19.02.2024 10:29

Česká taneční platforma vstoupí do čtvrté dekády. Letošní festival současného tance nabídne díla mladých choreografů i titánů tuzemského tance

Každoroční přehlídka nejzajímavějších děl současného tance Česká taneční platforma letos oslaví třicáté narozeniny. Registrace pro letošní významný a symbolický ročník jsou spuštěné, ČTP 2024 se uskuteční od 7. do 10. dubna 2024 v Praze. Kompletní program včetně doprovodných aktivit, diskusí atd. bude k dispozici na konci února.

Registrace jsou spuštěné ZDE, probíhají do 15. března.

Česká taneční  platforma není jen přehlídkou skvělých tanečních inscenací, ale i příležitostí, kdy se na český tanec přijedou podívat zahraniční profesionálové z celého světa. Letošní ročník je pro ni významným a maximálně symbolickým mezníkem. „Třicet let, tři dekády, ale také démonizovaná třicítka se ve smyslu lidského života i dějin zdaleka přeceňuje, ale pro budování robustní taneční scény představuje zásadní časový záběr, výsledek obětavé práce stovek lidí. Má-li ČTP 2024 reflektovat, kam se jejich nepřetržitá snaha vyvinula, a to nejen od první poloviny devadesátých let, musí respektovat jednoduché pravidlo: houževnatost tvůrců prolamuje územní, jazykové, žánrové a generační limity,” říká Martin Macháček, člen Dramaturgické rady ČTP pro rok 2024.

Díla na Českou taneční platformu vybírali členové Dramaturgické rady. Letos měli na výběr ze 43 přihlášených děl. Vedle Martina Macháčka pracovali v Dramaturgické radě třicátého ročníku festivalu zahraniční experti: Anna Cremonini, Elia Liloff a Anton Ovchinnikov. Dynamika vzájemných diskusí umožnila podle Macháčka vzniknout vysoce kvalitnímu programu, který odráží něžné doteky jinak řízných pólů české scény. Monumentální se setkává se subtilním, excentrické s intimním a etablované s novým.

Diváky nadchnou silná sóla i opulentní rituály. Performerka Tereza Ondrová posílá v pozoruhodném scénickém eseji GEO milostný dopis řece Vltavě, městu Praha, divadlu PONEC i zemi jako svorníku mezi hmotou a časem. Také letos bude součástí platformy ukázka spolupráce principála Spitfire Company Petra Boháče s výraznými sólovými performerkami. Markéta Jandová v uhrančivé kreaci F*cking Beautiful Spring dovádí vlastní tělo na hranici fyzických možností. Andrej LygaPohádce pro odvážné vystupuje jako tichý vypravěč, ale epika v jeho podání srší obrazivostí. Choreografka Tereza Lenerová a fenomenální komponista Floex v dalším z vybraných děl - Rukavičkářských závodech - revidují cenu za krásu. Jitka Čechová a Andrea Miltnerová se dobírají  zodpovědnosti ke vztahu k materiálům a konstatují, že estetika, jíž se všichni obklopujeme a občas i vyžadujeme po jiných, se také nebere sama od sebe. Závažná celospolečenská i niterní témata přináší Yana Reutova reflektující náhodná setkání pramenící z pobytu v Praze. V inscenaci Together Alone II a III vrací do centra pozornosti choreografickou práci s důvěrou v řeč těla jako základ jazyka. V křehkém duetu Tremula oslavují Eliška Brtnická a Martina Hajdyla pomíjivost života i jedinečnost okamžiku při každém nádechu. Dramaturgickou radu zaujal politický traktát Why things go wrong, v němž propojila choreografka Sylva Šafková (420People) bohatý interpretační materiál tanečníků Michala Heribana a Viktora Konvalinky s kritikou arogance moci. V případě pozadí inscenace Fatamorgana zúročil umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák práci na festivalu NORMA, kam přiváží umělce mimo jiné polské provenience. Do Prahy pozval renomovaného choreografa Pawła Sakowicze, který s místními performery zahalil hlediště i jeviště do mysteriózní mlhy.

Podle organizátorů České taneční platformy je program moderovaným výsekem pestrého mixu a daleko většího objemu práce, než představuje osm vybraných inscenací. „Výběrem se snažíme vyčíst určitou tendenci a uváděním děl pohromadě objevit ještě další, nový obsah ke stávající kvalitě i vysokému standardu. Cítili jsme to tak uplynulých 30 let a budeme následujících 3 000. Minimálně,” říká Martin Macháček. Za organizátory ČTP zároveň upozorňuje, že si Česká taneční platforma nikdy nekladla nároky na monopolizaci kontinuity českého tance, a naopak chce být její organickou součástí.

