16.09.2009 00:00

České divadlo na Pražském Quadriennale přiblíží společný projekt dramaturgyně a scénografky

V Praze, 16. září - Společný kurátorský projekt divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové a scénografky Andrey Králové bude Českou republiku reprezentovat v hlavní části Pražského Quadriennale 2011, v Sekci zemí a regionů. Rozhodla o tom minulý týden sedmičlenná výběrová komise, která ocenila mimo jiné i to, že návrh nejvíce odpovídá cílům 12. ročníku Pražského Quadriennale (PQ). Komise vybrala rovněž projekt pro českou expozici v Architektonické sekci. Zde uspěl se svým návrhem Universal – Future – Object zkušený divadelní producent a umělecký ředitel festivalu 4+4 dny v pohybu Pavel Štorek, který se v projektu věnuje využití původně industriálních prostorů pro kulturní aktivity.

Autorky vítězného projektu pro Sekci zemí a regionů – Marta Ljubková a Andrea Králová - v konkurenci celkem osmi přijatých návrhů nabídly koncepci postihující progresivní tendence v českém divadle na počátku 21. století. Jak samy tvůrkyně upozorňují, nejde o průřez veškerou domácí scénografií. Snažily se spíše postihnout nosné tendence, jakými jsou pestrost přístupu tvůrců, technologická i technická progrese, mnohem těsnější spojení scénografie s dalšími divadelními složkami či proměnlivost známá namátkou ze stále oblíbenějšího formátu performance. 

Projekt představuje výrazný kurátorský koncept, který reflektuje důležitý aspekt současného českého divadla zdůrazňující zážitkovost, angažovanost a sebereflexi. Nejlépe a komplexně zpracovává různé aktuální trendy, tendence a postoje i výrazné umělecké osobnosti či uskupení, které tyto proudy reprezentují,“ zdůvodnila své rozhodnutí porota, v níž kromě zástupců Ministerstva kultury ČR zasedli dále například ředitel VŠUP Pavel Liška nebo umělecký šéf opery Národního divadla Jiří Heřman.

Vítězný návrh Marty Ljubkové a Andrey Králové obsáhl šest nosných principů současného divadla: Světlo a zvuk jako prostor, Everybody goes to továrna, Postmoderna a interpretační přístup ke klasice, Nebát se mluvit, Divadlo jako instalace a Scéna v pohybu. Nepůjde navíc o statickou instalaci, ale počítá se s aktivním zapojením prezentovaných umělců. „Úkolem tvůrců nebude prostor jen ´zabydlit´ svým výtvarným rukopisem, ale v domluveném čase ho i rozpohybovat, vytvořit v něm performance a tak oživit svou prezentaci,“ vysvětlují autorky projektu Andrea Králová a Marta Ljubková.

Podrobnější informace včetně umělecké koncepce, statutu a archivu jednotlivých ročníků Pražského Quadriennale od roku 1967 jsou k dispozici na www.pq.cz.

Vítěz v Architektonické sekci, Pavel Štorek podle poroty zvolil aktuální téma, které klade odpovědi na základní otázku Architektonické sekce PQ 2011Co je prostor pro současné divadlo?“. Štorkova kurátorská koncepce zpracovává téma využití původně industriálních prostorů pro umělecké a kulturní projekty komplexním způsobem, který může být inspirující i pro ne-architektonické obory a veřejnost a dokonce i pro budoucí využití těchto prostorů. „Vysoká obsahová úroveň projektu je navíc doplněna zajímavým návrhem výstavní realizace, která zahrnuje interakci diváků,“ ocenila komise.

Žádného vítěze naopak nemá Studentská sekce. Výběrová komise se po posouzení přihlášených projektů jednomyslně shodla odložit rozhodnutí a doporučila organizátorům PQ, aby oslovili vytipované kurátory, kteří vypracují návrh projektu zahrnující interdisciplinární přístup a umožňující účast studentů z více uměleckých škol.

Pražské Quadriennale, které se v roce 2007 mohlo pochlubit téměř 30.000 návštěvníky a 5.000 divadelními profesionály a studenty, chce opět co nejširší veřejnosti přiblížit aktuální práci divadelních výtvarníků z celého světa. Organizátoři připravují stejně jako pro minulý ročník – vedle ryze odborné náplně – množství programových bodů určených širokému publiku. „Pro nadcházející ročník chceme více zahrnout širokou škálu výtvarných oborů a žánrů spojených se scénickou akci a sledovat aktuální trendy v performance,“ vysvětluje Sodja Lotker, umělecká ředitelka PQ. Proto také došlo ke změně názvu celé akce na Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) a k rozšíření mezinárodního týmu kurátorů, komisařů a odborníků pro jednotlivé sekce a projekty. Generálním komisařem PQ 2011 byl jmenován slovenský scénograf Boris Kudlička.

Nejrozsáhlejší z programových částí bude tradičně Sekce zemí a regionů, kurátorské koncepce jednotlivých národních expozic by měly prezentovat všechny scénografické obory: scénu, kostým, světelný i zvukový design atd., a vazby mezi nimi. Stejně jako v předchozích letech bude velký prostor věnován studentům uměleckých škol v tzv. Studentské sekci, jejíž součástí bude kromě expozic škol z jednotlivých zemí také Scenofest – vzdělávací projekt, který budou opět tvořit zejména workshopy a představení. Otázkou „Co je dnešní prostor pro divadlo?“ se bude zabývat Architektonická sekce, která se zaměří na různost divadelního prostoru ve 21. století – od divadelní budovy do site specific a také na posílení dialogu mezi divadelní architekturou, scénografií a současným divadlem.

Tři výstavní soutěžní sekce Pražského Quadriennale, v nichž mohou vystavující země a umělci získat hlavní cenu Zlatou trigu a další ocenění, doplní různé programy, které osloví nejširší mezinárodní publikum: nový kostýmní projekt Extrémní materiály, bude zopakován úspěšný program v ulicích centra Prahy a nebude chybět ani program pro děti pod hlavičkou PQ dětem.

Kontakt pro media:
Silvie Marková
SMART Communication s.r.o.
Vysočanská 11/312
190 00 Praha 9
T, F: +420 272 657 121
M: +420 604 748 699
E: markova@s-m-art.com

Zdroj: markova@s-m-art.com

Autor článku: redakce