02.06.2023 08:13

Činoherní studio uzavírá sezonu premiérou Ibsenova Peera Gynta

Činoherní studio v Ústí nad Labem uzavírá 51. sezonu premiérou novodobé interpretace dramatické básně Henrika Ibsena Peer Gynt. Svou roli v ní hraje nejen samotný aktualizovaný text, ale také světlo a hudba, která pomáhá rozvinout imaginaci. Do hlavní role nikdy nedospělého průměrného člověka, jenž je zaujat sám sebou, obsadil režisér Michal Hába hostujícího Kryštofa Bartoše, který ČTK řekl, že fyzicky náročnou roli přijal jako výzvu. Premiéru bude mít inscenace 2. června, poté ji budou moci 6. a 7. června vidět zájemci v atriu Muzea města Ústí nad Labem.

Rozsáhlý opus ve verších o pěti dějstvích Ibsen napsal v roce 1867 jako literární text. O jeho uvedení na jevišti neuvažoval. „Když dílo vzbudilo zájem divadelníků, sám říkal tvůrcům, aby text proškrtali, takže jsem s Ibsenem ve shodě," řekl Hába. Scéna je minimalistická, umožňuje rychlé proměny a přesuny děje po celém světě. „Chtěli jsme jednoduchou scénu, děj vzniká imaginací, slovem, hudbou. Mělo to také pragmatický důvod, protože takto ji lze snadno vytvořit venku," uvedl režisér.

Hlavní hrdina Peer od dětství žije ve světě snů a fantazie, aby se nemusel trápit starostmi nuzného života, který s matkou, opuštěni otcem, vedou. Svých snů se nechce vzdát ani v dospělosti, věří, že mu není souzeno být vyděděncem, ale hřát se na výsluní. „Je to snílek, který pluje po povrchu. Postava, která má co říci dnešní době, je to o neschopnosti dospět, přijmout zodpovědnost," uvedl Hába. „Mnoho lidí je v zajetí svého já. Michal hru vztahuje k současnosti, dotýká se přítomnosti, provokuje, zlobí," řekla ČTK dramaturgyně Tereza Marečková. Peer chce být císař, chce mít všechno a nejlépe hned. A nemá žádné zábrany. Svému prospěchu je ochoten obětovat téměř všechno. Také se neumí moc dobře rozhodovat. A když se do něčeho zamotá, místo, aby se tomu postavil čelem, vezme nohy na ramena, uvedla Marečková.

Obsazení Bartoše do hlavní role považuje režisér i dramaturgyně za šťastné. „Je ochotný sdílet své osobní zážitky, rád se poslouchá, což je pro básnický text důležité," řekla Marečková. Nabídku Bartoš uvítal. „Jednak mám Činoherní studio rád jako divadlo, má výbornou pověst i mimo Ústí, a chtěl jsem tu hrát. A pak jsem měl radost, že mě oslovil Michal Hába a jeho tým, se kterým už jsem spolupracoval. Vím, že si rozumíme, takže jsem byl nadšený, i když, kdybych věděl, do čeho jdu, možná bych se rozmýšlel dýl," řekl žertem ČTK.

Představení je pro Bartoše fyzicky náročné. „Až mě z toho rozbolelo koleno," poznamenal. Dlouhý básnický text mu problémy nedělal. „Já mám k poezii vřelý vztah, jezdil jsem na recitační soutěže, mám pro poezii cit, ale je to výzva, třeba poprvé se tady ocitnu zcela nahý na jevišti," uvedl. Kus Peera Gynta má podle něj v sobě každý. „Je to taková univerzální postava, člověk, který je pohlcen sám sebou, nikdy se nezajímá o ostatní," řekl. Podle Bartoše je inscenace pro každého. „Je to dost zábavná, žánrově i tematicky pestrá jízda," dodal.

Vedle Bartoše uvidí diváci Andreu Bereckovou, Annette Nesvadbovou, Jana Huška, Jana Plouhara a Jindřicha Čížka, který kromě drobných rolí figuruje jako scénický dýdžej.

https://cinoherak.cz/

 

Autor článku: ČTK: fir, dr

Činoherní studio uzavírá sezonu premiérou Ibsenova Peera Gynta

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.