10.11.2025 11:47

Činohra Národního divadla Brno uvede ve světové premiéře v Redutě autorskou inscenaci Lidovky jdou do řiti

Činohra Národního divadla Brno uvede 14. listopadu 2025 ve světové premiéře v Redutě autorskou inscenaci Lidovky jdou do řiti. Kabaret plný skečů, písní a absurdních situací s nadhledem a údivem sleduje osudy legendárních Lidových novin – od jejich brněnského zrodu až po současnost, kdy tištěné vydávání skončilo.

Od Stránského po samizdat

Lidové noviny patřily více než sto třicet let k nejvýznamnějším českým deníkům. Vznikly roku 1893 v Brně z iniciativy Adolfa Stránského a prošly mimořádně pestrým vývojem – od původně mladočeského listu přes éru první republiky spojenou s Karlem Čapkem, Eduardem Bassem či Ferdinandem Peroutkou, až po samizdatové vydávání během komunismu a novodobý zánik v roce 2024.

Lidovky byly zrušeny dekretem Královny Koloběžky – tj. zrušeny nezrušeny při zachování stejnojmenného zpravodajského webu a při přeřazení přílohy Orientace k jinému listu. Zánik to byl až překvapivě hladký, bez větší nevole kulturní obce. Bylo to proto, jaké Lidovky loni končily? Měly ještě něco společného s étosem fin de siècle, první republiky a svého znovuzrození z ducha disentu na konci osmdesátých let? A ne-li, máme za ně náhradu?“ ptá se dramaturg inscenace a současně umělecký šéf činohry NdB Milan Šotek.

Tvůrčí tým se rozhodl na příběh těchto novin reagovat formou kabaretu. Právě Milan Šotek oslovil významné české autory a vznikla tak koláž textů, pod kterou jsou podepsaní Renata Kalenská, Lenka Lagronová, Tomáš Baldýnský, René Levínský, J. A. Pitínský, Petr Stančík či Tomáš Vůjtek.

Zadání bylo prostinké: deset minut jevištního času a včasná konzultace prvotního nápadu, aby každý nepsal o Karlu Čapkovi. Nakonec o něm nenapsal nikdo. Ale vzniklo sedm rozkošných aktovek a zhruba stejný počet původních písní Martina E. Kyšperského. Lidovkám tak nevzdáváme hold scénickou koláží z jejich bohatého archivu, nýbrž fungl novými texty, které vznikly, až když ony zanikly,“ vypráví Milan Šotek o počátcích první činoherní inscenace NdB této sezony.

Režisér Radovan Lipus je známý svým citlivým propojením faktu a poezie (Průběžná O(s)trava krve, Těšínské nebe, SIALská trojčata) a má k tištěným novinám až melancholický vztah:

Nejde jen o mizení víc jak stoleté tradice, ale především o nevratné mizení jistého způsobu vnímání času. Číst si papírové noviny je jiný způsob přijímání informací, než si je těkavě rolovat na displeji proložené lavinou agresivních reklam. Mám dojem, že za rychlost platíme velice draze: těkavou povrchností,“ říká režisér Radovan Lipus.

Humor, který bolí i těší

Inscenace Lidovky jdou do řiti není jen poctou tištěným médiím, ale také ironickým pohledem na svět, který ztrácí kontinuitu. Autoři i herci se s humorem ptají, co mizí spolu s papírovými novinami – jen médium, nebo kus kultury, která formovala naše dějiny?

Zásadní podíl na projektu má šestice výrazných herců – každý z interpretů se pohybuje mezi historickými i fiktivními postavami, střídá grotesku s poezií, žurnalismus s hereckým kabaretem. Lipus k tomu dodává:

Inscenace je obydlí, které nakreslím, ale herci jsou jeho nedílnými spolutvůrci – zařizují si jej a žijí v něm. Někdy je to historický palác, jindy prázdninová chata. Ale nikdy nekreslím vězení – vždycky je pro mě zásadní, aby se jim bydlelo dobře a s radostí.“

Herečka Zuzana Černá, která patří k mladší generaci herců Činohry NdB, vidí témata inscenace z jiné perspektivy:

„Myslím, že nejde úplně o konec. S příchodem e-booků a čteček to vypadalo, že knihkupectví budou postupně zavírat – a ono se naopak vydává víc knih než dříve. Na jedné straně mizí papírové letenky a jízdenky, na druhé je pořád krásné vidět vytištěné vizuály nebo plakáty – možná i proto, že jsou dnes už vzácností,“ říká Zuzana Černá.

