Černé divadlo Jiřího Srnce chce hrát pro veřejnost na Zbraslavi
V divadelním sále na Zbraslavi bude od konce měsíce hrát pro veřejnost Černé divadlo Jiřího Srnce. V posledních letech hostovali jeho členové v zahraničí, na domácí scéně pak v Redutě, v Laterně magice a také v sále Městské knihovny.
Prostor v budově zbraslavského Sokola využíval soubor především jako své zázemí pro přípravu a zkoušky představení. Premiéra inscenace nazvané Putování černým divadlem Jiřího Srnce, jehož hostem bude zakladatel divadla osobně, se uskuteční 25. listopadu vpodvečer. Koncipována je jako představení principu "černého kabinetu" dětským i dospělým divákům.
"Návštěvníkům budou odhaleny některé triky tohoto magického žánru, budou moci v rámci workshopu vstoupit na jeviště a uvidí i nabídku na příští projekty," řekla ČTK ředitelka rodinného centra Pexeso Michaela Bernardová, které hraní Srncova souboru pro veřejnost iniciovalo.
Letos je tomu už 50 let, co Srnec uvedl černé divadlo na světová pódia. Vtiskl mu svou jedinečnou poetiku, která si záhy získala diváky na všech kontinentech a inspirovala řadu divadelníků. Osmdesátiletý Srnec převzal letos od prezidenta Václava Klause medaili Za zásluhy v oblasti kultury.
V budoucnu by se na Zbraslavi měla konat řada představení - kromě domácího Černého divadla Jiřího Srnce i souborů hostujících a dále koncerty, workshopy, festivaly a snad i filmové projekce.
Občanské sdružení Rodinné centrum Pexeso usiluje nejen tímto projektem o oživení komunitního života na Zbraslavi. Celoročně nabízí kurzy pro děti i rodiče, semináře a poradny pro lidi v obtížné životní situaci a podílí se na organizaci kulturního života obce. Více se zájemci dozvědí na internetové adrese www.pexeso.org.
Tento rok je pro Divadlo Jiřího Srnce zásadní, protože existuje od roku 1961. Jeho zakladatel oslavil své osmdesátiny 29. srpna. Je známý i jako herec, režisér, autor, skladatel, výtvarník a divadelní manažer.
Jiří Srnec se narodil v Žalově nedaleko Prahy. Vystudoval Vyšší školu uměleckoprůmyslovou, konzervatoř a loutkářskou katedru Divadelní akademie múzických umění. Princip černého divadla byl na počátku 60. let nový. Zakládá se na jednoduchém triku s využitím takzvaného černého kabinetu, kdy herci oblečeni v černých kostýmech nejsou oproti černému pozadí vidět. Vytvářejí tak dojem, že věci, kterými pohybují, se samy vznášejí a ožívají.