Činoherní klub uvádí: hru Václava Havla Odcházení a Tobiášova Mamedova
Dovolte, abychom Vás srdečně pozvali na představení DS Domu kultury Krupka, který jako první amatérský soubor získal práva k uvedení hry Václava Havla Odcházení. Představení se uskuteční v Činoherním klubu v neděli 4. března. V pondělí 5. března pak Divadlo bez prken představí inscenaci hry Egona L. Tobiáše Mamedov.
DS Domu kultury Krupka
Václav Havel: Odcházení
Hra je plná podobenství a sarkasmů.
Režie: Jana Urbanová / Scéna: Václav Vašák / Výběr hudby: Pavel Krs / Zvuk: Josef Černý / Hrají: Josef Barták, Erika Antošová, Irena Víznerová, Vlasta Studnařová, Bára Krsová, Michaela Kubalová, Jitka Rybolová, Pavel Polívka, Jaromír Kejzlar, Jiří Schamberger, Svatopluk Vašut, Štefan Olšák, David Pražák, František Rýsl, Václav Vašák, Radek Vlasák, Vladimír Urban, Anna Kejzlarová / Hlas z reproduktoru: Václav Havel.
Neděle 4. března v 19:30 hodin
Hra zobrazuje výměnu jedné politické garnitury a její nahrazení novou, mnohem agresivnější. Přitom obě uskupení užívají stejné politické pojmy, aniž věnují pozornost jejich naplnění a realizaci. Obecná platnost příběhu hry je demonstrována přímými odkazy ke hrám A. P. Čechova Višňový sad a W. Shakespeara Král Lear.
Jana Urbanová je členkou a režisérkou Divadelního souboru Krupka. Od roku 1975 členkou SČDO, držitelkou Zlatého odznaku SČDO a od roku 2004 nositelem zlatého odznaku J. K. Tyla Za celoživotní přínos ochotnickému divadlu.
První a asi i osudové setkání Jany Urbanové s divadlem bylo v ghettu v Terezíně počátkem roku 1945, kde hrála jako sedmiletá roli Berušky ve slavné inscenaci Broučků. Zde byla ve společnosti známých uměleckých osobností, jako byl Robert Brock, Váva Schönová nebo Hanuš Thein, který se stal po návratu z Terezína celoživotním přítelem její rodiny.
Nelze nevzpomenout její účast na prvním ročníku Wolkrova Prostějova s přednesem pohádky Princezna na hrášku (H. Ch. Andersen).
Druhou uměleckou láskou Jany Urbanové je poezie. Vychovala i řadu recitátorů, kteří se pod jejím vedením úspěšně účastnili národních recitačních soutěží v Prostějově, Valašském Meziříčí či v Poděbradech.
„Havlovo ODCHÁZENÍ je velice složitá hra, která se skládá z řady protikladných vrstev. A já si myslím, že tahle inscenace, která šla věcně, střídmě, bez nějakých složitých ambicí ve smyslu komplikovaného výkladu, postihla jisté jádro věci, vyjádřila určitý smysl. Samozřejmě, jsou tam určité problémy, že by to mohlo být o něco plastičtější v hereckých výkonech, ale pokládám to za velmi slušnou inscenaci, která se pokusila s tímto neobyčejně složitým textem poctivě vyrovnat.“
Jan Císař (reflexe z přehlídky Divadelní Děčín 2011)
Divadelní soubor Domu kultury Krupka má dlouholetou tradici. Zakladateli byli manželé Vladykovi v roce 1945. Roku 1974, kdy se režie ujala Jana Urbanová, zůstali oba manželé v souboru jako přední a nejzkušenější herci. Soubor se nadále věnoval zejména současné české a ruské dramatice. V současné době má soubor na repertoáru inscenaci hry Václava Havla ODCHÁZENÍ. Je prvním amatérským souborem, který získal práva na uvádění této hry.
Autorská práva k dramatickému textu zastupuje Aura-Pont s.r.o. Veslařský ostrov 62, 147 00 Praha 4. V představení je použita nahrávka hlasu Václava Havla ze světové premiéry inscenace Odcházení, která byla uvedena 22. května 2008 v Divadle Archa v Praze. Autorská práva k nahrávce vlastní Divadlo Archa.
Divadlo Bez prken / Praha
Egon L. Tobiáš: Mamedov
Komedie. Napsal ruský anonym ve 2. pol. 19. stol. (historiky neuznaný předchůdce A. P. Čechova).
Režie: Akram Staněk / Výprava: Alexandra Zedníková / Hrají: Karel Žďárek, Linda Petáková, Kristýna Gáliková, Miroslav Křenek, Ondřej Sýkora, Petr Hyka, Jiří Moudrý.
Pondělí 5. března v 19:30 hodin
Inscenace divadelní hry Mamedov současného českého dramatika Egona Tobiáše je inteligentní parodií na českou inscenační praxi uvádění Čechovových dramat. Jde o komedii postavenou na zažitých stereotypech spojovaných s tvorbou Antona Pavloviče Čechova, na jejich odhalování a na zesměšňování z nich vyplývajících uměleckých mach a automatizmů, které se s dílem tohoto autora v české divadelní praxi vyskytují.
Navazuje na autorovy bohaté zkušenosti se zpracováním čechovovských témat (nejslavnější je pravděpodobně inscenace Vojcev Petra Lébla z pozdních 90. let). Soubor v přípravné fázi intenzivně studoval originální Čechova dramata a formou diskusních dílen dospěl k východiskům, na kterých postavil svoji následnou práci. Inscenace se opírá o znalost Čechovových her, dále o slovní humor Egona Tobiáše a o vlastní reflexi nadužívaných divadelních schémat a postupů. Jde o bláznivou komedii pro zasvěceného diváka s množstvím hereckých, ale i inscenačních gagů, které pobaví i ty nezasvěcené.
Dramatik a scénograf Egon L. Tobiáš se narodil 27. dubna 1971 v Kladně. Absolvoval scénografii na DAMU a jeden rok postgraduálního studia knižní ilustrace a grafiky na UMPRUM. Krátce působil jako herec v Divadle Na zábradlí.
Věnuje se také televizní a filmové scenáristice, píše operní libreta, prózu a poezii; kreslí komiksy, maluje, pracuje jako grafik v grafickém studiu Hamlet. V současnosti patří k nejuváděnějším českým dramatikům. Žije v Praze.
Z tradičního hlediska se Tobiášovy texty mohou zdát nesmyslné, chaotické, pomatené, ve skutečnosti však nesnadně zaznamenávají osobité vidění mnohotvárného světa.