julia mlčí (JAMU)

Na Slavnostním zakončení festivalu Zlomvaz 21. května 2011 v Divadle DISK se mělo rozhodnout o vítězi. Porota však musela konstatovat, že letošní ročník soutěže byl, co se umělecké kvality nominovaných textů týká, slabší. Nakonec se rozhodla neudělit ani první ani druhé místo. O třetí místo se naopak podělili hned tři texty a jejich autoři, přičemž všichni ocenění studují brněnskou JAMU.

Ocenění za třetí místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010, spojené s finanční odměnou 3.000,- Kč, převzali z rukou vedoucího divadelního oddělení DILIA Zdeňka Harvánka a syna Evalda Schorma, pana Oswalda Schorma, studenti JAMU Anna Saavedra za původní divadelní hru Dům U sedmi švábů, Tereza Kratzochvílová za původní rozhlasovou hru Cestička ze školyPetr Maška za původní rozhlasovou hru Julia mlčí.

Oceněným autorům věnovalo Kino Evald navíc poukázky na volné vstupenky do kina.

Vítězům gratulujeme a jménem poroty apelujeme na studenty, aby psali, překládali, dramatizovali a především zasílali své texty do nominací na Cenu Evalda Schorma za rok 2011 (uzávěrka nominací bude začátkem roku 2012).

Všechny vítězné texty jsou k dispozici v DILIA.

Saavedra, Anna (CZ)
*1984
Narozena na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině. Vystudovala divadelní dramaturgii na brněnské JAMU. Členka divadla Ateliér, Studia Dům Evy Tálské, elitní klaunské společnosti Champ de tension a divadelní rodiny Šavgoč. Je autorkou prozaických textů (Proměna; Chilské deníky; Cizinec), adaptací (Horečka; Hedda Gabler - Hra s mrtvou myší; Eva, Eva!) a divadelních her (Putování; Racek; Smrt abonentů; Dům U sedmi švábů). Má syna, hraje na akordeon a žije v Brně. 

Anna Saavedra: Dům u sedmí švábů
obsazení: 5 mužů, 6 žen, černá kočka a hlasy lazebnických učňů
  
Dům U Sedmi Švábů na Kopečné ulici čp. 37 byl nejstarším a svého času také největším pavlačovým domem v Brně. Sloužil jako klášterní nemocnice, škola pro lazebníky a porodní báby, prováděly se zde veřejné pitvy. Později se zde usazovali lidé ze slabších sociálních vrstev, ale také umělci, bohémové a studenti, kterým nevadily spartanské podmínky ve zchátralém domě s romantickým dvorem. V roce 2006 se jeho rakouský majitel rozhodl navzdory protestům historický dům zdemolovat a postavit na jeho místě novou budovu s luxusními byty.
   Hra Dům U sedmi švábů je magickou hříčkou odehrávající se v posledních měsících před zánikem domu. V tomto neklidném čase sledujeme životní příběhy několika posledních nájemníků, zmateného snílka Indiána, somnambulní Murky, roztomilého „huliče“ Andu, sukničkáře Ivana. Jejich každodenní klábosení na pavlači, psychedelické houbové dýchánky i zašmodrchané milostné vztahy postupně poznamenává temná atmosféra blížící se zkázy domu, která je zvěstována ožívajícími přízraky z historie. Mrtvá řádová sestra Alžbětinka pláče v komíně, mluvící černá kočka vstupuje lidem do snu, fyzikus Karel Linz je ve sklepeních vražděn a pitván svými žáky, lazebnickými učni. Spodní vody chaosu stoupají. Majitel domu Gerhard Hudecek básní o svých nových krásných domech bez špinavého sviňského neřádu. Dům U Sedmi Švábů se stává potápějící se lodí bláznů. Vše spěje k zániku. Ale možná ne tak docela...
   Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.

