Ceny Evalda Schorma rozdány
V letošním roce bylo nominováno 14 autorů, z nichž se do užšího finále dostali:
- Ondřej Šulc za původní hru Deadalos aneb Podivuhodný let (DAMU)
- Anna Saavedra za původní hru Dům U sedmi švábů (JAMU)
- Tereza Kratochvílová za původní rozhlasovou hru Cestička ze školy (JAMU)
- Michaela Žemlová za původní hru Ruty šuty les je krutý (FFUK)
- Petr Maška za původní rozhlasovou hru Julia mlčí (JAMU)
Na Slavnostním zakončení festivalu Zlomvaz 21. května 2011 v Divadle DISK se mělo rozhodnout o vítězi. Porota však musela konstatovat, že letošní ročník soutěže byl, co se umělecké kvality nominovaných textů týká, slabší. Nakonec se rozhodla neudělit ani první ani druhé místo. O třetí místo se naopak podělili hned tři texty a jejich autoři, přičemž všichni ocenění studují brněnskou JAMU.
Ocenění za třetí místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010, spojené s finanční odměnou 3.000,- Kč, převzali z rukou vedoucího divadelního oddělení DILIA Zdeňka Harvánka a syna Evalda Schorma, pana Oswalda Schorma, studenti JAMU Anna Saavedra za původní divadelní hru Dům U sedmi švábů, Tereza Kratzochvílová za původní rozhlasovou hru Cestička ze školy a Petr Maška za původní rozhlasovou hru Julia mlčí.
Oceněným autorům věnovalo Kino Evald navíc poukázky na volné vstupenky do kina.
Vítězům gratulujeme a jménem poroty apelujeme na studenty, aby psali, překládali, dramatizovali a především zasílali své texty do nominací na Cenu Evalda Schorma za rok 2011 (uzávěrka nominací bude začátkem roku 2012).
Všechny vítězné texty jsou k dispozici v DILIA.
Saavedra, Anna (CZ)
*1984
Narozena na pobřeží Baltu v česko-chilské rodině. Vystudovala divadelní dramaturgii na brněnské JAMU. Členka divadla Ateliér, Studia Dům Evy Tálské, elitní klaunské společnosti Champ de tension a divadelní rodiny Šavgoč. Je autorkou prozaických textů (Proměna; Chilské deníky; Cizinec), adaptací (Horečka; Hedda Gabler - Hra s mrtvou myší; Eva, Eva!) a divadelních her (Putování; Racek; Smrt abonentů; Dům U sedmi švábů). Má syna, hraje na akordeon a žije v Brně.
Anna Saavedra: Dům u sedmí švábů
obsazení: 5 mužů, 6 žen, černá kočka a hlasy lazebnických učňů
Dům U Sedmi Švábů na Kopečné ulici čp. 37 byl nejstarším a svého času také největším pavlačovým domem v Brně. Sloužil jako klášterní nemocnice, škola pro lazebníky a porodní báby, prováděly se zde veřejné pitvy. Později se zde usazovali lidé ze slabších sociálních vrstev, ale také umělci, bohémové a studenti, kterým nevadily spartanské podmínky ve zchátralém domě s romantickým dvorem. V roce 2006 se jeho rakouský majitel rozhodl navzdory protestům historický dům zdemolovat a postavit na jeho místě novou budovu s luxusními byty.
Hra Dům U sedmi švábů je magickou hříčkou odehrávající se v posledních měsících před zánikem domu. V tomto neklidném čase sledujeme životní příběhy několika posledních nájemníků, zmateného snílka Indiána, somnambulní Murky, roztomilého „huliče“ Andu, sukničkáře Ivana. Jejich každodenní klábosení na pavlači, psychedelické houbové dýchánky i zašmodrchané milostné vztahy postupně poznamenává temná atmosféra blížící se zkázy domu, která je zvěstována ožívajícími přízraky z historie. Mrtvá řádová sestra Alžbětinka pláče v komíně, mluvící černá kočka vstupuje lidem do snu, fyzikus Karel Linz je ve sklepeních vražděn a pitván svými žáky, lazebnickými učni. Spodní vody chaosu stoupají. Majitel domu Gerhard Hudecek básní o svých nových krásných domech bez špinavého sviňského neřádu. Dům U Sedmi Švábů se stává potápějící se lodí bláznů. Vše spěje k zániku. Ale možná ne tak docela...
Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.
Kratochvílová, Tereza (CZ)
*1986
Narodila se v roce 1986 v Ústí nad Labem a studuje v ateliéru Rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na brněnské JAMU. Jako herečka se představila v inscenacích Jitro Kouzelníků (J. Honzírek, Marta 2006), Amatéři (A. Doležal, JAMU 2007), Lásky jedné plavovlásky (V. Morávek, DHNP 2008), Sežrat v sobě psa (J. Mikuš, Kabinet Múz 2008), Labutí jezero (Z. Mátořík, Clubwash 2009). Absolvovala pracovní stáž ve Vídni (Strange, Bretttheater 2008, prof. Nika Brettschneiderová) a Budapešti (Dzsing!, Komatarsulat 2008, MA Vince Zrinyi Gál), podzim a zimu 2010 strávila v Lisabonu coby studentka ESTC. Působí jako dramaturgyně v prostoru bývalé pekárny a současné prádelny CLUBWASH::Brno, kde s pomocí dotací SMB organizuje Kulturní večery. Napsala pár drobniček pro cykly Napsáno životem a Životopisy (Český rozhlas Olomouc 2006 – 2010). Spolupracuje s o.s. Podané ruce na organizaci každoroční literární soutěže Pasáž. Je dramaturgyní vznikajícího divadla Kočébr. Je členkou punk-folkové kapely Děsně hustý roštěnky.
Tereza Kratochvílová: Cestička ze školy
žánr: Pásmo
obsazení: 3 ženy, 4 muži (maximálně)
Dramatické pásmo spojující autentické texty narkomana, zloděje a narkomana-zloděje s ledasčím moudrým a několika pošetilostmi. Pohádka o svobodě s ponaučením na konci. Echt evropská hodnota ve střepinách žánrů a úlomcích replik. Nad Markem se tyčí osamělý a o to varovnější prst, nikdo není svobodný, když miluje a neschopnost lásky je kvintesencí pekla.
Vrstevnatý text vypráví příběh „rizikového“ mladého muže. Formou deníkových záznamů se dovídáme podrobnosti o jeho dětství a dospívání, kariéře drobného zlodějíčka, příležitostného narkomana a překvapeného otce. Marek hledá svobodu – ovšem tak naivně a hloupě, že je třeba jeho výroky reflektovat. To je úkol pro ostatní postavy (Markovu dívku, matku, bratrance a přátele), které vyprávění doplňují o vlastní epizodické příběhy různých žánrů. Neomylný hlas vypravěče zároveň všechny objektivně hodnotí a uvádí do kontextu toho, co se o svobodě obvykle říkává.
Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.
Petr František Maška je studentem doktorského studia obor dramaturgie a autorská tvorba na brněnské JAMU a patří k největším talentům nejmladší české generace dramatiků. Jeho hra Blbouni měla světovou premiéru v Kabinetu múz Brno v roce 2008 v režii Lucie Repašské. Rozhlasová hra Traťoliště z roku 2008 byla realizována Českým rozhlasem v režii Hany Mikoláškové. Hra Lešení se dočkala již dvou realizací – jednak v brněnském Kabinetu múz a také v brněnském Studiu Marta. S většinou svých her se umístil ve finále soutěže o Cenu Evalda Schorma. Jeho rozhlasová hra Julia mlčí získala 3. místo v této soutěži, přičemž první a druhé místo nebylo uděleno. Hra Žároviště je finálový text soutěže o Cenu Konstantina Trepleva.
Petr František Maška: Julia mlčí
žánr: rozhlasová hra
obsazení: 3 muži (variabilní)
Dermatologicky testovaná rozhlasová hra: depilační horor. Legendární freakshow znovu na cestě. Julie Pastrana je chlupatá a má talent! Julie Pastrana je o trochu víc než cirkusová zrůdička, ona je umělkyně! Julia Pastrana mlčí!
Příběh inspirovaný životem Julie Pastrany, opičí ženy. Příběh o lidském zalíbení v krutosti, příběh o lásce takřka muzeální. Dramatická výpověď tři mužů, oddělených časem i prostorem, o ženě zvyklé vystavovat své drobné, srstí porostlé tělo.
Hra získala 3. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2010.