Česká premiéra Schwarz Auf Weiss / Černé na bílém
Hudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss nebo-li Černé na bílém se poprvé české veřejnosti představí pod režisérským vedením tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a v nastudování Orchestru Berg. Stane se tak v rámci mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu 29. a 30. září v netradičním prostoru podzemního kina Veletržního paláce. Syrový betonový prostor zaplní minimalistická scénografie a 18 hudebníků pod taktovkou Petera Vrábela.
Heiner Goebbels, který se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla, patří mezi nejuznávanější současné skladatele. Hudebníci proto musejí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly - hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají, pohybují se a vaří vodu na čaj.
„Na více než hodinovou skladbu Schwarz auf Weiss si dosud netroufl jiný soubor než Ensemble Moderne, který před třinácti lety nastudoval dílo v procesu skládání přímo s Goebbelsem. Pražské uvedení tak bude teprve druhou inscenací vůbec a vzniká v úzkém kontaktu s Heinerem Goebbelse. Každé nastudování je naprostý originál,“ říká dirigent Peter Vrábel.
Ve stylově rozmanité skladbě se Heiner Goebbels snaží postihnout moment vzniku uměleckého díla a roli autora, který se v tomto procesu ztrácí do pozadí. Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi, který v průběhu Goebbelsovy práce na ní zemřel. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera.
„Režie Goebbelsova hudebního divadla je pro nás velká výzva. Hodně si slibujeme od charismatického prostoru kina ve Veletržním paláci, který dává inscenaci velmi dobré východisko. Věřím, že tak jako pro nás i pro diváky bude fascinující vidět osmnáct muzikantů v pohybu, kteří navíc hrají zpaměti party náročné i pro hru z not. My jim navíc určitě nebudeme dávat jednoduché herecké úkoly,“ vysvětluje jeden z režisérů Martin Kukučka.
Scénu výtvarníka Jana Polívky, který působí na velkých polských scénách, bude tvořit obří 20 metrů široká a 6 metrů vysoká stěna z kartonových krabic. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.
Podzimní hudební přehlídka Struny podzimu vyhledává pro svou dramaturgii originální projekty nejrůznějších hudebních žánrů, mezi kterými mají pevné místo i scénické produkce. K těm v nejúspěšnějším patřilo provedení Brittenovy opery Řeka Summida ušitá namíru prostoru Českého muzea hudby nebo moderní adaptace Mozartova Dona Juana s Ivou Bittovou v roli Dony Elvíry ve Stavovském divadle. „Je pro nás velká pocta, že se můžeme podílet na české premiéře předního světového autora současné vážné hudby a hudebního divadla Heinera Goebbelse,“ dodává Marek Vrabec, umělecký ředitel festivalu.
Inscenace Černé na bílém se po uvedení v rámci festivalu Struny podzimu 29. a 30. září vrátí do Veletržního paláce ještě 9. a 10. listopadu v rámci koncertní sezóny Orchestru Berg.
Vstupenky jsou k dispozici v síti Ticketpro, na termíny 29. a 30. září jsou vstupenky k dispozici také ve Festivalovém informačním a předprodejním centru Strun podzimu, on-line rezervace na www.strunypodzimu.cz.
K připravované premiéře je připravena i řada doprovodných akcí. Projekce dokumentu Heiner Goebbels, Komponist / Skladatel Heiner Goebbels 28. září ve 20.30 v kině Světozor, celodenní seminář Heinera Goebbelse pro divadelníky a hudebníky 28. září v Divadle DISK (TBC) a diskuse s Heinerem Goebbelsem v Goethe Institutu 10. září v 19.00 (TBC).
Zdroj: markova@s-m-art.com