30.06.2025 09:39

Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě čeká kompletní modernizace horní sféry jevištních technologií

„Operní dům“ Národního divadla moravskoslezského – Divadlo Antonína Dvořáka – čeká kompletní modernizace horní sféry jevištních technologií – digitalizace tahových jednotek a jejich řízení. Všechny tahy tedy budou motorové a řízené počítačem. Končí „ruční tahání“. Rekonstrukční práce začaly hned po posledním představení sezóny a zaberou více než 4 měsíce, divadlo je do konce října kompletně uzavřeno a stalo se staveništěm. V listopadu poběží zkušební provoz a premiérové tituly tam diváci uvidí až zkraje roku 2026. Vysoutěžená cena se blíží 90 miliónům korun včetně DPH.

Divadlo Antonína Dvořáka bylo novými technologiemi vybaveno komplexně naposledy při rekonstrukci před 25 lety. „Tehdy se mj. rozrostlo o přístavbu s novou zkušebnou a nahrávacím studiem, prošlo zásadní digitalizací. Za uplynulé čtvrt století jsme toho průběžně samozřejmě spoustu obnovili, opravili či modernizovali, zásadnější modernizace se ale stále vyhýbala jevištním technologiím, které by ulevily ruční práci pánům technikům – kulisákům. Dřívější modernizace bylo možné realizovat během běžného divadelního provozu nebo o divadelních prázdninách, ale teď jde o akci takového rozsahu, že musíme divadlo uzavřít na celé čtyři měsíce,“ přibližuje šéf techniky NDM Otakar Mlčoch.

Jaký bude postup prací? „Aktuálně kompletně odstrojujeme horní sféru jevištních technologií. Všech 48 tahů, motorových i ručních, včetně veškerého příslušenství, kompletně nahradí tahy motorové o větší nosnosti, než mají ty stávající. Bude ale nutné zvýšit statickou únosnost ocelové konstrukce, na které budou nové tahy viset, tak, aby to budova ‚unesla‘. Pak nastane čas instalace nových technologií. Všechny nové tahy budou motorové, digitálně řízené, s vyšší nosností. Strojníky samozřejmě budeme pro práci s novými technologiemi průběžně zaučovat,“ upřesnil Otakar Mlčoch a pokračoval: „Dobu nutného uzavření divadla ale logicky využijeme i k jiným modernizacím, které za běžného provozu dělat nelze: ke generální opravě a rozšíření strukturované kabeláže po celém divadle, úpravám zvukové režie tak, aby bylo možné nainstalovat nové mixážní konzole poslední generace, a také natáhneme novou optickou kabeláž.“

Od listopadu se počítá se zkušebním provozem, v divadle poběží reprízy inscenací opery, činohry a baletu, první premiéry Divadlo Antonína Dvořáka s novými technologiemi „zažije“ až v lednu a únoru 2026. Také kvůli této náročné rekonstrukci je v sezóně 2025/2026 v Národním divadlo moravskoslezském naplánováno o něco méně premiér – bude jich 12.

 

 

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: tahy opony

Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě čeká kompletní modernizace horní sféry jevištních technologií

Zprávy

11.09.2025

Busta Soni Červené byla odhalena ve Státní opeře

V úterý 9. září jsme si připomněli sté výročí narození Soni Červené, jejíž busta byla slavnostně odhalena ve Státní opeře, kde v mládí ztvárnila Carmen – postavu, která ji později proslavila po celém světě. Bustu z dílny sochaře Dominika Langa odhalila paní Dana Píchová z Nadačního fondu Soni Červené spolu se správní ředitelkou Opery ND a SO Jarmilou Levko. Na slavnostním zahájení vystoupil Pavel Černoch za klavírního doprovodu Šárky Knížetové.

10.09.2025

Repertoár Studia Ypsilon bude připravovat nová umělecká rada v čele s Martinem Dejdarem

Repertoár pražského Studia Ypsilon bude po pondělním odvolání ředitele Karla Františka Tománka připravovat nově ustavená umělecká rada. Tvořit ji budou členové souboru v čele s hercem Martinem Dejdarem. Tvorbu repertoáru, který by měl vést ke zlepšení hospodářských výsledků divadla, budou konzultovat mimo jiné s Blankou Pechovou, kterou pražští radní pověřili řízením městské příspěvkové organizace.

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.