29.07.2007 00:00

Česko-slovenská divadelní spolupráce má stále nádech nostalgie

Praha 29. července (ČTK) - Nádech nostalgie, výhoda známého jazyka a často i známých tváří charakterizují vztahy českého a slovenského divadla 15 let po rozdělení federace. České divadlo je na Slovensku vnímané velmi pozitivně, oblibě se těší i hostování slovenských divadel v Česku.

"Vzájemná inspirace a vlivy ale samozřejmě nejsou tak intenzivní jako v minulosti, což je pro vývoj obou divadelních kultur po pádu režimu přirozené - zmizel 'vnější útlak', změnily se vyjadřovací prostředky, hledají se nová témata, divadlo se komercionalizuje a bulvarizuje...," říká slovenská teatroložka Romana Maliti, která působí v Divadelním ústavu Bratislava.

Poměr prezentace českého divadla na Slovensku a slovenského v ČR je ale nevyvážený. V Česku je daleko více možností a příležitostí pro představení divadla z druhé země. Přehlídky a festivaly v Česku dávají podle Maliti téměř komplexní přehled o slovenském divadle, ale mnohé by potřebovaly osvěžit dramaturgii - zvaní stále stejných, byť osvědčených tváří nemusí být vždy k dobru věci.

České divadlo se na Slovensku prezentuje různými formami - v rámci mezinárodního festivalu (Divadelní Nitra či Loutkářská Bystrica), při výměnném hostování, jaké funguje třeba mezi Astorkou a Švandovým divadlem, hostování v alternativních prostorech či komerčněji laděné akce, jakou je například České divadlo ve Štúdiu L+S. "Umělecky nejpřínosnější je asi první případ, kdy festivalová dramaturgie sleduje aktuální stav divadla v ČR a nehledá jen komorní projekty, které se vejdou do malého prostoru, nebo inscenace s hvězdami lákajícími publikum," říká Maliti.

O postavení českého divadla na Slovensku by mohlo hovořit i srovnání situace, kdy hostuje český soubor nebo divadelníci z jiné země. "Na Slovensku téměř vůbec nefunguje hostování zahraničních souborů - slovenská divadla nemají finance, neexistují divadelní agentury a možnost pozvání tedy připadá jen na festivaly," říká odbornice. Relevantní uvažování o českém divadle v kontextu jiného zahraničního divadla je proto nemožné. "V případě českého divadla záleží na oblibě českých herců u slovenského publika a na tom, že divák nemá problém s jazykem," připomíná.

O slovenských hercích v Česku ale možná mnozí dnes vědí více z televize a filmu než z divadla. Teatroložka vyvrací představu, že by mladí slovenští herci rádi hráli v českých televizních seriálech jen kvůli lepšímu výdělku. "V této oblasti se otevírají možnosti i na Slovensku, seriály fixují nové a obnovují starší herecké tváře v paměti diváků," uvedla.

"Mladí herci účinkující v českých seriálech jsou převážně absolventi pražské DAMU či brněnské JAMU a snaží se zůstat v Česku. Česká seriálová tvorba je považovaná za kvalitnější, se silnější tradicí a profesionálnějšími týmy, a tak ji vnímají i hostující známí divadelní herci ze Slovenska," míní odbornice.

Kapitolou sami pro sebe jsou tanečníci a choreografové, protože ti, nevázáni na jazyk, jsou obecně daleko větší světoběžníci než činoherci. V českém tanečním prostředí působí několik Slováků, Jaro Viňarský například získal i Cenu Sazky za objev v tanci, prestižní ocenění pro mladého tanečníka působícího v Česku.

Úspěšný je divadelník Viliam Dočolomanský, jehož mezinárodní soubor Farma v jeskyni uplatňující ve značné míře i tanec dnes sídlí v Praze. "On ale dlouhé roky tvrdě pracoval a ničemu se nepřizpůsoboval, až se dostal do pozice, ve které je jeho oceňovaný soubor teď. Někteří Slováci v Čechách to nevydrželi, konkurence je velká. Ale určitě se jich prosadilo víc než Čechů na Slovensku," říká Maliti.

To je dáno hlavně tím, že Češi nestudují divadlo na Slovensku, a tedy neformují se v tomto divadelním prostředí. Slovenská divadelní komunita je podle Maliti velmi uzavřená a divadlo jako "organismus" nefunguje úplně dokonale. "Kamenná divadla převážně ovládají monopoly, nezávislá scéna je udupaná nefungujícím systémem podpory, divadelní produkce a management je v plenkách - v takovém prostředí mají problém prosadit se i talentovaní absolventi divadelních škol ze Slovenska," popisuje Maliti současný stav.

Markéta Horešovská kš

Autor článku: ČTK