06.04.2022 21:39

Činohra Národního divadla Brno nastudovala hru Karla Čapka Matka

Matka, která ztrácí své děti. Archetypální obraz neblaze aktualizovaný stávající koronavirovu pandemií a rusko-ukrajinskou válkou. Takřka na principu říkanky o deseti malých černoušcích, z nichž nezbyl ani jeden, je Čapkova Dolores opakovaně konfrontována se smrtí svých nejbližších. Obdařena mimořádnou senzibilitou, promlouvá s nimi, jako by byli nikdy neodešli, a pokouší se dobrat smyslu všeho toho utrpení. Lze se s takovým životním údělem vůbec smířit? A je představitelné, aby matka dobrovolně vyslala svého posledního syna vstříc
možné smrti?

Černobílé vidění, tematizované nevyřešenou šachovou úlohou, kterou tu zůstavil otec, se postupně problematizuje, a s ním i striktní dělení světa na mužský a ženský, vyspělý a rozvojový či velký a malý. Čest, rekord, pokrok – to jsou důvody, pro něž v očích mužů stálo za to položit život. Hrdinský čin a s ním spojená oběť. Vidí to však stejně i žena, který je porodila? A byl – nahlíženo z jiné perspektivy – snad její život zasvěcený dětem méně hrdinným?

Vrcholné a poslední drama Karla Čapka, premiérované v roce jeho předčasného úmrtí (1938), bylo reakcí na španělskou občanskou válku a obecně vrcholící evropské fašistické tendence. K dnešku promlouvá i obrazem rozdělené společnosti. Především se ale jedná o skvělý materiál pro hereckou virtuosku, která je s to vytvořit oblouk od plačtivé a strachující se domácí hospodyňky přes sobeckou, ba téměř militantní uzurpátorku až po mýtickou tisíciletou bytost představující věčný mateřský princip.

www.ndbrno.cz


Karel Čapek
Matka

Premiéra: 8. dubna 2022 v divadle Reduta

Režie: Štěpán Pácl
Dramaturgie: Milan Šotek
Scéna: Antonín Šilar
Kostýmy: Zuzana Formánková
Hudba: Jakub Kudláč
Jazyková spolupráce: Eva Spoustová

Osoby a obsazení

Matka: Tereza Groszmannová
Otec: Tomáš Šulaj
Ondřej:  Roman Blumaier
Jiří: Martin Veselý
Kornel: Vojtěch Blahuta
Petr: Viktor Kuzník
Toni: Pavel Čeněk Vaculík

Autor článku: ČTK: tmd, kš

Činohra Národního divadla Brno nastudovala hru Karla Čapka Matka

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.