Debata o Divadelních novinách
Sdružení českých divadelních kritiků se rozhodlo pořádat debaty na divadelní a divadelněkritická témata. Debaty by se měly konat pokud možno pravidelně (jednou za dva až tři měsíce) a budou otevřené; vítáni jsou nejen členové SČDK a kritici, ale také studenti a zájemci o divadlo a psaní o divadle.
Jako první z plánované série proběhne v polovině listopadu debata o Divadelních novinách, která volně naváže na úspěšnou diskusi Otevřené prostory (pro divadelní kritiku), kterou SČDK uspořádal letos jaře.
Dovoluji si vás - jménem výboru SČDK – nejen předběžně pozvat, ale přikládám i několik otázek, které vymezují základní okruh témat, o kterých by se mělo diskutovat. Nejsou stanoveny nijak pevně a neměnitelně: velmi by nás již nyní zajímaly vaše názory a návrhy - a rádi se jimi inspirujeme při finální přípravě debaty. Samotná debata by měla být v každém případě debatou o Divadelních novinách, nikoli diskusí s redaktory DN, i když ti svou účast rovněž přislíbili (v čele s šéfredaktorem Janem Kolářem). Krátké úvodní slovo doplní David Drozd z Kabinetu divadelních studií brněnské Masarykovy univerzity.
Debata se bude konat v pondělí 15. listopadu od 16:00 v malém sále Divadelního ústavu. Termín je volen tak, aby se debaty mohli zúčastni ti mimopražští zájemci, kteří přijedou na večerní Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Staatschauspiel Dresden – Lulu, Divadlo na Vinohradech od 19:00).
Předem děkuji za případné připomínky, dotazy či návrhy - budou opravdu vítány.
Vladimír Mikulka (s podporou předsedy SČDK Petra Christova)
Pět otázek nad Divadelními novinami
1. Má existence Divadelních novin smysl? Potřebuje vůbec české divadlo (respektive jeho tvůrci a diváci) časopis tohoto typu?
2. Divadelní noviny se záměrně pohybují na pomezí odborné tiskoviny a časopisu pro širší publikum. Kdo je (a kdo by podle vás měl být) hlavní cílovou skupinou Divadelních novin: Odborná veřejnost? Divadelníci? Nebo „normální“ příznivci divadla? Může a má si vůbec časopis typu DN nějakou cílovou skupinu vymezovat?
3. V čem spatřujete největší přednost nebo největší komparativní výhodu Divadelních novin? A pokud považujete současnou podobu Divadelních novin za problematickou, cítíte jako hlavní problém samotný formát DN (tedy to, o čem píší, jak vypadají nebo jakou volí míru odbornosti) nebo spíše to, kdo do DN píše (nebo nepíše) a jakou mají články úroveň?
4. „Nové“ Divadelní noviny existují téměř dvacet let; změnila se podle vás v průběhu let zásadním způsobem jejich kvalita? Styl? Záběr? Význam?
5. Divadelní noviny se potýkají s klesajícím zájmem ze strany mladší generace – je to specifický problém DN nebo totéž platí pro všechny srovnatelné tiskoviny a je to tím pádem otázka na jinou debatu?
Další informace o diskusi a všechny související polemické ohlasy je možné najít i na webu DN pod článkem Debata o Divadelních novinách.
Zdroj: vladimir.mikulka@divadlo.cz