Divadelní ústav zahájil sezonu
Tisková zpráva
(Praha - 13.9.2004) S novou divadelní sezónou přivítal Divadelní ústav badatele v nově upravených prostorách. "Vedle uživatelského komfortu nám jde o centralizaci služeb a ochranu fondů ", uvedl v úvodu tiskové konference náměstek ředitele DÚ Ondřej Svoboda k úpravě prostoru informačně dokumentačního centra a dodává: "Dnes mohou badatelé z jednoho místa čerpat informace z fondů bibliografie i dokumentace s návazností na studovnu časopisů, což zefektivní jejich práci." Centrální badatelský prostor, který se nachází v prvním patře budovy Divadelního ústavu, disponuje celkem 18 badatelskými místy, k dispozici jsou 4 PC připojené k interním databázím a k internetu.
V letošním roce byl zahájen proces digitalizace fondů fotoarchívu a videotéky. Pilotním projektem se stala digitalizace fotografického díla Viléma Sochůrka, z jehož pozůstalosti je převedeno asi 2800 negativů do digitální podoby. Vilém Sochůrek systematicky dokumentoval tvorbu předních českých divadel 60. a 70.let, např. Divadla Za branou, Činoherního klubu, Rokoka, Semaforu. Například ze slavné inscenace Kočky na kolejích existuje v Sochůrkově pozůstalosti 270 záběrů. Do formátu DVD bylo převedeno 50 záznamů inscenací z fondu videotéky. "Vzhledem ke stáří a opotřebení některých VHS záznamů se mnohdy jednalo o záchranu na poslední chvíli. Videokazety podléhají poměrně rychle zkáze, takže záznamy 15 - 20 let staré, kterými disponujeme a které jsou v řadě případů unikátní a nenahraditelné, by bez rychlého převodu do digitální podoby mohly být nenávratně ztraceny," vysvětlil Ondřej Svoboda.
Novinkou na Internetu divadlo.cz je spuštění Edice box, která slouží k prezentaci pracovních materiálů týkajících se divadelního provozu, právního uspořádání, způsobu financování apod. Návštěvníci na této adrese najdou např.dokument, který je provede po legislativních a právních podmínkách pro provozování umělecké činnosti v ČR, včetně všech důležitých odkazů. Dále je zde uveřejněna studie o transformaci českého divadla po roce 1989 nebo obecné podmínky pro granty a dotace. Všechny dokumenty jsou volně ke stažení.
Kromě informačně dokumentační činnosti má Divadelní ústav ambici propagovat české divadlo v zahraničí. "Toto je náročný projekt, který realizujeme systematicky a mnoha formami. Především je nutné o českém divadle informovat. Proto jsme začali vydávat elektronický čtvrtletník o českém divadle v angličtině a budovat nabídkovou databázi inscenací, a to ve všech žánrech", uvedl ředitel DÚ Ondřej Černý. Český divadelní portál www.divadlo.cz má svoji anglickou, obsahově jinak profilovanou, verzi www. theatre.cz. Na této adrese najdou zájemci o české divadlo podrobné informace o českém divadle i dramatu, včetně zmiňované kvartálně aktualizované databáze inscenací. " Newsletter o českém divadle rozesíláme na 900 adres. Jeho redakční okruh se snaží referovat o tom nejlepším, co může české divadlo nabídnout světu," komentuje profil divadelního e-zinu šéfredaktor Don Nixon.
V rámci tohoto programu - propagace českého divadla v zahraničí - se Divadelní ústav stal spolu s agenturami DILIA a AURA-PONT koproducentem katalogu české dramatiky v angličtině Let´s Play Czechs, který by měl přispět k podpoře exportu českého dramatu.
Velký a trvalý zájem je v zahraničí o českou scénografii. Divadelní ústav pořádá ročně několik scénografických výstav. Koncem srpna se vydala na turné po Spojených státech výstava Metafora a ironie II, která představuje dílo zakladatele moderní české scénografie Františka Tröstera a jeho odkazu v tvorbě současných jevištních a kostýmních výtvarníků.
Dalším projektem prohlubujícím vztahy mezi českou a světovou divadelní kulturou je program výměnných rezidenčních pobytů - Interplay. V rámci tohoto projektu, se realizují výměnné pobyty amerických dramatiků a dramatiků ze tří východoevropských zemí - České republiky, Maďarska a Slovinska. Divadelní ústav je spoluorganizátorem tohoto mezinárodního projektu. Koncem září přivítá Divadlo Na zábradlí na měsíční stáži americkou dramatičku Elen Medow, její text s názvem Malovaný had na malovaném křesle nastuduje v rámci programu Eliadovy knihovny Jiří Pokorný. O tom, který z českých dramatiků pojede na rezidenci do New Yorku není dosud rozhodnuto.
"Další plány projektu na propagaci českého divadla v zahraničí se týkají příprav sezóny v Latinské Americe, ale o tom Vás budeme rádi informovat na zvláštní tiskové konferenci, " uvedl ředitel DÚ Ondřej Černý.
"Jsem rád, že Vám mohu představit nejočekávanější titul letošního roku - autobiografii Petera Brooka - Nitky času, která vyšla v edici Světové divadlo a kterou přeložila Jitka Sloupová", řekl na závěr tiskové konference ředitel Černý. Klíčová osobnost poválečného světového divadla, režisér Peter Brook, vzpomíná ve svých pamětech na události, které určovaly jeho uměleckou dráhu. V knize nechybí vzpomínky na setkání (ale i tvůrčí střety) s velkými osobnostmi poválečného evropského divadla (např. se S. Dalím, L.Olivierem, G. Jacksonovou, J. Moreauovou). Nejcennějším na Brookově autoportrétu je však sám pokus o záznam vlastní vnitřní cesty hledajícího umělce.
Jana NávratováPublic Relations
Divadelní ústav