25.05.2023 12:56

Činoherní studio uzavře 51. sezónu premiérou razantní interpretace Peera Gynta

Peera Gynta, dramatickou báseň ve verších o pěti dějstvích, kterou Henrik Ibsen napsal v roce 1867 v Itálii a původně neuvažoval o jejím scénickém uvedení, představí Činoherní studio jako čtvrtou a finální premiéru své 51. sezóny. Režie se ujal Michal Hába a do titulní role spolu s dramaturgyní Terezou Marečkovou obsadili hostujícího Kryštofa Bartoše. V první premiéře se Peer Gynt zahraje na jevišti Činoherního studia v pátek 2. června, v druhé pak pod širým nebem v atriu Muzea města Ústí nad Labem v úterý 6. června.

„Peer Gynt chce uznání, chce být úspěšný, slavný a bohatý, aby to všem ukázal. Je to i dost o dospíváníí, iniciační záležitost. Chce být i svébytný, ale je nakonec zcela průměrný. Chce být hlavně sám sebou a ve výsledku je jenom sám pro sebe, a to mu stačí – což jsou doslova slova Henrika Ibsena, anebo jeho postavy Feláka z Dovre,“ vykresluje režisér Michal Hába hlavní postavu Ibsenova textu. A doplňuje: „Jenže Gynt tak úplně nedospěje, promarní svůj život, tu sebeimaginaci používá na vytváření vlastního sebeobrazu, který ale nikdy nepromění, protože nikdy nepřevezme žádnou zodpovědnost.“

„Peer Gynt je určitě drama, které si klade hlubší existenciální otázky. Jak mám žít? A musím brát nějaké ohledy? Na koho? Dá se věřit v peníze? Jakou mám v životě zodpovědnost? Kdo a proč mě má rád? Jaký jsem hluboko uvnitř?“ vysvětlila v rozhovoru s dramaturgyní Terezou Marečkovou nordistka Karolína Stehlíková a dodala: „Peer chce být císař, chce mít všechno a nejlépe hned. A nemá žádné zábrany. Svému prospěchu je ochoten obětovat téměř všechno. Také se neumí moc dobře rozhodovat. A když se do něčeho zamotá, místo aby se k tomu postavil čelem, vezme nohy na ramena.“

Režisér Michal Hába do titulní role Peera Selbsta Gynta obsadil Kryštofa Bartoše, divadelního, televizního a filmového herce, s nímž už spolupracoval na inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B divadelního kolektivu Lachende Bestien, jehož je Hába uměleckým vedoucím. Hába se v Peeru Gyntovi opřel i o další kolegy, se kterými ho pojí divadelní minulost. Autorkou scény a kostýmů je Adriana Černá, scénickou hudbu, která inscenaci posouvá až ke koncertu, složil Jindřich Čížek. Za svého asistenta si Michal Hába vybral Marka Davida.

V hereckém obsazení pak divák vedle Kryštofa Bartoše najde členy hereckého ansámblu Činoherního studia Andreu Bereckovou, Annette Nesvadbovou, Jana Huška, Jana Plouhara a hostujícího Jindřicha Čížka, který kromě drobných rolí figuruje jako scénický dýdžej.

https://cinoherak.cz/inscenace/pg/

 

Autor článku: Petr Kuneš

Činoherní studio uzavře 51. sezónu premiérou razantní interpretace Peera Gynta

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.