20.01.2025 11:56

Dirigent Jakub Hrůša září v londýnské Královské opeře: Jenůfa předznamenává hvězdnou budoucnost

Český dirigent Jakub Hrůša, který nastoupí v září 2025 oficiálně do nové pozice hudebního ředitele Královské opery Covent Garden, řídil premiéru Janáčkovy opery s fenomenálním úspěchem.

Jakub Hrůša nastudoval v lednu 2025 obnovenou inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, která je v zahraničí uváděna pod názvem Jenůfa. Hlavní role ztvárňují Corinne Winters (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička), Nicky Spence (Laca) a Thomas Atkins (Števa). Jenůfa se uvádí v obnovené inscenaci Clause Gutha z roku 2021, která získala cenu Olivier Award v kategorii Nejlepší nová operní produkce. Její obnovená premiéra proběhla 15. ledna a setkala se s nebývale pozitivním ohlasem kritiků. Recenze ve vzácné shodně potvrzují správnost volby Jakuba Hrůši na post hudebního ředitele Královské opery a předvídají úspěšné působení českého dirigenta v operním domě, který patří k nejprestižnějším na světě.

Odborná veřejnost se shodla na pozitivním hodnocení hudebního nastudování jednomyslně, což nebývá obvyklé. Média jako The Times, The Financial Times, Bachtrack nebo Music OMH využila dokonce maximální – pětihvězdičkové ohodnocení uměleckého výkonu.


The Times (5 *****)
Jakub Hrůša diriguje Janáčka s nezpochybnitelnou suverenitou
„Co je tentokrát jiné oproti dřívějšímu nastudování, je bezkonkurenční dirigování Jakuba Hrůši. To je jen dobře, protože se má stát hudebním ředitelem Královské opery. A nepřekvapí to nikoho, kdo ho slyšel dirigovat českou hudbu na koncertě.“

The Financial Times (5 *****)
Pět hvězdiček pro Její pastorkyni v Královské opeře - tlakový hrnec emocí
„Silná inscenace naznačuje, že nastupující hudební ředitel Jakub Hrůša by se mohl stát dominantním interpretem Janáčka…Jakub Hrůša je hlavním důvodem, proč bylo toto oživení Jenůfy intenzivnější, než byla původní inscenace ohodnocená cenou The Olivier Award v roce 2021…“

Bachtrack  (5 *****)
Píseň vykoupení: triumf Jenůfy ohlašuje zářnou budoucnost Jakuba Hrůši v Covent Garden
„…jen málokdo by mu mohl zazlívat radost z toho, že se mohl ponořit do této úžasné partitury (jež je dílem jeho krajana), která nabízí vše od lidových melodií přes romantickou nádheru až po emocionální drama v nejvyšších otáčkách, aby nakonec vyústila do transcendentální extáze, když se Jenůfa a Laca vydávají na cestu ke svobodě. Budoucnost s Hrůšou v čele rozhodně zní slibně…“

Music OMH: (5*****)
Jenůfa - strhující obnovení Janáčkovy opery v Královské opeře
„Večer byl také významným mezníkem v hudební historii operního domu, neboť Jakub Hrůša řídil hudební produkci poprvé od oznámení, že se stane nástupcem Antonia Pappana – a představení sršelo energií a napětím. Hrůšův vztah k Janáčkovu způsobu vyjadřování byl patrný z jeho pečlivě voleného tempa a schopnosti vnést srozumitelnost do detailních vrstev partitury. Pod jeho vedením hrál orchestr s břitkou přesností i zářivou vřelostí, která podtrhovala neustále se měnící emocionální kontrasty díla. Zvláště strhující byly orchestrální úvody jednotlivých dějství, v nichž Hrůšova interpretace odhalila skryté hloubky Janáčkovy mistrovské orchestrace. Jeho jmenování na post hudebního ředitele je příslibem budoucího hudebního obohacení souboru.“

The Telegraph (4****)
Jenůfa: nová hvězda oslňuje v přesvědčivé inscenaci Královské opery
„Klíčovým pro tuto produkci je angažování dirigenta Jakuba Hrůši a je příhodné, že se jako nastupující hudební ředitel Královské opery poprvé představil právě v českém repertoáru. Jeho způsob práce s partiturou je mimořádně citlivý, zvuky zaoblené a tvarované, bez hran, které v tomto případě někteří dirigenti vnucují. Vášnivá předehra druhého dějství oplývala velkým zvukem a orchestr hrál skvěle, zejména naléhavé bylo expresivní houslové sólo  Vasko Vasileva. Hudebně i dramaturgicky je toto představení dobrým znamením pro budoucnost Královské opery.“

The Artdesk (4****)
„Díky Hrůšovi vše funguje, slyšíte víc než od jakéhokoliv jiného dirigenta.“

The Guardian (4****)
Jenůfa - tato opera je v Hrůšově DNA, jeho vyprávění si nenechte ujít
„Nastupující hudební ředitel Královské opery diriguje představení se vzácnou intenzitou a samozřejmostí…“

The Standard (4****)
Jenůfa v Královské opeře: symbolická, psychologická sonda a silnější než kdy jindy
„Toto obnovené nastudování bylo první inscenací Jakuba Hruši v roli nastupujícího hudebního ředitele Covent Garden – tento post je v bezpečných rukách.“

Více o produkci a termínech dalších představení

 

Autor článku: Kateřina Motlová, foto: Jakub Hrůša 2023 (c) Charlie Clift

Dirigent Jakub Hrůša září v londýnské Královské opeře: Jenůfa předznamenává hvězdnou budoucnost

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.