Kratochvílová, Tereza (CZ)
*1986
Narodila se v roce 1986 v Ústí nad Labem a studuje v ateliéru Rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na brněnské JAMU. Jako herečka se představila v inscenacích Jitro Kouzelníků (J. Honzírek, Marta 2006), Amatéři (A. Doležal, JAMU 2007), Lásky jedné plavovlásky (V. Morávek, DHNP 2008), Sežrat v sobě psa (J. Mikuš, Kabinet Múz 2008), Labutí jezero (Z. Mátořík, Clubwash 2009). Absolvovala pracovní stáž ve Vídni (Strange, Bretttheater 2008, prof. Nika Brettschneiderová) a Budapešti (Dzsing!, Komatarsulat 2008, MA Vince Zrinyi Gál), podzim a zimu 2010 strávila v Lisabonu coby studentka ESTC. Působí jako dramaturgyně v prostoru bývalé pekárny a současné prádelny CLUBWASH::Brno, kde s pomocí dotací SMB organizuje Kulturní večery. Napsala pár drobniček pro cykly Napsáno životem a Životopisy (Český rozhlas Olomouc 2006 – 2010). Spolupracuje s o.s. Podané ruce na organizaci každoroční literární soutěže Pasáž. Je dramaturgyní vznikajícího divadla Kočébr. Je členkou punk-folkové kapely Děsně hustý roštěnky.

Tereza Kratochvílová: Cestička ze školy
žánr: Pásmo
obsazení: 3 ženy, 4 muži (maximálně)
   Dramatické pásmo spojující autentické texty narkomana, zloděje a narkomana-zloděje s ledasčím moudrým a několika pošetilostmi. Pohádka o svobodě s ponaučením na konci. Echt evropská hodnota ve střepinách žánrů a úlomcích replik. Nad Markem se tyčí osamělý a o to varovnější prst, nikdo není svobodný, když miluje a neschopnost lásky je kvintesencí pekla.
   Vrstevnatý text vypráví příběh „rizikového“ mladého muže. Formou deníkových záznamů se dovídáme podrobnosti o jeho dětství a dospívání, kariéře drobného zlodějíčka, příležitostného narkomana a překvapeného otce. Marek hledá svobodu – ovšem tak naivně a hloupě, že je třeba jeho výroky reflektovat. To je úkol pro ostatní postavy (Markovu dívku, matku, bratrance a přátele), které vyprávění doplňují o vlastní epizodické příběhy různých žánrů. Neomylný hlas vypravěče zároveň všechny objektivně hodnotí a uvádí do kontextu toho, co se o svobodě obvykle říkává.  
   Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.

Petr František Maška je studentem doktorského studia obor dramaturgie a autorská tvorba na brněnské JAMU a patří k největším talentům nejmladší české generace dramatiků. Jeho hra Blbouni měla světovou premiéru v Kabinetu múz Brno v roce 2008 v režii Lucie Repašské. Rozhlasová hra Traťoliště z roku 2008 byla realizována Českým rozhlasem v režii Hany Mikoláškové. Hra Lešení se dočkala již dvou realizací – jednak v brněnském Kabinetu múz a také v brněnském Studiu Marta. S většinou svých her se umístil ve finále soutěže o Cenu Evalda Schorma. Jeho rozhlasová hra Julia mlčí získala 3. místo v této soutěži, přičemž první a druhé místo nebylo uděleno. Hra Žároviště je finálový text soutěže o Cenu Konstantina Trepleva.

Petr František Maška: Julia mlčí
žánr: rozhlasová hra
obsazení: 3 muži (variabilní)
   Dermatologicky testovaná rozhlasová hra: depilační horor. Legendární freakshow znovu na cestě. Julie Pastrana je chlupatá a má talent! Julie Pastrana je o trochu víc než cirkusová zrůdička, ona je umělkyně! Julia Pastrana mlčí!
   Příběh inspirovaný životem Julie Pastrany, opičí ženy. Příběh o lidském zalíbení v krutosti, příběh o lásce takřka muzeální. Dramatická výpověď tři mužů, oddělených časem i prostorem, o ženě zvyklé vystavovat své drobné, srstí porostlé tělo.
   Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.

Autor článku: DILIA