Divadlo Disk uvedlo premiéru komorní opery Slavík a růže
Zcela zaplněné školní divadlo Disk v Praze dnes uvedlo premiéru komorní opery skladatele Jiřího Hájka Slavík a růže. V díle s anglickým libretem Martiny Kinské na motivy textu Oscara Wilda se v hlavních rolích představili sopranistka Lucie Fišer Silkenová jako Slavík, mezzosopranistka Michaela Kapustová zpívala roli Tanečnice a tenorista Josef Moravec jako Student. Hudbu nahrála Komorní filharmonie Pardubice pod vedením Marko Ivanoviče.
Komorní opera Slavík a růže určená pro čtyři zpěváky vychází z Wildovy pohádky o lásce, oběti a lidské malichernosti. Představení vzniklé ve spolupráci s Hudební fakultou Akademie múzických umění nabízí moderní hudební zpracování mladého skladatele Hájka spočívající v postimpresionisticky laděných zvukových plochách s rytmickou strukturou místy odvozenou z principů taneční muziky.
"Hledal jsem cosi nového, co by se dalo vnést do tohoto tradičního žánru, co by ale zároveň fungovalo na osvědčených principech," uvedl Hájek.
Celá práce je rozdělena do sedmi obrazů, jež ve svém členění vycházejí z rozvržení textu libreta. Volba původního jazyka vychází z ornamentálnosti až secesnosti Wildova literárního stylu. "Za staletí se změnily techniky, ale ne vnímání člověka. Hudba má, podle mého názoru, především podpořit příběh," popsal Hájek svoji představu ideální opery.
"Hájek používá různé zvukové plochy a rytmické modely, které ve mně vyvolávají řadu obrazů. Nepracuje s operními principy v pravém slova smyslu, já osobně to vnímám spíše jako programní symfonii, kde další part tvoří zpěv," uvedla režisérka představení Veronika Riedlbauchová.
Symbolická pohádka Slavík a růže pochází z cyklu Šťastný princ a jiné pohádky z roku 1888. Vypraví lyrický příběh o malicherném nápadu tanečnice, která si zatančí se zamilovaným studentem jen pod podmínkou, že jí donese červenou růži. V zimní zahradě vyslechne studentův smutek slavík a obětuje svůj život, aby svou krví zbarvil uschlou keřovou růži do červena. Ta je pak tanečnicí s pohrdáním zahozena. Nato student odsuzuje lásku jako zbytečný citový projev a vrací se ke studiu filozofie. Oba tak znehodnocují smrt slavíka, který se obětoval s vírou v lásku.
"Operu jsem chtěl napsat už v době, kdy jsem ještě hrál hard core a neznal noty. Lákalo mě to, ale jako Cameron čekal s Avatarem na 3D technologii, tak já jsem čekal, až se aspoň trochu něco naučím ve skladbě, abych mohl začít s operou," podotkl Hájek.
S hudbou začínal jako samouk, později přešel ke kytaře klasické, kterou vystudoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Paralelně se soukromě vzdělával ve skladbě a dirigování. Spoluzaložil a dirigoval Symfonický orchestr Prahy 8. Jeho bakalářskou práci Koncert pro trubku, tympány a smyčce provedla Východočeská komorní filharmonie Pardubice. Závěrečnou absolventskou prací pak byla opera Slavík a růže. Orchestr Berg uvedl v minulé sezóně jeho symfonickou skladbu Ikarus. Krom skladeb koncertního charakteru se věnuje také tvorbě scénické hudby z oblasti baletu, činohry i filmu.