03.06.2008 00:00

Divadla čerpala nejvíc peněz z pražských kulturních grantů

Praha 3. června (ČTK) - Obnovení poradního sboru primátora Pavla Béma pro oblast kultury by mohlo podle odborníků přispět ke zklidnění situace, vyvolané změnou divadelního grantového systému a především zavedením plošné dotace na vstupenku. Ta se vztahovala na všechny soukromé scény, což z celkového rozpočtu na roční granty odebralo 32 milionů korun. Přitom právě divadla, jichž v metropoli působí téměř stovka, dostala v uplynulých pěti letech nejvíce peněz z kulturních grantů pražského magistrátu. 

Bylo to zhruba sedmdesát procent z celkové částky přidělené na těchto příspěvcích. Rozdíl mezi divadlem a hudbou je velký; na ni Praha vynaložila asi 14 procent sumy určené na granty, vyplývá z údajů, které magistrát poskytl ČTK. Z částek určených na kulturní granty dostala divadla za uplynulých pět let 514,3 milionu korun. Před pěti lety rozdělili zastupitelé mezi žadatele 68 milionů a loni 130,1 milionu Kč.

Pražský radní Milan Richter (ODS) připustil, že by grantový systém mohl v budoucnu doznat změn. Právě nový způsob rozdělování podpor vyhnal divadelníky a jejich příznivce do ulic. Dvakrát při zasedání zastupitelstva zaplnili Mariánské náměstí a v druhém případě jednání na půldruhé hodiny přerušili. Takzvané Dny neklidu se odrazily i mimo metropoli, petici Za Prahu kulturní na podporu neziskové kultury podepsalo přes 24.000 lidí. 

"Pevně doufám, že primátor Pavel Bém brzy postaví svůj poradní sbor, který se rozhodl obnovit. Je jasné, že do hry musí vstoupit nějaký nezávislý subjekt, který se pokusí najít dohodu v situaci, která je v tuto chvíli zablokovaná," řekl ČTK ředitel Národního divadla v Praze Ondřej Černý k dalšímu možnému vývoji.

Podle děkana pražské Divadelní fakulty (DAMU) Jana Hančila problém existuje především v legislativní rovině - v nastavení pravidel, ne v rovině osobního znesváření divadelníků. "Jak komerční, tak nekomerční sféru totiž divadelní kultura potřebuje. Akorát pro obě musí být nastavena jiná pravidla. Tak je to v celém světě včetně té nejkomerčnější Ameriky," řekl Hančil ČTK. Pokud tedy magistrát hodlá soukromé scény z veřejných peněz podporovat, musí to být pomocí podnikatelských grantů či formou partnerství, a ne prostřednictvím grantů určených kultuře neziskové.

V dopise, který vedení DAMU poslalo radě hlavního města, upozornilo, že Praha se pyšní scénami splňujícími nároky živého kulturního dědictví. Navzdory proměnám svých vedení si dokázaly udržet kontinuitu, o níž si například divadla v Británii či USA mohou nechat jen zdát. Spoluvytváří totiž kulturní povědomí návštěvníků. Jejich divák je divákem poučeným, schopným rozlišovat mezi kvalitou a pokleslostí, uměním a diletanstvím. 

V posledních týdnech medializovaná vize "rovných podmínek" při rozdělování grantů všem pražským divadlům se podle vedení DAMU míjí s realitou, neboť opomíjí různorodost scén z hlediska repertoáru, početnosti souborů i způsobu, jakým zaměstnávají herce. I proto je nutno rozlišovat mezi divadly veřejné kulturní služby a divadly založenými za účelem zisku. Respektování toho je základem všech evropských dotačních systémů.

Petice Za Prahu kulturní kritizuje i chystanou druhou vlnu transformace pražských divadel. Podle ředitele českobudějovického Jihočeského divadla Jiřího Šestáka totiž zpravidla nejde o hledání lépe fungujícího divadelního organismu s kvalitnější uměleckou nabídkou, ale o snížení nákladů. I zde je problémem nerozlišování specifik ziskového a neziskového sektoru, nerozlišování umění pro nejširší diváckou obec a "vysokého" umění (balet, opera, galerie, symfonická hudba), které má menší počet diváků, zato vysoké náklady. 

Zavedení dotace na vstupenku považuje Šesták za nekompetentní řešení. V úvodníku Divadelních novin napsal, že se vlastně jedná o pobídku pro ziskový divadelní sektor s důsledkem odčerpání financí divadlům zřízených za účelem služby, přičemž možnost jiných řešení se nehledá. 

Na kulturních grantech Praha rozdělila za uplynulých pět let celkem 715,5 milionu korun. Zatímco v roce 2003 to bylo 90,3 milionu korun, loni už dvakrát tolik. Dalšími desítkami milionů magistrát podpořil různé projekty formou spolupořadatelství, nyní partnerství. Od roku 2003 do loňska tak vydal 283,5 milionu korun, nejvíce peněz na hudební projekty.
    
    Granty hlavního města Prahy dne jednotlivých oblastí kultury v roce 2007

   Obor                   Příspěvek
Divadlo                 130,104.000
Tanec                       9,265.000
Hudba                    25,784.000
Výtvarné umění       14,275.000
Literatura                  2,605.000
Film                          1,700.000
Ostatní                      1,449.000
Celkem                185,182.000

Příklady letos nově rozdělované plošné dotace na vstupenku


  Žadatel                            Tržby                 Průměrná                Dotace 
                                     ze vstupného       cena vstupenky    

Divadlo Ungelt                 6,249.411              310                         828.224
Divadlo v Řeznické          1,429.159              150                         391.435
Dejvické divadlo              4,721.000             204                          950.768

Semafor                           4,091.156             204                          823.923
Divadlo Archa                  4,760.229             150                       1,033.788

Divadlo na Fidlovačce    20,441.035              210                       3,999.025 
Divadlo Kalich                47,036.171             423                       4,568.379
Letní shak. slavnosti       21,491.049              456                       1,936.258           

Muchovo muzeum          17,861.632              160                       4,586.397

 

Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy 

bor mkv

Autor článku: ČTK