Hlas novin, které nezmlkly

Lidovky jdou do řiti jsou kabaretem o zániku i zrození – o slovu, které se odmítá ztratit, o humoru, který zůstává i tam, kde mizí papír. Lipus k tomu říká:

„Možná by se to celé dalo nazvat spíš scénickým časopisem. Tento pojem má v Brně krásnou a inspirativní divadelní tradici.“

Výraznou součástí kabaretu je hudba. V „Lidovkách“ se o ni postará komorní hudební sestava Martina E. Kyšperského (skupina Květy), který své „variace na novinová témata“ předestře ve svém vlastním osobitém podání.

Součástí každého představení bude „křeslo pro hosta“ – scénická rozmluva s významným novinářem-intelektuálem, který má k Lidovým novinám osobní vztah.
Svou účast na prvních reprízách již přislíbili Martin Jan Stránský, Renata Kalenská, Jana Machalická či J. P. Kříž.

 

 

Autor článku: Petr Tlustý, foto: (c) Bára Bachanová

Činohra Národního divadla Brno uvede ve světové premiéře v Redutě autorskou inscenaci Lidovky jdou do řiti

Inscenace

10.11.2025

Alcina s Magdalenou Koženou se vrací ve čtyřech reprízách do Národního divadla Brno

Nechte se unést do světa kouzel Händelovy Alciny mimořádně s Magdalenou Koženou v titulní roli. Händelova opera v hudebním nastudování Václava Lukse s orchestrem Collegium 1704 a ve výpravné inscenaci Jiřího Heřmana se vrací pouze ve čtyřech reprízách!
Magdalena Kožená se s touto rolí setkala při koncertním provedení na evropském turné a také natočila album ověnčené řadou významných ocenění. V Janáčkově opeře NdB poprvé ztvární Alcinu na jevišti. „Právě Alcina je jedna z Händelových oper, které mají velmi silný příběh. Navíc role Alciny má nádherný vývoj: lze krásně sledovat, jak daleko dospěje původně tvrdé srdce nikdy nepoznamenané láskou. Každá její árie má úplně jinou emocionální polohu. Myslím, že v tomto případě inscenace umocní jak hudbu, tak příběh,“ doplňuje.

Inscenace měla úspěšnou premiéru v roce 2022 a získala Cenu Divadelních novin v kategorii Inscenace roku. Nyní ji budou moct diváci zhlédnout 17., 19. a 30.11., 2. 12. 2025 v Janáčkově divadle v exkluzivním obsazení. Před představeními bude ve foyer probíhat dramaturgický úvod, po představení 17.11. se mohou diváci těšit na autogramiádu a 2. 12. bude po představení následovat také diskuse s tvůrci. Diváci tak mají jedinečnou příležitost vidět Magdalenu Koženou v jejím rodném městě se souborem Janáčkovy opery NdB a na jevišti divadla, kde začala její operní kariéra. V dalších rolích se můžete těšit na skvělé sólisty: Doubravka Novotná, Andrea Široká, Kangmin Justin Kim, Monika Jägerová, Tomáš Král, ad.

Alcina v sobě skrývá jedny z nejkrásnější hudebních čísel napsaných pro lidský hlas, protože málokterý autor dokázal projevit ve svých dílech tak výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění, a především hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší. Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v pře¬krásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i saracénský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v pře-vleku se vydává Ruggiera zachránit.

Dirigent: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Collegium 1704
https://www.ndbrno.cz/opera/alcina/
Brněnská rodačka Magdalena Kožená patří mezi nejvyhledávanější pěvkyně současnosti. Tuto její pozici dokládá řada domácích i zahraničních ocenění i úspěšné nahrávky pořízené pro společnosti Deutsche Grammophon Gesellschaft, EMI Classics, Linn Records či Pentatone.
Zpěv studovala na konzervatoři v rodném Brně a poté u Evy Blahové na VŠMU v Bratislavě. Z jejich četných domácích i zahraničních soutěžních úspěchů je nejvýznamnější absolutní vítězství v 6. mezinárodní soutěži W. A. Mozarta v Salcburku v roce 1995. Za své nahrávky získala pěvkyně prakticky všechna významnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižních Gramophone Awards v několika kategoriích. Swingové album Cole Porter vydala Magdalena na svém vlastním labelu Brnofon. K nejnovějším sólovým nahrávkám u labelu Pentatone patří Folk Songs a Czech Songs, na nichž Magdalenu doprovází Česká filharmonie řízená Sirem Simonem Rattlem, nebo písňová L´extase s klavíristkou Mitsuko Uchidou.

Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových koncertních podií a renomovaných festivalů, na nichž během své skvělé kariéry vystupovala s mnoha předními světovými orchestry pod vedením dirigentů, mezi nimiž kromě Sira Simona Rattla byli také Claudio Abbado, Pierre Boulez, Jiří Bělohlávek, Gustavo Dudamel, Sir John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, Sir Charles Mackerras či Sir Roger Norrington. Jejími klavírními partnery při recitálech jsou Daniel Barenboim, Kirill Gerstein, András Schiff, Yefim Bronfman nebo Mitsuko Uchida. Svůj vyhlášený cit pro interpretaci staré hudby nabízí za doprovodu vynikajících souborů dobových nástrojů, k nimž patří Venice Baroque Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Louvre, Collegium 1704 nebo La Cetra Barockorchester Basel. Je rovněž respektovanou operní pěvkyní, které aplaudují operní domy celého světa, londýnskou Covent Garden či newyorskou MET nevyjímaje.

Magdalena Kožená je Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky, byla oceněna medailí Za zásluhy 1. stupně, kterou převzala v roce 2023 od prezidenta ČR, je držitelkou Ceny ministra zahraničních věcí Gratias agit za šíření dobrého jména České republiky a Zlaté medaile za zásluhy na poli umění od Mezinárodního výboru washingtonského Kennedyho centra pro umění. Tyto dvě pocty doplnila respektovaná Cena G. F. Händela, kterou uděluje město Halle za mimořádnou interpretaci díla svého slavného rodáka, a nejnověji také Cena Antonína Dvořáka, kterou převezme v prosinci. Těší se také z Ceny Brna, Ceny Jihomoravského kraje, je i čestnou doktorkou brněnské Janáčkovy akademie múzických umění. Jako neúnavná propagátorka české hudby a české kultury se stala se patronkou festivalu Concentus Moraviae, své jméno spojila s Rokem české hudby 2014, převzala též záštitu nad celoevropským hudebním projektem České sny. Soustavně se věnuje aktivitám svého nadačního fondu, který založila na podporu českých základních uměleckých škol.

V právě probíhající sezoně Magdalena vystoupila na Lucernském festivalu, absolvovala evropské turné s Beriovými Lidovými písněmi za doprovodu Orchestra dell´Accademia Nazionale di Santa Cecilia a vystoupila s Vídeňskou, Bergenskou a Českou filharmonií. Kromě dlouhé řady sólových recitálů se představí i v operních inscenacích: jako Alcinu ji přivítá brněnské Národní divadlo a vrátí se do berlínské Státní opery Pod lipami, kde poprvé ztvární roli Janáčkova lišáka Zlatohřbítka. Debutem bude i titulní role v Händelově opeře Ariodante, kterou provede s Andreou Marconem a jeho barokním orchestrem La Cetra. Závěr sezóny bude patřit Debussyho Mélisandě, a to opět v berlínské Státní opeře.

10.11.2025

První inscenace HaDivadla pod novým uměleckým vedením čerpá inspiraci z legendy o Janě z Arku

HaDivadlo, alternativní brněnská scéna s více než padesátiletou tradicí, má od září 2025 nové umělecké vedení. Tvoří jej mladý kolektiv ve složení Justina Grecová, Jan Doležel a Jana Vaverková. Ten jako autorský i režijní tým připravuje první premiéru Sezony 51: Kolektiv s názvem Jana z Arku. Inspiruje se známou legendou a ptá se, v co dnes věříme. Poprvé bude uvedena 21. listopadu 2025.

10.11.2025

V Minoru bude mít premiéru nová inscenace Adély Laštovkové Stodolové Josephine Baker

Divadlo Minor uvede ve čtvrtek 13. listopadu od 18:00 na Malé scéně premiéru inscenace Josephine Baker v režii Adély Laštovkové Stodolové. Scénář Davida Košťáka vypráví o životní cestě slavné francouzsko-americké herečky, zpěvačky a tanečnice a jejím boji za svobodu a rovnoprávnost. V roli Josephiny se představí herečka, zpěvačka a tanečnice Radka Pavlovčinová po boku herců Jiřího Kohouta a Matěje Šímy.