14.03.2019 10:09

Cirk La Putyka obsadí na půl roku berlínský kabaret s novým představením Memories of Fools

Premiérou nového cirkusového představení Memories of Fools večer 14. března začíná téměř půlroční hostování souboru Cirk La Putyka v berlínském divadle Chamäleon Theatre. Inscenace v režii principála Rostislava Nováka ml. s šesti kmenovými členy souboru, jedním domácím a dvěma zahraničními hosty bude během pěti měsíců uvedena i s předpremiérami téměř 180krát - denně do srpna 2019. “Představení nese podtitul ´Všichni jsme blázni, protože doba je bláznivá´ a hledá naše nejstarší a nejhlubší vzpomínky,” říká Rosťa Novák ml., který v něm poeticky s velkou fantazií pracuje s vrcholnými novocirkusovými disciplínami - cyr wheel, teeterboard, žonglování, vzdušná a párová akrobacie - ale i s klauniádami, tancem a loutkami. Cirk La Putyka se tímto vrací po třech letech od představení Roots do unikátního prostředí berlínského kabaretu, kde návštěvníci sedí u stolů a během večera se servíruje jídlo a pití.

Představení Memories of Fools hledá naše nejstarší a nejhlubší vzpomínky. “Jak daleko jsme schopni se vracet ve svých vzpomínkách? Jak dlouho jsme schopni udržet některé vzpomínky v hlavě?” vysvětluje autor a režisér Rosťa Novák ml. Ten do projektu obsadil jak akrobaty, členy souboru, kteří již mají s takto náročným projektem zkušenost z představení Roots - Michal Boltnar, Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Vojtěch Fülep. Dojde ale i na nováčky, pro které bude půlroční náročné hostování v Berlíně novinkou - Šárka Fülep Bočková, Filip Zahradnický, Romuald Solesse, Solenne Bailly a Alexandr Volný. Na představení se dále podílejí kmenoví tvůrci souboru - scénograf Hynek Dřízhal, kostýmní výtvarnice Kristina Záveská a hudební skladatel Jan Balcar.

Prostředí Chamäleon Theatre, berlínští diváci i náročné denní hraní po dobu půl roku vyžaduje jiný režijní přístup, než je zvykem například v Praze. “Běžný divák nás zde nezná. Proto dá velmi rychle najevo, jestli se baví nebo nebaví. Zároveň musím brát ohled na herce, na jejich zdraví, na srozumitelnost, na to že během představení lidé konzumují jídlo a pití. Je to zvláštní disciplína,” líčí Rosťa Novák ml. “Diváci tady chyby neodpouští. Na druhou stranu nejsou zvyklí na jakkýkoliv příběh, charaktery, to je pro ně něco nového, co musejí chvíli vstřebávat,” říká a pokračuje: “Zároveň stavím představení tak, aby herci nebyli na scéně hodinu a půl v kuse. Není možné v představení mít třeba třikrát pětiminutové náročné choreografie. To by jejich tělo při sedmi představeních týdně nezvládlo. Rozhodně to pro ně není procházka růžovou zahradou, za což jim patří velký respekt.

Inscenace Roots před třemi roky byl projekt, který znamenal pro soubor další výzvu – přinést do kabaretního světa na scéně divadla Chamäleon poetiku Cirku La Putyka. Byla to první možnost vytvořit show v pravém slova smyslu, která bude srozumitelná celosvětovému publiku, bude obsahovat vrcholná cirkusová čísla, ale na druhé straně neztratí nic na cestě, kterou se Cirk La Putyka vydal. Představení se nakonec odehrálo nejen v Berlíně, ale mnohokrát také v prostoru Jatek78, který byl pro tyto účely přestavěn na kabaretní sezení, kam se při představeních servírovala večeře.

Premiéra inscenace Memories of Fools je součástí oslav 10. výročí od založení Cirku La Putyka. HJejich hlavní podzimní část zahrne například premiéru představení Sancho Panza, kde se Rosťa Novák ml. po deseti letech opět spojí s režijní dvojicí SKUTR, dále uvedení některých inscenací z počátků souboru v místech jejich vzniku i premiéru dokumentu České televize o rodině Nováků. V jednání je také v listopadu velká novocirkusová oslava ve Foru Karlín. Na jaro Cirk La Putyka připravuje uvedení záznamu prosincové Up End Down Symphony v kinech po celé České republice.

Více informací na www.laputyka.cz.

Autor článku: Jiří Sedlák

Cirk La Putyka obsadí na půl roku berlínský kabaret s novým představením Memories of Fools

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.