DAMU nabízí vzdělávací kurz v programu celoživotního vzdělávání Kreativní pedagogika – pedagogická kondice
Katedra autorské tvorby a pedagogiky a Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze nabízejí dvouletý vzdělávací kurz CŽV akreditovaný MŠMT.
Studiujní program Kreativní pedagogika - pedagogická kondice je koncipován jako doplňující a rozvíjející studium pedagogiky, které se zaměřuje na osobnost pedagoga a jeho pedagogickou kondici (nikoliv např. na didaktiku učení). Vychází z předpokladu, že srdcem pedagogiky je především otázka tvořivé komunikace a učitelovy schopnosti s žáky jednat. Studium je proto maximálně praktické a (sebe)zkušenostní, založené na živé zkušenosti se svým hlasem, řečí, tělem a dalšími kmenovými disciplínami Katedry jako je Autorské čtení a Dialogické jednání. Tuto osobnostně zaměřenou psychosomatickou průpravu doplňují teoretické a diskusní semináře a přednášky z Obecné a Pedagogické psychologie, Pedagogiky, Filozofie, Antropologie učení a zkušenosti, Teatrologie a další.
Studium je určeno především budoucím či začínajícím učitelům, pedagogům v dlouhodobé praxi a pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům všech stupňů a typů škol i mimoškolního vzdělávání, kteří chtějí získat příslušnou pedagogickou kvalifikaci v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a celoživotního vzdělávání (CŽV). Vítáni jsou však i zájemci z jakýchkoliv jiných oborů, obzvláště pak z oblasti pomáhajících profesí.
Program Kreativní pedagogika-pedagogická kondice (KP-PK) vychází ze studijní koncepce KATaP DAMU – psychosomaticky orientovaného studia dramatické kultury a tvorby v uměleckém a širším pojetí, které této katedře vtiskl její zakladatel, psycholog a divadelník prof. Ivan Vyskočil. Na jeho práci navázala doc. Eva Vyskočilová, která se zabývala pedagogicko-psychologickým výzkumem a patřila k průkopníkům osobnostního rozvoje ve vzdělávání učitelů s důrazem na jejich sociální tvořivost (od šedesátých let 20. století).
Program rozvíjí takové pedagogické dovednosti jako je schopnost komunikovat, podnítit a udržet zájem, reflektovat kvalitu svého projevu a vnímat zpětnou vazbu žáků/publika; řešit momentální výchovné otázky spontánním jednáním, které vychází z autentického vztahu učitele a žáka a umožňuje konstruktivní řešení proměnlivé pedagogické situace; vnímat práci pedagoga jako autorskou, tvůrčí činnost, a chápat výchovu a výuku nikoliv jako konflikt zájmů a soutěž, ale jako situaci spolupráce.
Koncepce programu Kreativní pedagogika - pedagogická kondice od svého založení r. 2006 stále organicky vyvíjí. Velký podíl na tom mají pedagogové kurzu, kteří jsou sami absolventy a/nebo pedagogy denního studia na KATaP, s dlouholetou pedagogickou zkušeností a tvůrčí praxí v oboru.
Studijní program KP-PK 2026/28 bude probíhat od ledna 2026 do ledna 2028 v prostorách Divadelní fakulty AMU, Karlova 26, Praha 1.
TERMÍN PODÁNÍ PŘIHLÁŠKY DO 29. srpna 2025.