27.08.2021 11:10

Činohra Národního divadla od nastávající sezony přechází na blokový způsob hraní

Činohra Národního divadla od nastávající sezony přechází na nový, takzvaný blokový způsob hraní. Ten chce být vstřícnější k divákům a nabídnout jim přehlednější program a učinit z divadla skutečně neopakovatelnou událost a zážitek. Co přesně to znamená?

Blokové hraní má své ekonomické, logistické, environmentální, ale samozřejmě i umělecké výhody. Stávající trh funguje tak, že se konkrétní titul hraje co čtrnáct dní. Nabídka je pestrá a divák si z ní může vybírat. Jenže nakonec se v ní paradoxně neorientuje a hlavně – když ví, že se na cokoli může jít podívat kdykoli, protože se to bude hrát několik dalších let každý měsíc dvakrát, nejde nakonec nikam, protože návštěvu vždy odloží.

V systému, který nabídne představení jedné hry několikrát po sobě, předpokládáme, že divák se přizpůsobí nabídce přehledně uvádějící, že nějaká hra se hraje jen dočasně a následně třeba až za čtyři měsíce. Blokové hraní navíc divákům nabídne kvalitnější produkci, protože herci v něm mohou skokově růst, mají-li příležitost si hru zahrát kupříkladu třikrát za sebou, a inscenaci tak rozvíjet. Reprízování v blocích také šetří lidské zdroje (nemusí se pořád znova a znova bourat a přestavovat), přírodu (nepřevážejí se kulisy a kostýmy z místa na místo) a peníze (umožňuje mj. lépe cílit reklamu).

Blokové hraní je vlastně sen každého divadelníka. Ten začíná hned v září tohoto roku na všech scénách ND blokovým uvedením inscenací KyticeOběd u WittgensteinaKřehkosti, tvé jméno je ženaMisantrop a Král Oidipús.

Nepromeškejte tituly, které znovu uvidíte až za dlouho!

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Převzato z: https://www.narodni-divadlo.cz/, foto z inscenace: Oběd u Wittgensteina

Činohra Národního divadla od nastávající sezony přechází na blokový způsob hraní

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.