15.01.2024 11:28

Činohra Národního divadla moravskoslezského uvede v české premiéře komediální drama Neila Simona Ztraceni v Yonkers

Činohra Národního divadla moravskoslezského zkouší pod vedením režiséra Janusze Klimszy na jevišti Divadla Antonína Dvořáka komediální drama nejúspěšnějšího amerického dramatika a scenáristy Neila Simona (1927–2018) s názvem ZTRACENI V YONKERS. Hru s podtitulem A která rodina je normální? uvidí čeští diváci vůbec poprvé. Režisér oslovil pro překlad Pavla Dominika a premiéra bude 20. ledna.

Příběh vynuceného soužití dvou dospívajících chlapců s jejich drsnou babičkou, excentrickou tetou a strýcem je o hledání osobní svobody, o dospívání, o lidech, kteří zraňují druhé, protože se jinak neumí bránit světu, který je daleko brutálnější a cyničtější než oni sami. Děj začíná v létě roku 1942. Autorovi vyneslo dílo v roce 1991 jeho druhou Cenu Tony za nejlepší hru a také prestižní Pulitzerovu cenu za drama. „Ztraceni v Yonkers jsou mojí oblíbenou hrou především proto, že si myslím, že je to moje nejhlubší hra. A přitom vůbec není autobiografická. Ale všechny postavy mají svůj předobraz v konkrétních lidech, které jsem v životě potkal,“ řekl Neil Simon v jednom z rozhovorů.Při psaní jsem si vzpomněl na chlapce z našeho sousedství, kterému bylo kolem třinácti a byl postižený; jeho otec si pro něho vždy přišel až ven, bil ho na ulici a říkal mu: ‚Říkal jsem ti jasně, že večeře je přesně v 18 hodin!‘ A ten chlapec plakal, jako by mu bylo šest,“ prozradil Neil Simon.

„Přesto, že autorovy hry obsahují konkrétní vzpomínky a zeměpisné či historické konotace, zůstávají srozumitelné pro kohokoli z nás. Lidsky srozumitelné. Vypráví totiž o univerzálních problémech a situacích, které zažíváme i my, vzdálení více než 6 500 km od New Yorku. Je vůbec možné zapomenout na okamžiky, kdy jsme se poprvé postavili autoritě, kdy jsme ve druhém člověku nalezli vzor, kdy jsme se odmítli smířit s daností vztahů kolem nás?“ píše v programu k naší inscenaci dramaturg Norbert Závodský. „Oba chlapci z příběhu – třináctiletý Arty i patnáctiletý Jay – musejí velmi brzy dospět, ale zásadní roli v tomto procesu zdaleka nehraje pouze jejich věk. Dospělým se stáváš, až když ztratíš to, co opravdu miluješ. A těch ztracených věcí je ve hře celá řada. Od milované osoby přes světový mír až po iluze o bezstarostném dětství. Nic z toho se již nedá vrátit a právě v přijetí té nenávratnosti je velká bolest i naděje zároveň,“ přibližuje dále Norbert Závodský.

Režisér Janusz Klimsza soudí, že „Ztraceni v Yonkers nejsou běžná ‚broadwayovka‘, kterých byl Simon mistrem, v jistém ohledu i zakladatelem žánru. Je tu znát Simonův rukopis, řetězení bonmotů, několikapatrové pointy, ale vztahuje se více k proměně společenské i lidské krize v příležitost, která byla využita. K oněm malým vítězstvím, které promění život z očistce v kvetoucí zahradu“. Překladatele Pavla Dominika si hra podmanila: „Některé scény, či spíše monology mě naprosto uchvátily. A dojaly. Nezapomínejme na axiom: Neil Simon je světový autor, skvělý dramatik s neuvěřitelnou invencí a dokonale zvládnutým řemeslem. Proto by nemělo překvapovat, že zvládal nejen čisté komedie, ale že byl schopen napsat i skvostně strukturovanou tragédii s komediálními prvky. Která nejen vypráví příběh, ale zároveň vznáší nadčasové otázky.“

V rolích chlapců se objeví Vít Roleček a Robert Finta, babičku hraje Alena Sasínová-Polarczyk, excentrickou tetu Bellu Kamila Janovičová, strýce František Strnad a druhou tetu Gertu Sabina Muchová. Scénu vytvořil Michal Syrový, kostýmy Marcela Lysáčková.

Lidé objevující se v Simonových hrách jsou frustrovaní, někdy téměř neurotičtí, ale pořád se snaží svým problémům postavit čelem a hledat jejich řešení. Jsou inteligentní a vnímaví, jejich jádrem je emocionální střet. Neil Simon obdařil své postavy velkou dávkou jemného humoru a jiskřivé ironie, aby svůj boj dokázaly zvládnout. Ne nadarmo je právě on s více než třemi desítkami her a téměř stejným počtem filmových scénářů nejúspěšnějším americkým dramatikem v historii a zároveň po Shakespearovi nejuváděnějším autorem na amerických jevištích,“ uzavřel Norbert Závodský.

Neil Simon je podepsán i pod scénářem filmu podle hry, která nyní v Ostravě vyhlíží své diváky – film z roku 1993 byl uváděn pod českým názvem Ztraceni navždy. V minulých letech uvedla činohra NDM například Simonovy komediální hry s názvem Hodný pan doktor nebo Apartmá v hotelu Plaza.

www.ndm.cz

 

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: (c) Martin Kusyn

Činohra Národního divadla moravskoslezského uvede v české premiéře komediální drama Neila Simona Ztraceni v Yonkers

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.