03.11.2023 10:43

Česká premiéra divadelní adaptace novely Vděk v Divadle Viola

Nárůst neurodegenerativních nemocí ve společnosti je bohužel realitou, na kterou upozornil i zářijový Mezinárodní den Alzheimerovy choroby. Česká Alzheimerovská společnost zveřejnila, že počátkem roku 2016 žilo v České republice 156 000 lidí s demencí a počet se rok od roku neustále zvyšuje. Předpokládá se, že v roce 2050 touto chorobou onemocní až 383 000 lidí! Nanejvýš aktuální téma ve svém programu akcentuje také Divadlo Viola, které 11. listopadu uvede českou premiéru divadelní adaptace novely Vděk jedné z nejúspěšnějších francouzských prozaiček Delphine de Vigan.

Hlavní hrdinka Michelle neboli Miška musí být umístěna do domova pro seniory. Dříve pracovala jako korektorka, nyní jí však slova a jejich význam začínají nenávratně unikat. V důsledku neurodegenerativní choroby trpí afázií, a tak slova nesmyslně zaměňuje, nebo dokonce vynechává. Je si však plně vědoma toho, že je ztrácí. A nejen je. „Začíná hra o čas, neboť Miška se rozhodne s pomocí mladé ženy Marie a logopeda Jérôma najít lidi, kteří jí kdysi zachránili život. Říci jim ´děkuji´, dokud to slovo ještě patří do jejího světa. Dokud ví, co znamená,“ přibližuje děj inscenace Vděk její režisérka Martina Kinská, která je spolu s Janem Rejžkem také autorkou divadelní adaptace. V úsměvném i dojemném příběhu Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, hrají Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

Neurodegenerativní choroby – Alzheimerova nemoc, stařecká demence a další – jsou jedním ze zásadních problémů naší civilizace. Přitom se o nich v širším kontextu mluví velmi málo. Inscenaci Vděk bychom proto rádi spojili s osvětou k danému tématu. I proto od počátku scénář vznikal v konzultaci s neurology a psychology,“ dodává ředitelka Divadla Viola Lenka Plavcová.

Svůj první román Dny bez hladu vydala Delphine de Vigan v roce 2001, tehdy ještě pod pseudonymem Lou Delvig. O čtyři roky později publikovala už pod svým skutečným jménem knihu Pěkní chlapci, v roce 2006 následovala próza Jednoho prosincového večera, jež jí vynesla první literární ocenění. Světového úspěchu dosáhla románem No a já z roku 2007 – ve Francii získal dvě literární ceny a ocitl se v nejužším výběru na prestižní Goncourtovu cenu. O svém nejnovějším románu Vděk sama Delphine de Vigan v jednom z rozhovorů řekla, že je především o vděčnosti. „O tom, že někdy někomu poděkujeme za maličkost, vyjádříme vděk za něco maličkého, jako je podržení dveří, podání věci. Ale pak zapomínáme děkovat za opravdu důležité věci svým nejbližším. Všechno to spojuje jedno stejné slovo – děkuji. A přitom může mít tolik odlišnou hodnotu.“

www.divadloviola.cz

Autor článku: Simona Andělová

Česká premiéra divadelní adaptace novely Vděk v Divadle Viola

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.