05.10.2022 13:15

Divadelní spolek OUKEJ zve na premiéru inscenace Hrdinky?!

Již 10. října tohoto roku, sedmé hodiny večerní, v divadle Barka (Svatopluka Čecha 35a, Brno - Královo Pole) divadelní spolek OUKEJ uskuteční premiéru divadelní inscenace v režii Zoji Mikotové s názvem Hrdinky?! Dramaturgie se ujala Jana Ondrušová. Rekvizitu v podobě loutky vytvořila japonská výtvarnice a loutkářka Yumi Mráz Hayashi.

Veronika Slámová a Šárka Šildová nám představí HRDINKY Helen Kellerovou a Anne Sullivanovou. Helen Kellerová je hrdinkou nejen světa Neslyšících ale také nevidomých. Byla spisovatelkou, aktivistkou, lektorkou a první hluchoslepou osobou, která vystudovala Harvardovu univerzitu. Anne Sullivanová byla její učitelkou, životní průvodkyní a přítelkyní. Proč Hrdinky? Obě ženy totiž spojuje neuvěřitelná síla vůle, houževnatost, energie, nezdolný optimismus a nesporná genialita. Svými životy se tak staly inspirací nejen pro osoby sluchově a zrakově postižené, ale pro celou moderní společnost. Inscenace vznikla na motivy knihy Jindry Jarošové Via lucis.

Hrdinky?! - pro každého může být hrdina někdo jiný, z rozdílných důvodů a mohou to být i důvody zcela rozdílné. Tatáž věc může být pro někoho jen maličkostí či součástí běžného života, pro jiného obrovským pokrokem.

Komunikace patří k základním potřebám člověka. Lidé ji vnímají jako samozřejmost. Pokud však někdo nemůže komunikovat s ostatními, znamená to pro něho velkou frustraci. Lidé se sluchovým postižením zažívají největší bariéru právě v komunikaci. Příběh Helen Kellerové a Anne Sullivanové je inspirativní příběh nejen pro osoby se sluchovým postižením. A jsou tyto dvě ženy HRDINKY v pravém slova smyslu?

Helen Kellerová:
„V úplné tmě a tichu, které mě oddělují od světa, mi ze všeho nejvíc chybí přátelský zvuk lidského
hlasu. Slepota odděluje člověka od věcí - hluchota od lidí.“

Anne Sullivanová:
“Nikdy jsem neučila jazyk jenom za pouhým účelem naučit jej; ale užívala jsem jej jako prostředek
ke komunikaci myšlenky; tímto způsobem bylo učení se jazyka zároveň nabýváním vědomostí.”

Inscenace Hrdinky?! má specifický edukativní charakter, přiblíží divákům dvě významné osobnosti. Helen Kellerovou a Anne Sullivanovou. Unikátnost inscenace tkví v tom, že protagonistkami jsou dvě herečky, z nichž jedna je neslyšící a druhá slyšící. Vzniká tak divadelní tvar, který prostřednictvím pohybového divadla, výtvarných prvků a v neposlední řadě s použitím českého znakového jazyka, si klade za cíl uměleckou formou představit divákům svět života s postižením, odlišné možnosti dorozumívání, seznámení se znakovým jazykem či Braillovým písmem, ale také zapůsobit především na mladé lidi jako inspirace k překonávání překážek a nepřízně osudu jakéhokoli druhu.

Inscenace je určena slyšícím a neslyšícím divákům. Vhodná je pro studenty středních škol. Cílem je ukázat, že i člověk, jehož životní startovní pozice jej předurčila v očích okolí k životu na okraji společnosti, se silou vůle a pílí může vypracovat až k nepředstavitelným a předem nemyslitelným cílům a výsledkům. Inscenace přináší osvětu mladým divákům v tématice života lidí s postižením a víru ve vlastní možnosti. Pro neslyšící diváky (studenty) bude navíc představení inspirativní a podpůrné vzhledem k vlastním zkušenostem s řešením komunikační bariéry ve většinové slyšící společnosti. Mimo uměleckou formu zpracování, inscenace přináší i faktické informace. Díky interakci mezi herečkami a publikem, diváci získají představu o pocitech člověka, který postrádá oba dva smysly.

Na každé představení navazuje krátký workshop či beseda, kde diváci budou moci sdílet své dojmy a postřehy a blíže se seznámí s českým znakovým jazykem, kulturou Neslyšících, a Braillovým písmem. Pro kolektivy ve vzdělávacích zařízeních bude workshop obsáhlejší a bude více zacílen na prožitkové a edukativní aktivity.

Divadelní spolek OUKEJ
O - oči; U - uši; K - komunikace; E - edukace; J - jazyk
Divadelní spolek OUKEJ sdružuje absolventy ateliéru Divadlo a výchova pro Neslyšící na divadelní fakultě JAMU v Brně. Mimo divadelní představení pro děti i dospělé, se spolek zaměřuje na vzdělávací semináře, tvorbu workshopů dramatické výchovy, spolupráci na výukových oporách, podporu neslyšících dětí a jejich rodin, zmírňování a odstraňování komunikačních bariér mezi neslyšícími a slyšícími. Součástí spolku OUKEJ je také skupina zaměřující se na umělecké tlumočení hudby a divadla do znakového jazyka - Hands Dance.

Hrdinky?!
premiéra 10. 10. 2022, 19 hod., Divadlo Barka – Brno Královo Pole

 www.ds-oukej.cz

Divadelní spolek OUKEJ zve na premiéru inscenace Hrdinky?!

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.