12.09.2024 10:29

Cirk La Putyka v novince Hey, Earth! Thomase Steyaerta experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem

Cirk La Putyka přichází s novým představením Hey, Earth!, které ukáže, že se soubor nebojí vedle velkých novocirkusových podívaných i experimentálního divadla. Novinka belgického režiséra a choreografa Thomase Steyaerta s osmi performery, která bude mít premiéru 27. září v pražském divadle Jatka78, kombinuje prvky pohybového divadla, vizuálního umění, hry s objekty a nového cirkusu. Odehrává se v nedefinované dystopické fikci plné nejrůznějších předmětů a tvarů, díky nimž performeři budují okolní svět i vztahy mezi sebou. V představení hrají důležitou roli jak dynamické scény s pohybem a prvky nového cirkusu, které se vynořují a mizí, tak i ticho a statické obrazy. Thomas Steyaert se při vzniku inscenace inspiroval například Jiřím Trnkou, jeho animací ruky a rebelie proti totalitě a manipulaci, Karlem Zemanem, postapokalyptickým seriálem Station 11 a dalšími knihami a filmy. Hey, Earth! navazuje na dřívější projekty Cirku La Putyka, jako byly Black Black Woods nebo Hit, Tell the Difference, které místo strhující podívané nabízejí jiný druh divadelního zážitku - možnost zastavit se, zpomalit a plně se ponořit do plynoucího času. Představení bude na Jatkách78 uváděno do 6. října a poté v listopadu. Na teaser k představení se podívejte zde. Vstupenky a další informace najdete zde.

Na úvod Thomas Steyaert vysvětluje samotný název představení Hey, Earth!: „Jde o nedefinovaný prostor, dystopickou fikci, kde se lidé snaží najít nějaký smysl, chtějí komunikovat a vzájemně si porozumět a pochopit i své okolí.” Důležitou roli v inscenaci hraje scénografie - pódium je plné výtvarných objektů nejrůznějších tvarů. „Performeři si je podávají a díky nim staví i boří svět a prostor okolo sebe. Hrajeme si tak se vztahy mezi herci a objekty i s architekturou prostoru,” vysvětluje na úvod Thomas Steyaert, který se souborem Cirk La Putyka úzce spolupracuje již několik let jako choreograf na projektech Honey, Risk nebo Cesty.

Režisér vnímá, že tvořit se souborem Cirk La Putyka, jehož fanoušci mají určitá očekávání a jsou často zvyklí na představení plné novocirkusové akrobacie, není snadný úkol. „Velmi mě zajímá, co dnes vůbec znamená podívaná. Obvykle jsou diváci přitahováni k představením, které jsou plné nejrůznějších dovedností a schopností. Ty jsou v Hey, Earth! také přítomny. Vedle toho mě ale zajímá podívaná v jiném, minimalistickém slova smyslu. Podívaná vycházející z ticha nebo ze statických obrazů, které udržují napětí a vzrušení,” vysvětluje režisér. Proto je pro něj důležitá představivost diváků. „V Hey, Earth! tak zažijí i části, kdy budou vnímat, že čas ubíhá pomalu. Čas, který je vtáhne do jiného druhu atmosféry,” zdůrazňuje. „Pro mě je velkou výzvou, jak zůstat věrný svému vlastnímu divadelnímu jazyku a zároveň ho propojit s prvky nového cirkusu. V jádru jsou moje práce, jak to někdo nazývá, experimentální, pro menšinové publikum. Takže se vlastně tvůrčím způsobem otevírám,” říká Thomas s nadsázkou.

Pro Thomase Steyaerta jsou představení jen nápovědou, která ponechává prostor pro fantazii, tajemství a zvědavost. „Je to podobný zážitek, jako když se díváte na abstraktní výtvarné dílo. Lidé mají obvykle rádi věci, kterým rozumí. Ale pro mě je důležité vyvolávat v jejich hlavách otázky a aktivovat jejich představivost. Mám rád, když diváci odcházejí a mají na představení různé názory, jako kdyby viděli něco odlišného. Je v tom určitá krása a křehkost, která mě zajímá.

Velmi důležitou roli hraje také hudba, kterou složili Jan Balcar a Veronika Linhartová. „Když vytvořím určitý obraz a přidáme k němu různou hudbu, vznikne odlišné chápání dané scény. Vždycky se pokouším vytvářet velké napětí mezi divadelní akcí a zvukem. Je v tom kousek magie, jak se vše najednou promění,” dodává.

O velkém rozdílu, když s Cirkem La Putyka spolupracuje jako choreograf a nyní jako režisér, Thomas Steyaert, říká: „Jako choreograf jsem členem tvůrčího týmu, kdy od režiséra dostanu za úkol vytvořit pohyb tanečníků. Při tom své některé nápady předávám, ale většina jich přichází právě od režie. Nejde o můj příběh a obsah, je to více praktická spolupráce. Když jsem režisérem, je úroveň zodpovědnosti mnohem vyšší. Celý tvořivý proces pochází z mé hlavy.” „Pro mě je ale zkoušení jedno velké krásné dobrodružství. Protože můžete mít v hlavě mnoho nápadů, některé ale fungují, některé ne. A není to pouze o mně, ale také o performerech. Tvoříme společně, hodně materiálu totiž přichází od nich, je to téměř kulturní výměna,” uzavírá belgický režisér.

Cirk La Putyka vedle novinky Hey, Earth! v nové sezóně na Jatkách78 uvádí inscenace Senses, Runners, Up End Down a symbolický přechod do nového roku obstará od 7. prosince do 12. ledna 2025 dlouhá série dvaceti devíti představení novocirkusového kabaretu R.I.E. - Rest In Euphoria.

 

Autor článku: Jiří Sedlák,foto_Lukáš Bíba (11)_mail

Cirk La Putyka v novince Hey, Earth! Thomase Steyaerta experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.