Kromě hlavního programu bude také letos součástí ČTP formát Meet The Artist, kde se umělci, soubory a tvůrčí kolektivy setkávají s českými i zahraničními promotéry. V programu nebudou chybět také speciální zážitkové akce jako umělecké procházky. V rámci Artist Trips se na ČTP představí i další tvůrci, kteří se se svými inscenacemi nedostali do hlavního programu, ale Dramaturgickou radu velmi zaujali: Helena Arenbergerová a Václav Kuneš za 420PEOPLE, Mirka Eliášová za Eli. a kol., Jan Jirák a Eliška Vavříková za Feel the Universe, Eva Stará za Holektiv, Nela Kornetová, Jaro Viňarský a Matthew Rogers za T.I.T.S. a Tomáš Janypka za ZDRUHESTRANY.

Přehled děl vybraných Dramaturgickou radou do hlavního programu:

  • Temporary Collective / Tereza Ondrová, Petra Tejnorová a kol.: GEO
  • Spitfire Company: F*cking Beautiful Spring
  • 420PEOPLE / Sylva Šafková: Why things go wrong
  • Yana Reutova: Together Alone II a III
  • Andrej Lyga: Pohádka pro odvážné
  • Studio Hrdinů / Paweł Sakowicz: Fatamorgana
  • Tereza Lenerová a kol.: Rukavičkářské závody
  • ME-SA / Martina Hajdyla, Eliška Brtnická, Jana Stárková: Tremula

Osm vybraných inscenací doplní dvě díla oceněná na ČTP 2023:

  • Jazmína Piktorová, Sabina Bočková: Mikrosvěty
  • Eliška Brtnická a kol.: Thin Skin

Umělci doporučení Dramaturgickou radou pro Artist Trips:

  • 420PEOPLE / Václav Kuneš (Where)
  • Eli a kol./ Mirka Eliášová a Orchestr BERG (Stále stejný příběh)
  • Feel the Universe / Jan Jirák a Eliška Vavříková (4th Dimension)
  • Holektiv / Eva Stará (Wellmass)
  • T.I.T.S. / Nela H. Kornetova, Jaro Viňarský a Matthew Rogers (THERE IS SOMETHING IN THE AIR)
  • ZDRUHESTRANY / Tomáš Janypka (Lonesome COWBOY)

Složení Dramaturgické rady v roce 2024:

  • Anna Cremonini – umělecká ředitelka Torinodanza Festival, IT
  • Anton Ovchinnikov - ředitel UA Contemporary Dance Platform a Zelyonka fest, UA
  • Elia Liloff – ředitelka festivalu One Dance Week, Plovdiv, BG
  • Martin Macháček – dramatik, režisér, herec, divadelní kritik, VJ, redaktor a rozhlasový publicista, ČR

wwww.tanecniplatforma.cz

 

Autor článku: Markéta Faustová, foto: PONEC Together Alone (c) Vojtěch Brtnický

Česká taneční platforma vstoupí do čtvrté dekády. Letošní festival současného tance nabídne díla mladých choreografů  i titánů tuzemského tance

Festivaly

12.06.2025

Cirkus, který si vyzkoušíte na vlastní kůži. Festival Cirkuzkus zveřejnil program

Program novocirkusového festivalu Cirkuzkus, který pořádá v Olomouci Divadlo na cucky, je kompletní. Pátý ročník přehlídky se letos poprvé odehraje v prostředí Smetanových sadů, konkrétně na letní scéně Moravského divadla Olomouc. Od pátku 20. června do pondělí 23. června nabídne představení oblíbených souborů Cirk La Putyka a Losers Cirque Company, v sobotu 21. června pak umožní zakusit cirkusové dovednosti také divákům, a to ve formě dvou akrobatických workshopů.

12.06.2025

Festival Moravské divadelní léto se vrací do Smetanových sadů v Olomouci

Open-air festival Moravského divadla Olomouc se letos uskuteční od 15. do 27. června 2025 a už tradičně promění Smetanovy sady v Olomouci ve scénu plnou divadla, hudby a letní pohody. Diváci se mohou těšit na oblíbené komedie a muzikály, nejnovější inscenaci Koule, koncert Moravské filharmonie i pohádky a doprovodný program pro děti.

12.06.2025

ŠTETL FEST v Brně již počtvrté

Čtvrtý ročník úspěšného mezinárodního festivalu ŠTETL FEST odstartuje v Brně 27. srpna a během pěti dní nabídne přes 130 akcí. Festival se za čtyři roky své existence vyprofiloval jako největší festival židovské kultury v České republice, a to jak počtem akcí a tematickým záběrem, tak návštěvností. Loňský ročník přilákal přes 10 000 návštěvníků z celého světa, článek o něm vyšel mimo jiné i v britském The Telegraph.