17.02.2025 10:04

Činoherní studio uvedlo v premiéře Pipi Dlouhou punčochu

Jedna z nejznámějších postav švédské spisovatelky pro děti Astrid Lindgrenové Pipi Dlouhá punčocha ožila na jevišti Činoherního studia. Stejnojmennou inscenaci v režii Michala Háby divadlo uvedlo jako svou třetí premiéru právě probíhající sezóny v pátek 14. února.

Hlavní hrdinka Pipi Dlouhá punčocha je hubatá, živelná a v řadě věcí svá. Unese koně, společenskými konvencemi se příliš nezabývá a pravidly se řídí, jen když dávají smysl. Rozhodně ale ví, jak se nebát, nenechat slabší ve štychu a nedopustit, aby jí někdo vzal radost z objevování všech možných světů.

“Z Pipi sálá radost, svoboda, hravost – a samozřejmě humor. Jedním z jejích rysů je, že neustále překračuje pravidla a stereotypy, neustále ohledává, co je platné a co jen zvyk, stereotyp, automatismus. V tomhle ohledu je Pipi jeden velký malý “zcizující efekt”. A nás docela bavilo nechat Pipi nabourávat i samotnou divadelnost, divadelní konvence. Takže ve výsledku kromě jiného to bude i taková malá “příručka”, co všechno je a může být (brechtovské) divadlo,” říká k inscenaci režisér Michal Hába.

Inscenace bude podle tvůrčího týmu tak trochu koncert a rozhodně podívaná pro všechny, kdo jsou nebo někdy byli dětmi.

Pipi nelze brát realisticky. Pipi je princip – ve svém vzpírání se autoritám, ve své hravosti, ve své představivosti. A až filosofujícím údivu nad světem. Pipi je v něčem takový malý Sokrates, který byl mimochodem obviněn z toho, že kazí mládež. Varuji ale, že nepůjde o výsostně intelektuální filosofickou inscenaci – divákům se dostane i hodně pídění, srandy a supersilného hráčství. Taky spoustu skvělé hudby, barevných kostýmů a hlavně polštářových bitev a palačinkových dobrodružství! A hlavně skvělé Pipi, kterou v podání Marie Machové budete milovat,” dodává režisér.

Pro Michala Hábu se po úspěšných titulech Peer Gynt a Škola žen (letos oceněná jako Komedie roku 2024 na Grand Festivalu smíchu v Pardubicích) jedná o třetí režijní spolupráci s Činoherním studiem. Na inscenaci Hába spolupracoval také s dramaturgyní Hanou Launerovou, scénografkou a kostymérkou Petrou Vlachynskou, asistentkou režie Hanou Polanskou a hudebníkem Jindřichem Čížkem, který byl za svou tvorbu k činoheráckému Peeru Gyntovi nominován na Ceny divadelní kritiky.

V titulní roli Pipi Dlouhé punčochy se představí Marie Machová, kterou v obsazení doplňuje Luciana Tomášová, Jan Plouhar, Jiří Černý a nový člen kmenového souboru Činoherního studia Michal Sikora.

Astrid Lindgrenová: Pipi Dlouhá punčocha
premiéra 14. února v 19.00
reprízy: 16 února v 17.00 a 21. února v 18.00

 

Autor článku: Petr Kuneš

Činoherní studio uvedlo v premiéře Pipi Dlouhou punčochu

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.