03.02.2022 11:48

Divadelní soubor Spitfire Company uvede premiéru dramatizace knihy Baletky režisérky a tanečnice Miřenky Čechové

Divadelní soubor Spitfire Company uvede 23. 2. od 20:00 v Paláci Akropolis premiéru dramatizace stejnojmenné knihy Baletky režisérky, tanečnice a spisovatelky Miřenky Čechové. Na rozdíl od hybridních onlinových metaBaletek, které reagovaly na vlnu emocí způsobených vydáním autobiografického románu z prostředí taneční konzervatoře v 90. letech, sledují Baletky příběh zaslepené lásky a oddanosti k systému, jehož cílem je předělat lidskou bytost do formy výkonného produktu. Představení přináší ponor do duše dívky, která bojuje proti manipulaci, teroru a ztrátě vlastní identity černým humorem a dětskou naivní anarchií.

Multimediální scénický projekt Miřenky Čechové sleduje za doprovodu bizarního a absurdního humoru, filmu, animace, živé hudby a v neposlední řadě baletu, člověka zmítaného strachem, destrukcí a zaslepenou poslušností. Pečlivé propojení všech složek se odehrává na pozadí surreálných, fyzicky expresivních obrazů a výtvarných objektů, které představují univerzálně platné fenomény manipulace a teroru. Je rebelie jediné východisko, jak se utkat se svíravým diktátem zkostnatělé instituce a nesnesitelnou nesvobodou?

„Kniha zachycuje syrový popis reality z pozice rebelující puberťačky. To, co následovalo po jejím vydání, zachycuje má intimní zpověď v metaBaletkách. Připravované divadelní Baletky hledají cesty, jak neztratit samu sebe, nenechat se zmanipulovat a neuvěřit tomu, v co vás systematicky nutí. Tedy v nulovou sebehodnotu. Zamýšlím se v nich nad tím, zda pomyslné schody k baletnímu snu vedou vzhůru ke svobodě, anebo naopak dolů, do propasti absurdní lidské prázdnoty. A jelikož je to často humor, který nás zachraňuje před zoufalstvím a depresí, nahlížím na tento příběh skrze optiku léčivého smíchu,“ prozrazuje Miřenka Čechová.

Miřenka Čechová ve svých představeních ráda pracuje s výraznou vizuální a hudební složkou. K výtvarné spolupráci tentokrát přizvala malířku a sochařku Evu Matoušovou, která je autorkou scénografie a metaforických objektů. O hudební doprovod se stejně jako v metaBaletkách postará DJka Mary C a skladatel Martin Tvrdý, s nímž Čechová vytvořila oceňované představení Miss AmeriKa.

Premiéru Baletek uvede Palác Akropolis 23. února, následují reprízy 24. února, 15. března a 8. května.

www.spitfirecompany.cz 
www.palacakropolis.cz

Autor článku: Adéla Brabcová

Divadelní soubor Spitfire Company uvede premiéru dramatizace knihy Baletky režisérky a tanečnice Miřenky Čechové

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.