14.04.2025 11:55

Činohra Národního divadla moravskoslezského představí v nové inscenaci hru Mariuse von Mayenburga Soumrak nad krajinou

Nahořklou komedii obdařenou důvtipnými, jazykově vybroušenými dialogy a nečekanými zvraty napsal Marius von Mayenburg (* 1972). České publikum si jeho tvorbu oblíbilo pro její syrovost, jízlivý černý humor a schopnost vyprávět o společenských problémech z netradičních úhlů. Takový je i Soumrak nad krajinou, který v premiéře uvede činohra Národního divadla moravskoslezského ve čtvrtek 17. dubna v komorním Divadle „12“. Režie Vojtěch Štěpánek.

O čem hra vypráví? Bratr a sestra přijedou do domu svého zesnulého otce vypořádat pozůstalost. Na půdě najdou obraz – je na něm krajinka s kostelíkem, za kterým zapadá slunce. K jejich údivu je obraz signován A. Hitlerem. Opravdu je autorem obrazu? Než vstoupil do politiky, býval přece malířem krajinek a toužil se dostat na vídeňskou akademii umění, kam ho podvakráte nevzali. Jak k tomuhle obrazu otec přišel? Když autorství potvrdí přizvaná znalkyně, rodina se rozhádá. Za peníze z dražby by se dala pořídit spousta věcí, ale je vůbec možné si obraz ponechat nebo ho prodat?  Je to morální? „Co byste dělali vy, kdybyste zjistili, že tu nenápadnou krajinku s kostelíkem, co vám leží na půdě, namaloval Hitler? Spálili to? Prodali? A komu? Za kolik? A co s těmi penězi? Auto? Byt? Jak by se vám v takovém bytě žilo?ptá se spolu s autorem režisér Vojtěch Štěpánek. Je v pořádku vydělávat na fenoménu člověka, který způsobil smrt milionů lidí? Mají větší hodnotu peníze, nebo etické hodnoty? Na nalezeném obraze se snáší soumrak nad krajinou. Smráká se také nad naší kulturou, hodnotami, civilizací?

„Hra samozřejmě rezonuje především v Německu kvůli jeho historickým zkušenostem, dělá si legraci z Hitlera, ale zároveň silně kritizuje antisemitismus. Hitlerův obraz, jakési zlo skryté a poté objevené na půdě, je skvělou metaforou dočasně zakrývané, ale stále živé temné minulosti a temných společenských zákoutí, které se bohužel čas od času vyderou ven,“ rozvádí překladatel Michal Kotrouš a pokračuje: „Na Mayenburgových hrách mě zaujaly hlavně dvě věci – přesné, kousavé, mnohdy ironické dialogy a z toho vyplývající suchý, černý humor. Na druhou stranu mají jeho texty temný podkres, zneklidňující atmosféru jakési snovosti, noční můry, někdy až psycho hororu. Zároveň jsou Mayenburgovy postavy poněkud vychýlené, nenormální, nesou si často nějaké trauma, které pak autor dokáže vykreslit až poetickým jazykem. Takže mě zaujala tahle kombinace podprahového humoru a temných psychických zákoutí postav. U inscenací jeho textů vlastně dost záleží na jevištním uchopení – tentýž text lze zahrát jako psychodrama, ale současně i jako černou komedii.“ A přesně takový je i Soumrak nad krajinou. V originále Nachtland (Noční krajina).

V režii šéfa činohry Národního divadla moravskoslezského Vojtěcha Štěpánka a na scéně a v kostýmech Hany Kelar Knotkové hrají Sabina Muchová, Vojtěch Johaník, Robert Finta, Petra Kocmanová, Kateřina Breiská, Petr Houska a Marie Logojdová. Dramaturg Pavel Gejguš.

 

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: Martin Kusyn

Činohra Národního divadla moravskoslezského představí v nové inscenaci hru Mariuse von Mayenburga Soumrak nad krajinou

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.