03.11.2023 10:43

Česká premiéra divadelní adaptace novely Vděk v Divadle Viola

Nárůst neurodegenerativních nemocí ve společnosti je bohužel realitou, na kterou upozornil i zářijový Mezinárodní den Alzheimerovy choroby. Česká Alzheimerovská společnost zveřejnila, že počátkem roku 2016 žilo v České republice 156 000 lidí s demencí a počet se rok od roku neustále zvyšuje. Předpokládá se, že v roce 2050 touto chorobou onemocní až 383 000 lidí! Nanejvýš aktuální téma ve svém programu akcentuje také Divadlo Viola, které 11. listopadu uvede českou premiéru divadelní adaptace novely Vděk jedné z nejúspěšnějších francouzských prozaiček Delphine de Vigan.

Hlavní hrdinka Michelle neboli Miška musí být umístěna do domova pro seniory. Dříve pracovala jako korektorka, nyní jí však slova a jejich význam začínají nenávratně unikat. V důsledku neurodegenerativní choroby trpí afázií, a tak slova nesmyslně zaměňuje, nebo dokonce vynechává. Je si však plně vědoma toho, že je ztrácí. A nejen je. „Začíná hra o čas, neboť Miška se rozhodne s pomocí mladé ženy Marie a logopeda Jérôma najít lidi, kteří jí kdysi zachránili život. Říci jim ´děkuji´, dokud to slovo ještě patří do jejího světa. Dokud ví, co znamená,“ přibližuje děj inscenace Vděk její režisérka Martina Kinská, která je spolu s Janem Rejžkem také autorkou divadelní adaptace. V úsměvném i dojemném příběhu Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, hrají Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

Neurodegenerativní choroby – Alzheimerova nemoc, stařecká demence a další – jsou jedním ze zásadních problémů naší civilizace. Přitom se o nich v širším kontextu mluví velmi málo. Inscenaci Vděk bychom proto rádi spojili s osvětou k danému tématu. I proto od počátku scénář vznikal v konzultaci s neurology a psychology,“ dodává ředitelka Divadla Viola Lenka Plavcová.

Svůj první román Dny bez hladu vydala Delphine de Vigan v roce 2001, tehdy ještě pod pseudonymem Lou Delvig. O čtyři roky později publikovala už pod svým skutečným jménem knihu Pěkní chlapci, v roce 2006 následovala próza Jednoho prosincového večera, jež jí vynesla první literární ocenění. Světového úspěchu dosáhla románem No a já z roku 2007 – ve Francii získal dvě literární ceny a ocitl se v nejužším výběru na prestižní Goncourtovu cenu. O svém nejnovějším románu Vděk sama Delphine de Vigan v jednom z rozhovorů řekla, že je především o vděčnosti. „O tom, že někdy někomu poděkujeme za maličkost, vyjádříme vděk za něco maličkého, jako je podržení dveří, podání věci. Ale pak zapomínáme děkovat za opravdu důležité věci svým nejbližším. Všechno to spojuje jedno stejné slovo – děkuji. A přitom může mít tolik odlišnou hodnotu.“

www.divadloviola.cz

Autor článku: Simona Andělová

Česká premiéra divadelní adaptace novely Vděk v Divadle Viola

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.