24.03.2022 16:09

Divadlo DISK připravuje premiéru inscenace Spravedliví

V tuto chvíli vzniká v divadle DISK inscenace s názvem Spravedliví od francouzského spisovatele Alberta Camuse. Odpověď na výše uvedenou otázku budou hledat studenti činohry DAMU na prknech divadla DISK od 1. dubna 2022 od 19:30. Režie dramatu, založeného na pravdivém příběhu socialistických revolucionářů, se ujal Robert Štefančík a o výtvarnou stránku se postaraly společně Barbora Klenová a Lucie Pangrácová.

Studenti 3. ročníku herectví a 1. magisterského ročníku režie a dramaturgie katedry činoherního divadla DAMU uvádějí Camusovo drama jako svou první absolventskou inscenaci a zároveň i jako své první společné dílo. To si v jejich podání klade hned několik otázek. Co když se na vlastní svědomí nelze spolehnout? A je vůbec možné být spravedlivý? „Když jsme začali uvažovat o Spravedlivých jako o první absolventské inscenaci našeho ročníku, netušili jsme, jak krutě aktuální se téma hry během několika měsíců stane. O to vážnější je pokus o vlastní vyrovnání se s tímto dílem,” zdůvodňuje výběr dramaturgyně Adéla Čermáková.

Inscenaci pod vedením pedagogů Jana Nebeského a Darii Ullrichové uvedou herci veřejnou generální zkouškou už 31. 1. v 11:00 v divadle DISK. Premiéru pak bude mít hned následující den, tedy 1. 4. v 19:30. „Pro naši generaci, která vyrostla v období evropského míru a demokracie, je příznačná absence životní zkušenosti v oblasti velkých morálních dilemat. Většina z nás naštěstí vede život, ve kterém se nemusí vyrovnávat se situací, kdy je člověk nucen zvolit si stranu – jednoznačně a veřejně formulovat svůj názor za předpokladu, že ono rozhodnutí může ovlivnit celý jeho stávající život.” vysvětluje režisér inscenace Róbert Štefančík.

„To je podle mého názoru hlavní důvod, proč dokázal existencialistický text starý téměř osmdesát let tak hluboce zaujmout skupinu dvacetiletých studentů vysoké školy. Tento zájem je navíc výrazně podpořen faktem, že náš bezstarostný životní styl je vzhledem k chmurným mračnům stahujícím se nad evropskou politickou situací, opravdu možná jenom dočasný. Klíčovým problémem Camusova dramatu však není jenom hledání samotné síly lidské vůle, ze které se všechna zásadní morální stanoviska musí napájet. Autorovi jde především o onu ošemetnou schopnost dostatečně spolehlivě rozlišit okolnosti a vybrat si tu správnou (spravedlivou) možnost. Pokud ovšem vůbec tato možnost existuje. To je pro generaci mileniálů obzvlášť žhavé téma, jelikož ztížená možnost orientace v množství informací a dezinformací je naší každodenní realitou.” uzavírá režisér.

www.divadlodisk.cz

Autor článku: Kamila Opletalová

Divadlo DISK připravuje premiéru inscenace Spravedliví

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.